Er is veel te doen over de kwaliteit van taxi’s en de kundigheid van taxichauffeurs. Vandaag is daarom de nieuwe dienst TaxiRating.com gestart op een toepasselijke plek: het hoofdkantoor van TCA in Amsterdam. Met deze dienst kun je als passagier in de taxi meteen klachten doorgeven, terwijl je nog in de taxi zit. Maar de dienst is niet alleen bedoeld om te klagen, want passagiers kunnen ook hun waardering uitspreken over de goede dienstverlening van de chauffeur. TaxiRating.com zal in eerste instantie alleen beschikbaar zijn voor mensen die via de TXXI-applicatie voor de iPhone en Android hun taxi hebben besteld. Later wordt de dienst ook toegankelijk voor andere taxi-gebruikers. De overheid probeert met regulering de taxiwereld in Nederland te verbeteren, maar daar is nog weinig van te merken. TaxiRating.com probeert het vanuit de klant zelf te doen.
Klanten kunnen anoniem elke taxichauffeur een waarderingscijfer geven, die meteen online zichtbaar wordt. De taximarkt wordt op die manier transparant. Het idee is dat je als klant sneller zult kiezen voor een kwaliteitscentrale, die goed gewaardeerde chauffeurs op de weg heeft. Maar hoe vind je zo’n taxi? In Amsterdam valt bijna niet aan TCA te ontkomen en ook al heb je een goed gewaardeerde taxicentrale uitgekozen, je zal maar net die ene chagrijnige chauffeur treffen. Het geeft de chauffeur echter wel een stimulans om de iPhone- en Android-gebruikende klant voortaan wat betere service te leveren. De eerste drie maanden zal het systeem worden getest op taxiritten die via de TXXI-applicatie geboekt worden; begin volgend jaar kan iedereen meedoen. Er waren eerder al waarderingssystemen, maar die hadden weinig impact omdat de drempel te hoog was. Voorlopig is taxicentrale TCA in Amsterdam de eerste taxicentrale die aan de proef gaat meedoen. TaxiRating is een onderdeel van NewToast, bekend als ontwikkelaar van de eerder verschenen TXXI-app voor de iPhone en Android.
Meer informatie: TaxiRating
Bron: persbericht TaxiRating.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 5 reacties