De grote doorbraak onder de 3D-renspelletjes op de iPhone heeft een opvolger gekregen. Temple Run 2 is precies wat je ervan verwacht. Meer rennen, meer springen, meer glijden en meer munten oprapen. Maar dat doe je niet altijd meer te voet. Zoals tientallen klonen van Temple Run afkeken, daar knipoogt Temple Run 2 nu weer naar de concurrentie. Net als in bijvoorbeeld Pitfall heb je nu zelfs segmenten in mijnkarretjes. Ook hang je regelmatig aan touwen.
De besturing van Temple Run 2 weet je al voordat je eraan begint. Je kantelt de iPhone om naar rechts of links te lopen, springt met een veeg omhoog, glijdt met een veeg omlaag en veegt horizontaal om de hoek om te haasten. Net als in zijn voorganger, doet het spel er weer alles aan om je die bewegingen zo snel mogelijk achter elkaar uit te laten voeren. Boomstronken, tunneltjes, splitsingen en richels wisselen elkaar in moordtempo af.
Toch voelt Temple Run 2 als een nieuw spel. Dat komt voornamelijk omdat de willekeurig bedachte gebieden wat zwieriger zijn geworden. Er is altijd wel een heuvel om naartoe te werken en paden buigen bijna altijd af. Het gevolg is niet alleen dat je automatisch meekantelt met de iPhone – wat eigenlijk niet nodig is, maar ook dat het spel je veel beter kan verrassen. Je moet maar net op tijd zien dat de lange bocht na het glijden onder een vuurtje, ook nog wordt opgevolgd door een t-splitsing. Daar zullen heel wat highscores aan verloren gaan.
Natuurlijk kan je opnieuw verzamelde munten in de game spenderen in de Store in het spel, waar je drie extra personages kan kopen en daar weer power-ups voor verzamelt als schilden of muntjesmagneten. De meeste krachten komen echter pas vrij als je een voorgeschotelde missie in het spel hebt gehaald of een personage hebt gekocht. Nieuw zijn de groene diamanten die je kan sparen en kopen. Daarmee kan je nog even verder rennen nadat je te pletter bent gestort of te hevig hebt gekanteld bij het mijnkarretje op de rails houden.
Het mijnkarretjes-gedeelte is de grootste verandering aan Temple Run 2 en vergt wel even gewenning. Na smalle gangetjes waarin er niet zoveel aan de hand is, kan je zomaar in grotten terecht komen waarin je razendsnel moet bepalen welke kant je op moet leunen. Het onderdeel is zo lastiger en daardoor spannender dan in Pitfall.
Waar de aanvankelijk ietwat fletse kleuren van Temple Run 2 snel wennen, valt op dat het geluid niet helemaal op het niveau van de concurrentie is. Een rensessie begint met afwezig getrommel op de achtergrond, de muntjes klinken wat minder pakkend dan in het origineel en de gil van de gevallen hoofdpersoon komt ook uit het niets. De animaties zijn ook niet on par met varianten als Subway Surfers, Aby’s Escape of Agent Dash.
Op een ander vlak overdondert Temple Run 2 gelukkig wel: de intensiteit van het spelen. De ene na de andere uitdaging trekt in ongekend tempo aan je voorbij en zelfs als je midden in een overwinningsroes doorrent, kan een highscore-poging zomaar over zijn. Er zit dan maar één ding op. Rennen tot je erbij neervalt.
Downloaden: Temple Run 2 (gratis, universeel, iOS 4.2+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 12 reacties