
The Conversation Manager: het boek van de toekomst? (review)
Een klein half jaar geleden was ik als marktonderzoeker te gast bij Insites Consulting voor de presentatie van het boek The Conversation Manager van Steven van Belleghem. Dat boek gaat over de vraag of bedrijven meer de dialoog met hun klanten moeten aangaan. Bij de aansluitende borrel vlogen de creatieve ideeën al snel over tafel: Hoe tof zou het zijn als zo’n boek, waarbij de dialoog centraal staat, op de iPad zou uitkomen terwijl een echte dialoog tussen lezers mogelijk zou worden? Nog de volgende dag stuurde ik een korte mail met wat ideeën hierover naar auteur Steven van Belleghem, die direct laaiend enthousiast reageerde.
Daar liet hij het echter niet bij. Met z’n uitgever ging hij aan de slag en binnen een half jaar was het zo ver: z’n boek is ook op de iPad verschenen. Nu heb ik inmiddels vele tijdschriften, boeken en apps op m’n iPad gelezen. Ik was dus heel benieuwd: is The Conversation Manager echt de moeite waard geworden?
Surfen binnen een boek
Wat direct opvalt zodra je de iPad opstart, is dat de app volledig aansluit op het boek. De applicatie bevat de volledige tekst van het boek, maar met veel extra’s. Een eenvoudige, maar heel mooie feature, is dat overal waar in de tekst naar internet wordt verwezen, de relevante links direct zijn opgenomen. Er is voor gekozen om die links niet in de tekst op te nemen; zo leiden ze je niet af tijdens het lezen. Bovenaan elke pagina met verwijzingen, staat een knop ‘links’. Klik je daar op, dan ga je in de app naar de betreffende internetpagina. Aangezien het boek veelvuldig verwijst naar campagnes of filmpjes op YouTube, is dit een prachtige feature.
- Een filmpje waarin de auteur persoonlijk toelichting geeft.
- Lees op Twitter wat anderen over The Conversation Manager zeggen.
- Tijdens het lezen word je niet afgeleid door linkjes.
- Lukt het de auteur echt om een dialoog met de lezer aan te gaan?
Het boek als spin in het wereldwijde web
Het lezen van het boek is plots geen afgesloten ervaring meer, maar het boek voelt als een ‘spin in het wereldwijde web’. Al lezend bekijk je filmpjes of lees je relevante websites. Omdat dit allemaal gebeurt binnen de app zelf, wordt je niet teveel verleid om te gaan surfen. Dit werkt dan ook uitstekend. Naast filmpjes zijn er ook andere extra’s in de tekst opgenomen, zoals extra visuele beelden en foto’s. Ook verwijst het boek af en toe naar een presentatie in slideshare met verdiepingsinformatie die je vanuit de app kunt doorlopen. Om deze extra’s te bekijken moet je natuurlijk wel online zijn.
Extra band met de schrijver
Een andere leuke extra feature van de app zijn de ingesproken teksten van de auteur. Af en toe wordt het wat saai om naar een ’talking head’ te kijken, maar de informatie is wel relevant en de filmpjes zijn nergens te lang. Bovendien krijg je het gevoel dat de auteur écht tegen jou persoonlijk praat en voel je veel meer band met de schrijver dan bij het lezen van een papieren boek. Ook dit voegt veel toe aan de leeservaring.
- Een filmpje waarin de auteur persoonlijk toelichting geeft.
- Lees op Twitter wat anderen over The Conversation Manager zeggen.
- Tijdens het lezen word je niet afgeleid door linkjes.
- Lukt het de auteur echt om een dialoog met de lezer aan te gaan?
Lees de mening van anderen
Leuk is dat je direct kunt zien wat anderen van het boek vinden. Door het drukken op de knop ‘Twitter’ kun je zien wat anderen over het onderwerp hebben gezegd. Wel is het jammer dat je niet direct je eigen ideeën kunt posten. Daarvoor moet je de app afsluiten en een Twitter-app op je iPad opstarten. Zou je dit willen, dan gaat dat overigens wel razendsnel en gaat de app eenvoudig weer verder waar je gebleven was. Een groot minpunt is het dus niet.
Inzoomen werkt niet lekker
Wel heeft het boek een ander minpuntje: het lettertype is vrijwel gelijk aan dat van het papieren boek, maar hoewel ik nog lang niet aan een leesbril toe ben, vind ik het lettertype toch aan de kleine kant. Door in te zoomen kun je de tekst eenvoudig vergroten, maar doorbladeren naar een volgende bladzijde lukt dan niet. Ik moet dus steeds een bladzijde omslaan, inzoomen en aan het einde van de pagina weer uitzoomen, omslaan en opnieuw inzoomen. Na verloop van tijd gaat dat wat irriteren, al is het geen groot minpunt. Een andere feature die ik tijdens het lezen heb gemist, is het maken van aantekeningen of het arceren van tekst. Ik vind het heerlijk om al m’n ideeën bij het lezen van een boek in de tekst kwijt te kunnen. Dat is op dit moment in deze app nog niet mogelijk. Verder is de app op dit moment alleen nog in het Engels beschikbaar. Omdat ik veel managementboeken in die taal lees, is dat voor mij geen enkel bezwaar, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommigen een barrière is.
Conclusie
The Conversation Manager biedt een zeer rijke leeservaring die veel toevoegt op het traditionele papieren boek. Kijk je naar de prijs van de app (€12,99), dat lijkt dat duur. Maar vergelijk je dat met de prijs van het papieren boek (€27,90), dan is de app spotgoedkoop. Zeker gezien alle extra’s die je er bij krijgt en de veel rijkere leeservaring die de app biedt. Door alle extra’s gaat het onderwerp veel meer leven en dankzij alle filmpjes en links zijn alle voorbeelden die worden genoemd direct te bekijken. Wil je het boek gaan lezen en heb je een iPad? Dan raad ik je aan om de digitale versie van het boek aan te schaffen en de papieren versie te laten liggen voor de mensen die het nog zonder iPad moeten doen. Al met al is The Conversation Manager een prachtig voorbeeld geworden van hoe mooi een eenvoudig managementboek op de iPad kan zijn. Wel heb ik één waarschuwing: pas op welke creatieve plannen je tijdens je volgende borrel over de tafel gooit. Ze zouden zomaar werkelijkheid kunnen worden!
Info: The Conversation Manager
- Ontwikkelaar: Uitgeverij Lannoo
- Applicatie: The Conversation Manager
- Te koop via: App Store
- Prijs: €12,99
- Releasedatum: 29-9-2010
- Taal: Engels
- Geteste versie: 1.0
- Bestandsgrootte: 330 MB
- Cijfer: 8,0
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
beetje boring verhaal (no offense)
Ja, inderdaad een beetje geschreven zonder inspiratie, terwijl hij een van de inspirators is van dit boek.
Wat vinden jullie nu boring, het boek of dit bericht op iPadclub? Ik vind het bericht juist wel leuk geschreven en met af en toe een geintje. Ellen heeft me bijna overgehaald dit boek te kopen, al moet ik er nog even over nadenken (ben niet zo’n boeken koper). Wel gaaf, ik zie dat dit veel meer gaat lijken op een soort heel groot blogbreciht met linkjes e.d. dan een boek. Wel is het een raar idee, dat bijv. als je iPad kapot gaat, je hem verkoopt of weet ik veel wat, je het boek kwijt ben.. al is dat meer psychologisch.
Een laatste toch wel belangrijke vraag, hoe was het boek inhoudelijk? Dat is namelijk nogal belangrijk voordat je een boek koopt, je kan hem niet even doorbladeren 🙂
@Tijmen:
Dat komt onder andere ook omdat ’t verhaal meer reclame is, dan een echte review. Zo zegt men nergens waar ’t boek ook eigenlijk over gaat. Dit staat hier om de connectie tussen de review-schrijver en het product, niet om het product zelf. Niet echt integer, voor een ‘onafhankelijk’ site. Volgende keer passeren graag.
@Laatmaar:
Hmm, op zich goed punt, zo had ik het nog niet bekeken. Anderzijds, Ellen is geen onbekende blogger hier èn ze beschrijft haar relatie tot de uitgever duidelijk. Daarnaast is het wel degelijk een review / beschrijving van het boek als applicatie, om zo een mogelijke beweging in de uitgeverswereld te beschrijven. Wellicht dat ook daarom bewust een mening over de inhoud van het boek ontbreekt?
Ik blijf dus toch nieuwsgierig naar het boek en de applicatie 🙂
Ha, goed punt dat ik niet zoveel over de inhoud van het boek heb gezegd. Dat komt eigenlijk omdat het een vrij specialistisch boek is dat vooral interessant is voor marketeers en marktonderzoekers die bezig zijn met nieuwe media en de dialoog met klanten. Vanuit dat perspectief past het hier wat minder. Daarom heb ik er voor gekozen om voor iPadclub juist in te zoomen op de features van het boek en wat het boek doet om meer interactief te worden.
Dat was bij het maken van dit verhaal een bewuste keuze, maar ik begrijp dat jullie de achtergrondinformatie over de inhoud juist missen. Goed om te weten, hou ik een volgende keer rekening mee. 😉
Kijk, nou hebben we gelijk de passie weer terug bij Ellen, waarvan ik er even van uitging dat ze een man was. Het lijkt me ook een goed boek, maar dat kwam niet helemaal goed uit de verf.
Echt uniek is het ontwerp niet te noemen. Vergelijkbare layout en combinatie met video’s is te zien bij de ebooks van Vook (http://vook.com/). Een aantal boeken van o.a. Seth Godin is op deze manier uitgebreid.
@RoelJewel: Er zijn inderdaad veel partijen die op dit moment hiermee experimenteren en Vook (en Seth Godin) zijn ook experimentatoren van het eerste uur. Seth Godin gaat hierin ook heel ver. Hij heeft al aangekondigd dat hij geen papieren boeken op de traditionele manier meer wil uitgeven!
Wat leuk is aan The Conversation Manager, is dat het van het nederlands grondgebied komt (al is het boek dan wel in het engels) en is uitgebracht door een Belgisch bedrijf. Daarom vond ik het leuk om hier op iPadclub aandacht aan te geven.
Dit is dus niet langer iets wat is voorbehouden aan grote goeroe’s uit de VS. Ook nederlandse auteurs kunnen gewoon dit doen. En ik hoop dat er nog veel komen die hiermee aan de slag gaan. Hoewel het boek nog beter kan, is het echt de moeite waard. Hoop dat er nog veel partijen gaan volgen met dit soort initiatieven.
Wat doe je als je dat boek al op papier hebt? De app op de een of andere manier vastkrijgen zal dan wel niet lukken zeker? 🙂