Het is erg oneerlijk verdeeld in de wereld van iOS-gameontwikkelaars. Snel rijk worden met een app zit er niet in – tenzij je één van de weinige succesnummers te pakken hebt. Een onderzoek uitgevoerd door een Canadese ontwikkelaar, laat zien dat de top 20 procent iOS-ontwikkelaars goed zijn voor zo’n 97 procent van alle game-inkomsten in de App Store. Hij keek daarbij naar de hele levensduur van een app. De overgrote meerderheid van de ontwikkelaars (80%) moet onderling de resterende 3% verdelen. Kijk je naar een nog selecter groepje van de top 1 procent iOS-ontwikkelaars, dan blijken zij meer dan eenderde van de omzet uit de App Store.
Owen Goss zette de cijfers op een rijtje. Hij was voorheen ontwikkelaar bij Electronic Arts in Canada maar besloot voor zichzelf te beginnen onder de naam Streaming Colour Studios. Hij ondervroeg 252 iPhone- en iPad-ontwikkelaars als onderdeel van zijn iOS Game Revenue Survey. Uit zijn onderzoek bleek dat 25 procent van de iOS-ontwikkelaars meer dan 30.000 dollar omzet maakt tijdens de levensduur van een app. De 25 procent ontwikkelaars die echt aan de onderkant van de piramide zitten, verdienen nog niet eens 200 dollar met het spelletje dat ze ontwikkeld hebben. Zielig? Misschien, maar eerdere successen in de App Store hebben ook laten zien, dat het best mogelijk is om een hitgame te maken, als je maar met het juiste idee op de proppen komt en dat op de juiste manier uitwerkt. Uit het onderzoek bleek ook dat groepen ontwikkelaars die met elkaar samenwerken meer geld verdienen dan eenpitters. Bovendien kunnen zij sneller een game op de markt brengen.
Meer info: Streaming Color
De afbeelding bovenaan dit artikel toont een gegarandeerde geldmachine, van een bedrijf waar geld verdienen centraal staat: Zynga Poker.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 10 reacties