De Telfort Belstatus-app werkt al sinds februari 2012 niet goed. iCulture-lezer Mounir attendeerde ons op de meer dan 400 negatieve reviews in de App Store. Gebruikers klagen dat er geen verbinding is, geen gegevens worden opgehaald of dat de app crasht. Van een crashende app had Telfort al sinds december 2011 last, maar Telfort lijkt niet van plan er iets aan te doen. Ondertussen verzamelt de app 1-sterwaarderingen in de App Store.
Zoals deze, die goed het sentiment samenvat:
Irritante app. Ik dacht: toch wel makkelijk, af en toe je belstatus nakijken. Maar helaas… wat een verschrikkelijke irritante app. Negen van de tien keer inloggen geeft geen verbinding. Ik maak verbinding met 3G of Wi-Fi. Wie o wie heeft deze verschrikkelijke app gemaakt? 1 ster is eigenlijk nog teveel. Telfort, ga je huiswerk opnieuw doen!*
We bladerden door de beoordelingen in de App Store vanaf februari 2012 tot vandaag en zagen dat de app grossiert in 1-sterrenwaarderingen. Een enkeling meldt dat de app wel werkt, maar in de meeste gevallen zijn het reacties als “Doet het niet”, “Te slecht om over te praten”, “Zo dood als een pier” en “Rotzooi! Doe er wat aan!”
Dat leek ons een mooie gelegenheid om de woordvoerders van Telfort (onderdeel van KPN) eens te vragen of ze de aansporing “Doe er wat aan!” van deze klant in praktijk gaan brengen. We hadden gehoopt dat Telfort zou zeggen dat ze op de hoogte zijn van de problemen en er hard aan werken om hun klanten een goed werkende app te kunnen bieden. Maar helaas: een oplossing is niet in zicht. Telfort lijkt alle interesse in hun app te zijn verloren: sinds februari 2012 is de iPhone-app niet meer bijgewerkt (en dus ook niet aangepast voor de grotere 4-inch-schermen). De Android-app staat qua ontwikkeling sinds oktober 2012 stil.
We stelden het bedrijf de volgende vraag:
De Telfort-app werkt sinds 2012 niet meer en krijgt alleen maar 1-sterrenbeoordelingen in de App Store. Wanneer komt er een werkende Telfort-app?
Na 10 dagen wachten (!) volgde daarop een nogal ontwijkend antwoord:
Beste Gonny,
Telfort heeft momenteel 2 apps:
– Telfort TV online www.telfort.nl/apps/tvonline/
– Telfort Belstatus app www.telfort.nl/KBS/consument/services/Klantenservice/Factuur-en-verbruik/BelStatus/BelStatus-app
Hartelijke groeten,
Manel Vrijenhoek
Kijk, dat is knap opgezocht, maar niet het antwoord op onze vraag.
Apps van andere operators
Om te kijken of het met de apps van andere operators net zo slecht is gesteld, of dat Telfort een uitzondering is, maakten we een inventarisatie. Bij elke app staat in welke maand de app voor het laatst is bijgewerkt en welke waardering de gebruikers geven aan de laatste versie (indien de laatste versie nog niet is beoordeeld, keken we naar de waardering voor alle versies):
- Telfort Belstatus: februari 2012, waardering 1,5 ster
- MijnKPN: september 2013, waardering 2 sterren
- Mijn Hi: september 2013, waardering 2,5 sterren
- Mijn Simyo: juni 2013, waardering 2,5 sterren
- My T-Mobile: november 2013, waardering 2 sterren)
- My Vodafone: november 2013, waardering 2,5 sterren
- Bliep: november 2013, waardering 3,5 sterren
- Ben App: juli 2013, waardering 2 sterren
Wat opvalt is dat de belstatusapps allemaal een vrij lage waardering krijgen van de klanten. Vaak wordt er geklaagd over moeite met inloggen of tijdelijk onbereikbaar zijn van de gegevens. Maar het laat ook zien dat de meeste apps regelmatig worden vernieuwd en verbeterd. De desinteresse van KPN is vooral bij Telfort te vinden en niet bij de andere merken die ze voeren, want de apps van KPN, Hi en Simyo zijn wel recent nog vernieuwd. Telfort neemt daarmee hun campagne Smartpakkers (‘koop een ouder toestel’) wel heel erg serieus, want de app is zó oud dat je Telfort Belstatus zelfs nog op de eerste generatie iPhone kunt gebruiken.
We hebben in Google ook opgezocht waar mensen zoal naar zoeken als ze ‘telfort belstatus’ intikken. Het is natuurlijk niet maatgevend voor het totale aantal zoekacties, maar als je het vergelijkt met de apps van andere operators dan valt op dat ‘werkt niet’ en ‘storing’ nogal prominent aanwezig zijn bij Telfort, terwijl klanten van andere operators ook normale zoekacties uitvoeren naar ‘aanmelden’, ‘inloggen’, ‘zakelijk’ en ‘account aanmaken’.
Downloaden: Telfort BelStatus (gratis, iPhone, iOS 3.0+)
* In deze gebruikersreview zijn taalfouten verbeterd om de leesbaarheid te vergroten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 39 reacties