Reacties voor: The Big 8: Nederlandse iPhone-app over voedselallergie

The Big 8 is een Nederlandse applicatie over voedselallergie. Het geeft informatie over gevaarlijke voedingsmiddelen, een weekmenu, productinformatie en een boodschappenlijst per supermarkt.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 18 reacties

  1. Lijkt mij een heel nuttige app voor mensen met een allergie. Lijkt mij zeker de moeite waard om aan te schaffen als je (of een familielid) een allergie heeft. Het is vaak erg lastig om wijs te worden uit de gegevens die op de verpakking van voedingsmiddelen staan.

  2. Nuttig. Maar als je mensen dan echt wilt helpen vraag je geen 3,49 euro voor deze app. Misschien hooguit 0,79 euro. M.i. is dit zelf beter willen worden aan de ziekte van een ander…

  3. Origineel geplaatst door Bob
    glu

    Onzin, ik heb een gluten allergie en ben heel blij met dit soort commerciele software en ik denk heel veel mensen met een allergie met mij. En de prijs van €3,99 is helemaal niet exorbitant hoog hoor!

  4. Origineel geplaatst door Bob
    Nuttig. Maar als je mensen dan echt wilt helpen vraag je geen 3,49 euro voor deze app. Misschien hooguit 0,79 euro. M.i. is dit zelf beter willen worden aan de ziekte van een ander…

    Klinkt leuk, maar waarom kosten behandelingen in het ziekenhuis dan honderden of duizenden euro’s, terwijl daar ook mensen mee geholpen worden? Waarschijnlijk omdat de ontwikkelaars achter deze applicatie, of de medici in het ziekenhuis, ook iedere dag drie maaltijden willen hebben. En dan heb ik het nog niet eens over de farmaceutische industrie, waar de topmannen honderden maaltijden per dag verdienen…

    Ik geef persoonlijk liever een paar euro aan een kleinschalige Nederlandse ontwikkelaar die zich inzet voor de gezondheid van mensen in plaats van tientallen of honderden euro’s aan de farmaceutische industrie.

  5. En toch vind ik het voor een app veel geld vinden… Doe dan eerst een lite versie om te proberen, nu moet je het gelijk kopen.

  6. Nou rustig allemaal maar. Ik dacht het op te nemen voor mensen die juist veel aan een app als deze kunnen hebben.

    En hulp aan een ander hoef kan dan ook voor minder. Als ik kijk naar andere zeer uitgebreide apps die ook voor 0,79 euro de deur uit gaan, dan krijg ik bij dit soort zaken een rare smaak in mijn mond.

    Mensen die met een dergelijk eetstoornis zitten zullen kennelijk deze app toch wel kopen en dat heeft de ontwikkelaar kennelijk door een goede research prima weten te achterhalen. Dus een hoge prijs voor de app vragen en kassa!! En dat kan dus ook voor minder.

    Kortom, mijn menig is dat er gewoon flink verdiend wordt aan het “ongemak” van een ander. En moet een app als deze te duur zijn omdat de medische zorg ook (te) duur is?????

    Dit is mijn mening en daar moet je het mee doen…C’et tout…

  7. Poe poe, bijna 4 hele euro’s. Hoe verwend kan je zijn.

    Ik denk dat niemand zich realiseert hoe duur het is om te ontwikkelen voor iOS.

    Waarom is een app als deze nu 3,99 geprijst ipv 0,79? Omdat dit alleen bedoeld is voor Nederlandse mensen met een voedselallergie.

    Daar word je echt niet rijk van, zoals Bob al denkt te weten.

  8. Ben het eigenlijk wel met renelma eens…..misschien beter eerst een Lite versie….gewoon om eens te kijken hoe het “bijgehouden” wordt.
    Dochter van mijn vriendin heeft namelijk een pinda allergie, en werkelijk ALLES moet je goed in de gaten houden.
    Al menig keer meegemaakt dat producten van dezelfde fabrikant in ene veranderd zijn en in ene WEL een waarschuwing op de verpakking hebben staan ( misschien productie verplaatst? ).Ieder jaar moet je ook een boek kopen voor 25 euro met alle producten die ze wel mag hebben….maar ook DAT wil niet altijd ALLES zeggen.
    Val levensbelang is dan dus ook dat ALLE info up to date is !
    En als dit via deze app gewaarborgd is dan is 4 euro absoluut niet te veel !!!
    Maar ja….wie zegt dat dat zo is…..dat was misschien het mooie van een Lite versie dan….om te kijken of er regelmatig aanpassingen zijn….dan kun je altijd die Full app kopen.

  9. Goede app, dd prijs ligt inderdaad hoger dan de doorsnee applicatie.

    Maar omdat dit alleen voor de Nederlandse markt is en voor een zeer specifieke doelgroep kan ik me het voorstellen.

    Ben trouwens blij dat ipc ook aandacht geeft aan zulk soort app’s!!

  10. Wat een hollands geklaag toch weer!

    Apps van 0,79 cent zijn vaak voor een heel groot publiek geschreven. Gratis apps en goedkope apps “leven” vaak ook van de gebruikersinfo en de gebruiksinfo die door de apps tijdens het gebruik verzameld en verstuurd wordt. (eigenlijk spionage dus via een soort van spyware vermomd als app). In Duitsland is bijvoorbeeld de veelgebruikte app shazam laatst ontmaskerd als groffe spionage tool. Hier is laatst natuurlijk al flink gal gespuugd over de verzamelde data vanuit de NS reisplanner app, inclusief je mobiele nummer wordt alle data keurig en ongemerkt aan de NS gestuurd. Denk dan nog maar eens na over de term “gratis”.

    Een app waarbij dus de ontwikkel en update kosten niet met list en bedrog ongemerkt door een groot publiek betaald worden, maar moeten worden betaald door een zeer beperkte groep landelijke gebruikers, die vermoedelijk voor een update niet opnieuw betalen mag best iets meer kosten.

    Over de app zelf: ik heb hem gekocht, maar vind de info zeer karig. Ik kan niet goed zien welk product nu aanbevolen wordt. Elke supermarkt heeft vaak meerdere soorten van iets in het rek. Zoals het in de app is omschreven weet ik nu nog niet of ik het blauwe of het groene pak van een product moet pakken. Een foto of nummer van een streepjescode of iets dergelijks lijkt mij een noodzakelijke aanvulling. Wat vinden jullie?

  11. Origineel geplaatst door ucsdcom
    Over de app zelf: ik heb hem gekocht, maar vind de info zeer karig. Ik kan niet goed zien welk product nu aanbevolen wordt. Elke supermarkt heeft vaak meerdere soorten van iets in het rek. Zoals het in de app is omschreven weet ik nu nog niet of ik het blauwe of het groene pak van een product moet pakken. Een foto of nummer van een streepjescode of iets dergelijks lijkt mij een noodzakelijke aanvulling. Wat vinden jullie?

    Dat bedoel ik dus óók… Veel geld voor matige tot onvoldoende informerende app…

    I rest my case…

  12. Voor mensen met een gluten- of melkeiwitallergie is er http://www.livaad.nl. Een GRATIS online database met een zeer uitgebreide productinformatie. Deze is tevens benaderbaar via EAN-nummer (streepjescode). Als je de app pic2shop (barcodescanner) installeert kun je de streepjescode van een product scannen en via livaad.nl de aanwezigheid van gluten en lactose vaststellen.

  13. Uhmm
    Heeft iemand hem al gekocht?
    Ik ben best bereid om geld voor te betalen (zelf pinda allergie).
    Het zou fijn zijn als de discussie over de app ging en niet alleen hoe duur en waarom enzo 😉

  14. Met grote interesse volg ik de reacties op TheBig8 app en wil ik graag een reactie geven. Mijn naam is Daisy en TheBig8 is mijn initiatief. Ontstaan uit frustratie in mijn zoektocht naar (gecentraliseerde) informatie in verband met een kindje met een ernstige voedselallergie.

    Allereerst wil ik benadrukken dat deze applicatie is ontwikkeld voor ouders van kinderen vanaf 1 jaar en dus niet voor zozeer voor volwassenen met een voedselallergie. Hoewel ik natuurlijk niet uitsluit dat dit ook voor hen interessant kan zijn. Daarnaast zie ik veel discussie over de prijs en beschikbare informatie. De afgelopen maanden hebben wij verschillende partijen (o.a. supermarkten) benaderd voor een samenwerking, waarbij wij hen hebben gevraagd informatie van hun producten beschikbaar te maken voor de website en de applicatie. Deze informatie wilde men mij niet ter beschikking stellen. Toen heb ik besloten met pen en papier zelf supermarkten te bezoeken. In totaal ongeveer 7 supermarkten bezocht, waarbij in eerste instantie alleen de huismerken zijn bekeken. Omdat ik geloof heb in dit project, heb ik dat volledig op eigen kosten gedaan. Ik denk dat iedereen zich kan voorstellen welke investeringen dit mee zich brengt, zowel in tijd (alle uren in de supermarkten, het categoriseren van die info, weekmenu’s opstellen, het plaatsen in de website en de app) als in daadwerkelijke Out-of-Pocket kosten (het laten maken van de website, het laten ontwikkelen van de app, het kopen van de producten etc.) …en we zijn nog niet klaar. We gaan door met informatie verzamelen. Winst is momenteel het laatste waaraan we denken; op termijn de kosten dekken zou fijn zijn.

    Daarbij, hoe meer mensen we achter dit product krijgen, hoe beter we druk kunnen uitoefenen op de productenleveranciers en supermarkten waardoor we nog betere informatie en een lagere prijs kunnen vragen. Uiteindelijk gaat het mij erom dat we via de applicatie en onze website ouders van kinderen met een voedselallergie van heel veel goede en nuttige informatie kunnen voorzien, want alleen met dat in het achterhoofd is het idee voor The Big 8 geboren.

    Alle hulp is wenselijk, van advies tot ideeën en commentaren. Je kunt mij benaderen via twitter.com/thebig8 of via The Big 8 website.

  15. Sorry hoor maar €4 is nou niet echt veel te noemen…

  16. Het zou wel netjes zijn als in de omschrijving vermeld was dat de app in eerste instantie op kinderen is gericht. Wat mij betreft lijkt een kinder en een volwassen afdeling in deze app dan de eerst nodige stap om het tot een succes te maken.

  17. en vandaag gratis einde discussie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.