Consumenten stappen gaandeweg over van krant naar tablet. Maar bij tijdschriften gebeurt die overstap naar de tablet veel langzamer, blijkt uit onderzoek van Consumer Media Survey onder Britse consumenten. Vooral krantenlezers laten de gedrukte krant links liggen: in 2011 gaf nog 75% van de respondenten voor een papieren krant, in 2012 is dat gedaald naar 39%. Alleen vaste rituelen zoals het lezen van de zondagskrant blijken de overstap naar tablets bij de krantenlezers nog iets te kunnen stoppen. Bij tijdschriften is de overstap langzamer: daar wil nog steeds 75% van de lezers het liefst een papieren editie.
Het verschil is wel te verklaren: nieuws kun je ook makkelijk op internet lezen (al dan niet via een app), terwijl je de verstrooiende content van tijdschriften niet in dezelfde vorm online vindt.
In Nederland is de situatie niet veel anders: gebruik van digitale tijdschriften stijgt maar is net als het lezen van ebooks nog een marginale activiteit. Uit een onderzoek van Nancy Detrixhe, research manager van Magazines.nl leest 10% van de consumenten magazines op een computer, 3% op tablets en 3% op smartphones. Ook bleek uit haar onderzoek dat tabletgebruikers veel meer dan gemiddeld gedrukte media lezen. Papieren magazines zullen daarom niet zo snel verdwijnen. Het gaat niet alleen om content, maar ook om rituelen: tijd voor jezelf door met een tijdschrift op de bank te kruipen of ‘s ochtends met een kop koffie de krant doornemen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 17 reacties