Tamagotchi-achtige app Hatch komt op 20 november naar iPhone

Hatch komt op 20 november. De eerste game van Realmac, bekend van de takenlijst-app Clear, draait om een Tamagotchi-achtig wezen met de naam Fugu. Verkrijgbaar in meerdere kleuren.

hatch-iphoneHatch is de nieuwe Tamagotchi” schreven we in december 2012. Sindsdien meldden heel wat mensen zich aan op een mailinglijst om alvast een van de exclusieve Hatch-eieren te reserveren, zonder dat er nog een teken van leven kwam. “Was het een scam?”, vroeg een verontruste iCulture-lezer zich een week geleden nog af. Hij stuurde andermaal een e-mail naar de makers en kreeg te horen dat er nu echt (nee, maar nu écht!) snel nieuws zou volgen. Met het laatste sprankje hoop wachtten we af… totdat er vannacht opeens nieuws kwam van ontwikkelaar Realmac. Hatch komt eraan! Vanaf 20 november 2013 is het definitief gedaan met je productiviteit, want vanaf dat moment moet je het kleurige wezentje Fugu verzorgen.


Realmac is de ontwikkelaar van takenlijstapp Clear, die we op iPhoneclub regelmatig uitgebreid hebben besproken. Clear was dé productiviteitsapp van 2012 en zette de trend voor allerlei andere gekleurde-balkjes-apps. Met Hatch gooit Realmac het over een totaal andere boeg: dit wordt een app die je vooral productiviteit gaat kosten. In Hatch verzorg je een schattig beestje, dat slim op jou reageert. Je aait door over het scherm te vegen, stuurt het beestje naar bed door de iPhone in een dock te zetten en laat hem meeswingen met muziek uit je eigen muziekbibliotheek. Een soort hedendaagse Tamagotchi dus, dat eruit ziet als een gekleurd bolletje en dat je met grote ogen aankijkt.

tamagotchi-rozeDe verwachtingen zijn hooggespannen vanwege de grote namen die erbij betrokken zijn: project director Phill Ryu, ontwerper David Lanham, producent Dan Counsell en hoofdengineer Ted Bradley. Het verschil met Tamagotchi is dat Hatch gebruik maakt van de iPhone-sensoren als input. Bovendien zijn de grafische mogelijkheden op de iPhone wel iets groter dan in 1996, toen Tamagotchi op de markt verscheen. Voor wie te jong is om de Tamagotchi-gekte te hebben meegemaakt: het was een plastic ei met schermpje, zoals op de foto hiernaast. Via het minischermpje moest je zorgen voor een kuiken. Interactie was alleen mogelijk door op de knopjes onder het scherm te drukken.

Bij Hatch is de isteek ongeveer hetzelfde. Het beestje heet Fugu en hij is verkrijgbaar in een stuk of twaalf kleuren. Volgens project director Phill Ryu was hij teleurgesteld in het feit dat apps voor kinderen nauwelijks gebruik maken van de technische mogelijkheden van de iPhone. “Als je begint te denken over je iPhone als een huisdier, dan worden de sensoren zijn gezichtsvermogen, zijn gehoor, zijn tastzin enzovoort. De manier waarin hij interacteert met jou”. De doelgroep van Hatch is de eerste generatie touch-natives, kinderen die met touchscreens zijn opgegroeid. Kinderen van twee jaar oud pakken een iPad van hun ouders en weten instinctief hoe ze die moeten bedienen. Dat betekent natuurlijk niet dat je als volwassene Hatch straks niet mag proberen.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Informatie

Laatst bijgewerkt
8 november 2013 om 9:10
Onderwerp
Categorie
Games

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.