Totaal nieuwe Tetris voor iPad uitgekomen

Totaal nieuwe Tetris voor iPad uitgekomen

Gamesuitgever EA heeft een totaal nieuwe Tetris uitgebracht voor de iPad. Het meest bijzondere daaraan is de One Touch Marathon Modus waarmee je de positie van een blok met één druk op het scherm aangeeft.
Bart Breij -

Tetris iPad header nieuwe puzzelgame EADe grote gamesuitgever EA (Electronic Arts) heeft een gloednieuwe Tetris voor de iPad uitgebracht. Die vervangt met onmiddellijke ingang het officiële Tetris-spel dat al eerder te downloaden was. Het is dus ook geen update van de vorige game geworden, maar een totaal nieuwe Tetris die helemaal is toegespitst op besturing met het touchscreen. Dat houdt in dat je nu niet meer eigenhandig je vorm hoeft te kantelen en te passen, maar dat je gewoon een plek kan aanwijzen waar het volgende blok moet komen te staan.


De nieuwe besturingsmethode is verpakt in de zogenaamde One Touch Marathon Mode. Daarin moet je traditioneel zoveel mogelijk lijntjes halen door rijen van blokken te maken en kom je om de zoveel lijntjes terecht in een hogere snelheidsschaal. Tetris iPad Galaxy modusDe nieuwe besturing maakt van Tetris een soort meerkeuze-toets. Elke keer dat er een blok valt, krijg je vier of vijf opties waar je dat blok neer kan zetten. Je hoeft maar op een optie te drukken en het blok nestelt zich automatisch op die plek.

De uitdaging van het originele Tetris, waarin je in alle hectiek moet puzzelen om blokken te draaien, te bewegen en in allerlei lastige hoekjes te dringen, zit er gelukkig ook nog in. Die kan je bereiken in de originele Marathon modus. Je speelt daarin echter niet met virtuele knoppen op het beeldscherm, maar met veegbewegingen. Een veeg naar onder versnelt een blok, een veeg naar boven zet het meteen neer, een veeg naar links of rechts verplaatst het. Je tikt op een willekeurige plek in het beeld om het blok te kantelen.

Tetris iPad Marathon modusDan is er nog een speltype: de Galaxy-stand. Daarin graaf je als het ware door de bodem van verschillende planeten door supersnel lijnen te maken. Een arsenaal aan power-ups kan je daarbij helpen.

Wie zijn highscores wil vergelijken met medespelers, moet een account hebben of aanmaken op EA’s eigen sociale netwerk Origin. Het spel omzeilt daarmee GameCenter-integratie dat in andere games precies hetzelfde doet – en dat betekent dat je speel- en contactgegevens deelt met EA. Een functie die we met klem afraden, is de T-Club. Daarmee koop je voor een bespottelijk bedrag van 2,39 euro per maand hogere highscores en meer muntjes in het spel (die je weer kan inzetten voor power-ups in de Galaxy-stand). Voor dat geld kun je makkelijk ook drie andere leuke puzzelspelletjes kopen – want leuk, dat is dit hectische blokkenspel nog steeds.

Downloaden: Tetris (€5,49)

Reacties: 13 reacties

  1. Wat een absurde prijs voor een game als dit! Het bedrijf heeft ooit al vermogens verdiend aan het spel én heeft de licentie op merknaam + concept.

    Dit is slechts een minuscule variatie, samen met geupgrade graphics (iets dat elke game developer voor iOS continu doet).

    Nee, dit staat in geen verhouding tot andere games van rond de 5 euro.

    Ik zie geen:
    * iCloud support
    * full-screen 1080P via Airplay
    * multiplay (wifi of internet)
    * Gamecenter

    Bedrijven als EA (Origin) en Zynga verpesten de volledige spelletjesmarkt door hun abonnementsvormen, freemium games en spellen die eigenlijk niet speelbaar zijn zonder IAP’s (zoals powerups, etc).

    Ik hoop dat Apple eindelijk eens laat zien dat ze aan de kant van de kopers staan en niet voor het snelle geld gaan door bovenstaande developers (en volgelingen) veel aandacht te geven.

    WANTED: een extra sectie in the Appstore voor freemium games, meer info over IAP (nu kan je nauwelijks lezen welke IAP’s bestaan) en of de games iCloud/Airplay/Gamecenter ondersteunen. Gewoon simpele vinkjes.

  2. Je hebt helemaal gelijk Albert!

  3. @AlbertTCB:

    Hear, hear! Apple store begint besmet te raken met het graai-nog-veel-meer virus. Wat mij betreft in quarantaine. “Eén halen, (veel) meer betalen” modellen zouden een stuk minder aanslaan als mensen spellen onder deze noemer gewoon links lieten liggen.

  4. ik zou Tetris Blas willen, met van die leuke poppetjes. Ik heb gewoon een gameboy versleten met het spelen van dat spel.

  5. Ben het helemaal met je eens AlbertTCB!
    Ook vreemd is dat deze uitvoering van Tetris er al een tijdje voor de iPhone is. Waarom hebben ze er niet meteen een universele app van gemaakt?

    Ik speel deze versie dagelijks op m’n iPhone, dus wil de iPad-versie eigenlijk ook graag snel hebben. Maar ik wacht toch maar even tot EA weer met zo’n leuke prijzenstunt komt..

  6. @AlbertTCB: Inderdaad. Het ergste zijn betaalde spelletjes met IAPtroep erin. Betalen voor meer levels of modes, oke. Betalen voor wapens, auto’s enz enz die nodig zijn om verder te kunnen in het spel is wat mij not done. Daar waar EA het met Battlefield tegenwoordig aardig doet (in vergelijking met Modern Warfare van Activision) slaan ze op de mobiele markt de plank finaal mis.

  7. Origineel geplaatst door AlbertTCB
    Wat een absurde prijs voor een game als dit! Het bedrijf heeft ooit al vermogens verdiend aan het spel én heeft de licentie op merknaam + concept.Dit is slechts een minuscule variatie, samen met geupgrade graphics (iets dat elke game developer voor iOS continu doet).Nee, dit staat in geen verhouding tot andere games van rond de 5 euro.Ik zie geen: * iCloud support * full-screen 1080P via Airplay * multiplay (wifi of internet) * GamecenterBedrijven als EA (Origin) en Zynga verpesten de volledige spelletjesmarkt door hun abonnementsvormen, freemium games en spellen die eigenlijk niet speelbaar zijn zonder IAP’s (zoals powerups, etc).Ik hoop dat Apple eindelijk eens laat zien dat ze aan de kant van de kopers staan en niet voor het snelle geld gaan door bovenstaande developers (en volgelingen) veel aandacht te geven.WANTED: een extra sectie in the Appstore voor freemium games, meer info over IAP (nu kan je nauwelijks lezen welke IAP’s bestaan) en of de games iCloud/Airplay/Gamecenter ondersteunen. Gewoon simpele vinkjes.

    Ben ik helemaal met je eens! Vooral het creëren van een aparte sectie freemium apps. Wat mij betreft eventueel een schakelaar waarmee je dat soort apps kunt filteren uit het totale aanbod.

  8. Grappig hoe snel dat gaat. We hebben het over 5 euro. Vergeleken met andere spellen/ Apps misschien duur, maar enige jaren geleden lag de grootste bagger in de schappen van het Kruitvat voor het dubbele.

  9. @Harry:
    Ze besparen nu ook veel geld doordat er geen fysieke datadrager is, geen verpakking, geen distributie kosten etc.

  10. Origineel geplaatst door Harry
    Grappig hoe snel dat gaat. We hebben het over 5 euro. Vergeleken met andere spellen/ Apps misschien duur, maar enige jaren geleden lag de grootste bagger in de schappen van het Kruitvat voor het dubbele.

    Inderdaad, we zijn verwend met €0,79 games terwijl we 5 jaar geleden € 149,- neertelden voor een XBOX game …

  11. Lijkt een leuke variatie. Prijs is puur een markt mechanisme. Je kunt dit spel wel 99 cent maken maar dan moet je dus ook meer dan 5 keer zoveel verkopen om hetzelfde te verdienen. Verder heb je dan weinig ruimte om door middel van acties extra verkoop te generen. Dit is volgens mij een logische prijs voor de echte fans. Na x maanden gooi je hem volgens in de aanbieding voor 1,99 of iets dergelijks. Trekt weer een hoop downloaders die denken daarmee 2,50 te verdienen.
    Iedereen die klaagt over de prijzen moet vooral eens terugdenken aan het begin van computer games.

  12. @Wizzofoz:
    Spellen voor de Xbox hadden 5 jaar geleden een adviesprijs van zo’n 60 euro en dat hebben ze nu nog steeds. Games van nog geen euro zijn prima maar niet te vergelijken met games als Skyrim en Battlefield.

  13. Mini-adapter, geweldig!
    http://yeca.eu/171n

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.