Tabletkrant “The Daily”, een project van mediatycoon Rupert Murdoch en Apple-topman Steve Jobs, heeft een eigen website gelanceerd. De applicatie zelf is nog niet verkrijgbaar, maar op de website valt te lezen dat deze binnenkort komt. Eerdere geruchten spraken over 19 januari als mogelijke introductiedatum, waarbij dan ook Steve Jobs aanwezig zou zijn. Eerder deze week maakte Apple echter bekend dat Jobs voor onbepaalde tijd met ziekteverlof gaat. Het lijkt dus onwaarschijnlijk dat we hem binnenkort samen met Murdoch op een podium zien.
De krant, die voorlopig exclusief voor de iPad uitkomt, zou naar verluidt sterk afhankelijk zijn van een nieuwe functionaliteit in iOS 4.3: ‘app subscriptions’. Hiermee is het mogelijk om je te abonneren op een publicatie, waarna vervolgens elke keer de nieuwste editie automatisch wordt gedownload. Apple heeft twee weken geleden de eerste beta van iOS 4.3 aan ontwikkelaars vrijgegeven en begin deze week volgde de tweede. Het bedrijf lijkt dus enige haast te hebben, maar bronnen stellen dat de update waarschijnlijk pas in maart beschikbaar komt.
Aan de krant gaan in totaal zo’n 150 journalisten meewerken, die geleid worden door voormalig New York Post-eindredacteur Jesse Angelo. De publicatie zal beschikken over veel videomateriaal en andere niet-traditionele content. De krant gaat naar verwachting 99 cent per week kosten en wordt drie keer per dag bijgewerkt. Aanvankelijk komt er alleen een iPad-versie, maar de publicatie is niet specifiek bedoeld voor Apple’s apparaat en zal uiteindelijk ook naar andere platformen komen. De stijl van The Daily wordt omschreven als een combinatie van tabloid-stijl kranten als de New York Post en broadsheets als het Britse Daily Mail.
Via: AppAdvice
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik ben benieuwd wat voor nieuws hierin komt te staan. Als het alleen internationaal nieuws is dan wordt ik waarschijnlijk geen klant.
The Daily Mail is een tabloid met een bedenkelijk journalistiek niveau.
99 cent per week?
Dan kun je er vanuit gaan dat de app ook nog een berg reclame zal bevatten.
Zo niet, dan mag de Volkskrant z’n prijs voor het ipad anonnement ook eens evalueren.
Ik heb me al eerder afgevraagd of er nog toekomst is voor papieren dag- en weekbladen en ik ga eigenlijk steeds meer vraagtekens zetten bij de toekomst van dag- en weekbladen in het algemeen.
Uiteraard; nieuws wordt gemaakt (uitgezocht en beschreven) door mensen en die mensen moeten ook eten…
Maar als je ziet wat er aan gratis nieuws is op het internet en het niveau hiervan (uitzonderingen daargelaten) dan heb je eigenlijk alleen programma’s als Tech Junkie en River of News nodig.
Voor politiek geeft dit zelfs een gebalanceerder beeld omdat je niet alleen media bekijkt die jou naar de mond praten.
Dag- en weekbladen zijn ook periodiek en dus enigzins statisch. Het is veel interessanter om continue nieuws updates te hebben.
Keuze te over aan gratis informatie. Waarom betalen voor gekleurd, vaak oud nieuws en opinies?