Reacties voor: Treinaffaire: kan NS iets doen tegen treinapplicaties?

Internetjurist Arnoud Engelfriet heeft uitgezocht of NS applicaties kan verbieden, die het spoorboekje op de iPhone tonen. Volgens hen is het spoorboekje maar een bijproduct voor NS en kunnen ze applicaties daarom niet verbieden.
Jean-Paul Horn | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 43 reacties

  1. Zal jammer zijn, ..Dit is de beste app. van dit moment!

  2. Een betere treinapplicatie dan Trein zul je niet vinden, ik verwacht dan dus wel dat de NS met een zeer goed alternatief gaat komen!

  3. Hoop het ook niet ik want als ik uiteindelijk een iPhone ga halen dan wil ik deze App zeker wel hebben want handigere Apps zijn er niet…

    Anders hopen dat de NS zegt van Wij kopen jou App gewoon en dat hij er wel aan mag doorwerken maar dat de App moet veranderd worden naar NS-Trein of zo en dat er wat NS logo’s in moeten…

  4. Wie zei ook al weer?

    If you can’t beat them, join them!!!

    Een veel betere insteek Meneer NS

  5. heb deze apo een week en al veel gebruikt (helaas nodig, dus NS!!!). Wat gebeurt er met een geinstalleerde apo die er af gehaald wordt eigenlijk?

  6. Past in het publieksonvriendelijke, onbetrouwbare imago van NS. Is iemand anders een keer “op tijd” en dan moeten zij dat weer frustreren. Ook de nuttige uitvinding van het toilet is binnenkort aan de beurt: die gaan de trein uit want ze zijn te “duur”.
    Inmiddels mijd ik al 20 jaar de trein, afgezien van het hoogst noodzakelijke.
    Maar als het zover is zal ik, mocht zich een gebrek aan facilitaire voorzieningen voordoen, breeduit in het gangpad …… (u mag raden welk werkwoord).

  7. Typisch.
    Als ze nou eens zouden zorgen dat de boel op tijd rijdt, dan heeft niemand een app als deze nodig.

    De NS zou zich eens moeten realiseren dat dit soort apps eerder reizigers aantrekt en dit soort acties reizigers doet walgen en dus afstoot.

    Ik hoop dat Dennis niet zwicht voor ‘s-lands grootste te laatkomer.

  8. Ongelooflijk zeg! Je zou bijna gaan denken dat de NS geen optimale service wil verlenen naar klanten. 9292ov.nl gebruikt toch ook die gegevens? En is ontstaan omdat de NS zelf geen fatsoenlijke site kon bouwen… Ze lopen elke keer een jaartje of 20 achter de feiten aan. Ik zou zeggen: meneer NS zorg eerst maar eens dat je genoeg treinen laat rijden om iedereen zitplaatsen te kunnen bieden. Als ze dan ook nog een beetje op tijd rijden kan je je misschien veroorloven om je te bemoeien met dergelijke briljante applicaties waar jullie geen enkele hinder van ondervinden.

  9. Dat kan inderdaad een leuke zaak worden. Ik hoop wel dat er al genoeg apps verkocht zijn om de advocaat te kunnen betalen.

    Zelf deze app gisteravond gekocht, en deze ochtend mijn ouders al twee keer overstappen en een uur reistijd kunnen besparen.

  10. Origineel geplaatst door XynetorHoop het ook niet ik want als ik uiteindelijk een iPhone ga halen dan wil ik deze App zeker wel hebben want handigere Apps zijn er niet…

    Anders hopen dat de NS zegt van Wij kopen jou App gewoon en dat hij er wel aan mag doorwerken maar dat de App moet veranderd worden naar NS-Trein of zo en dat er wat NS logo’s in moeten…

    Je kunt de App wel alvast kopen via iTunes; als je je iphone op een later moment (als je het toestel pas hebt) dan aansluit op je PC krijg je de App gewoon op je iPhone, al is hij dan al verdwenen uit de App store.

  11. wat een kinderachtig gedrag van de NS zeg, hadden ze zelf maar sneller moeten zijn met een app.

  12. Het is echt belachelijk! Trein is een geweldige app, en ik zou niet weten waarom een buitenstaander van de NS dit niet mag ontwikkelen. De database voor het ophalen van gegevens is immers openbaar voor gebruik.

  13. Wil de NS dat mensen de auto gaan gebruiken? Kan geregeld worden hoor… 🙂

  14. Moet je ff luisteren , ik denk dat half (itouch/iphone) nederland deze app al heeft dus wat heeft het voor zin?
    De man heeft toch zijn centjes al binnen.

    DOMME ACTIE NS!

  15. Gedache spinsel…

    NS Verbiedt de app. en brengt hem daarna zelf uit in de appstore… GENIAAL (not!)

    Reis zelf niet met OV (sorry, lease bak), maar gelet op reacties wel nuttige tool.

  16. NS: Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? TREIN is een prima app. die je zo kunt overkopen als je die student ff 10.000 euro geeft. Goedkoper kunnen jullie het niet krijgen! Nu zetten jullie jezelf weer flink te kijk door ff moeilijk te gaan lopen doen. Treinen op tijd laten rijden is al moeilijk, zorgen dat er voldoende fatsoenlijk materiaal is ook en dat met meer dan 100 jaar ervaring. Dus zoiets ontwikkelen als een goedwerkende app voor de Iphone vertrouw ik jullie absoluut niet toe….

  17. @Frank

    Helemaal gelijk, ga lekker samenwerken, de reizigers hebben er alleen maar baat bij. Dus NS, kop dicht en samenwerken !!!

  18. De ene keer (ahum.. meestal op vaste tijden op werkdagen) hebben we te maken met materieel tekorten, dan is er een weer een wissel stuk.

    Als er dan iemand een briljante app bouwt die sneller dan (jawel!) de informatieborden op de perrons de mensen informeert over de betere keuze of een mogelijkheid met een extra overstap die wel op tijd de eindbestemming haalt, dan komt het imperium NS klagen??

    I don’t think so Mr NS! deze app heeft zijn waarde dubbel en dwars verdiend .Ga dus niet dwars liggen… anders komen we je dubbel vouwen

    Of wou je zeggen dat de traphic punt nl site een inititief van de NS was en dat BP alleen haar logo er op heeft geplakt?

  19. de NS spoort niet

  20. Waarom koopt de NS de applicatie niet op? Dan kunnen ze hem gratis aanbieden onder hun eigen naam, beter gegevens en nauwkeuriger en ze zijn af van alle andere applicaties want ze maken ‘m dan gewoon gratis… Klaar!

  21. “NS zal moeten laten zien dat ze meer bieden dan het spoorboekje en substantieel hebben moeten investeren om een reisplanner te maken. Er is nog hoop voor Dennis Stevense, want Engelfriet denkt niet dat de NS daarin zal slagen.”

    Dat vraag ik me af. NS inderdaad al eeuwen een spoorboekje. Maar NS heeft ook een website waar alle informatie en meer op te vinden is, die door een extern bedrijf (Lost Boys) gemaakt is. Het zal behoorlijk wat geld kosten om dat te onderhouden, vooral met het verkeer wat zo’n site zal trekken. Als ze ook nog een contract met 9292ov.nl hebben of daar in ieder geval in investeren, dan zijn de kosten aangetoond.

    Aan de ene kant is het een beetje huilerij dat de NS zelf zo traag is. Aan de andere kant is er iemand die nu geld verdient met hun product… ik snap best dat ze daar niet blij van worden.

    Dit voorvalletje brengt weer eens aan het licht wat we in de AppStore wel vaker zien. Het is een geweldig concept, maar er zijn enorm veel Apps die een product van een ander bedrijf aanbieden en daar geld mee verdienen… blijkbaar interesseert Apple dat ook niet totdat de dreigbrieven binnenkomen.

  22. geld , geld geld … daar drááit het idd om.

  23. Ik erger me al maanden aan de mobiele versie van die NS-planner (mobiel.ns.nl). Dat niemand door heeft dat dat lijntje ervoor zorgt dat het er bagger uitziet op een Iphone.

    Ik heb Trein net direct gekocht ! Hou vol Dennis.

  24. @4saus
    Die conducteurs zijn ook maar verknipt 😉
    De NS moet die student z’n werk gewoon overkopen en gratis maken in de appstore. Anders moeten ze hun handjes er vanaf houden en balen dat ze er zelf niet eerder mee waren.

  25. En áls die app er komt van de NS: gewoon boycotten 😀 Wij willen Trein!

  26. Ns betaald liever dure advocaten ipv dennis voor zijn tijd en moeite. Het gaat de ns duidelijk om iets anders dan klantvriendelijkheid.
    Dennis heeft tijd gestopt in een product dat puur bedoeld is om ns klanten te helpen. Zoiets moet beloond worden. En als de ns dat niet doet, doen we het zelf wel.
    Luister eens naar de klanten ns! Want jullie kunnen je je een flinke buil vallen. Laat dennis met rust of we pakken jullie op elke vertraging.

  27. @Dennis, wil je de NS terugpakken als je het wint, weet ik een leuke functionaliteit voor in trein. Automatisch ingevult formulier als je +30 minuten vertraging hebt voor het terugvorderen van je kaartje 😉

    Overigens heb ik ooit ergens online een site gezien dat de NS bezig zou zijn met een elektronisch treinkaartje per iDeal / thuisprint of per MMS digitaal plaatje. Misschien ook interessant om erin te stoppen tegen die tijd… 😉

  28. NS zou zich moeten schamen.

    Focus op de klant. Geef die de beste service. Als ze die gedachten hadden gehad dan hadden ze al lang een eigen iPhone app gemaakt.

    Te lui zijn om het zelf te doen, maar dan toch iemand anders verbieden. Zeer teleurstellend.

    Vechten over de rug van de konsument. Concurentie is goed. Dat zie je maar weer.

  29. Ik wil benadrukken dat ik nog niets van de NS gehoord heb én dat (nog) nergens uit blijkt dat de NS het wil verbieden. Daarom vind ik de beschuldigingen aan het adres van de NS een beetje voorbarig.

  30. De NS ka beter een licentiemodel maken voor het gebruik van de DB via een API. Dit zal de concurrentie op de iPhone ten goede komen en zal er ook voor zorgen dat er meer platformen bij zullen komen. Volgens mij een veel gezonder verdienmodel voor de NS.

  31. Origineel geplaatst door Dennis StevenseIk wil benadrukken dat ik nog niets van de NS gehoord heb én dat (nog) nergens uit blijkt dat de NS het wil verbieden. Daarom vind ik de beschuldigingen aan het adres van de NS een beetje voorbarig.

    Dat is een reactie die je siert, Dennis! Ik denk alleen dat je de meeste reacties moet zien als een soort verkapte NS-populariteitspoll…met een vrij duidelijke uitkomst..;-)

  32. NS moet juist blij zijn dat hij het gemaakt heeft.

    iPhone gebruikers met die met de trein reizen hebben hier baat bij dus uiteindelijk alleen maar ten goede van het NS.

    Hadden ze zelf maar 1 moeten maken … aangezien die er niet is moeten ze niet zo klagen ze lopen zo geen enkele financiële schade op of geld mis. Immers is de NS zelf al veels te duur geworden.

  33. En mocht de applicatie ooit uit de app store verdwijnen, dan is er altijd nog SBB Timetable. Je kunt er reizen mee plannen en het loopt via de database van de Zwitserse Trein. En ja, het werkt ook perfect voor Nederland, helemaal gratis…

  34. Origineel geplaatst door MnemonicsNS moet juist blij zijn dat hij het gemaakt heeft.

    iPhone gebruikers met die met de trein reizen hebben hier baat bij dus uiteindelijk alleen maar ten goede van het NS.

    Hadden ze zelf maar 1 moeten maken … aangezien die er niet is moeten ze niet zo klagen ze lopen zo geen enkele financiële schade op of geld mis. Immers is de NS zelf al veels te duur geworden.

    Nou, ik denk dat NS juist baalt van dat financiele gebeuren. Ik weet niet hoeveel winst je maakt op zo’n applicatie. Maar stel dat 100 mensen dat ding downloaden heb je toch ff 2000 euro. En hierbij ga ik er van uit dat de App Store ook wat vraagt. Of is dat niet zo?

  35. geniale features inderdaad. als je toch je trein in Trein hebt gepland dan is controleren of die verbinding vertraging had waarschijnlijk een peuleschil. En dan zal een knopje om het “geld terug”-formulier te versturen toch ook niet zo’n probleem zijn.

  36. NS moet deze App gewoon kopen van onze student…

  37. @Freek – Idd
    En daar moeten ze een groot bedrag voor neerleggen!

    Als ze dit via een rechtzaak aan gaan pakken, mogen ze hoogstens de app verbieden in de app store. Maar degene die het nu hebben gekocht die mogen ze niets doen. Dus wil je hem nog hebben, dan moet je hem nu kopen. (denk aan hetzelfde probleem als netshare, die kocht ook iedereen op het laatste moment, toen het nog kon)

  38. Dit is dus wat ik bedoelde in mijn reactie in het artikel over “Trein”.. Maar het feit dat Dennis nog niets heeft gehoord geeft misschien hoop dat de applicatie toch mag blijven bestaan.

  39. Origineel geplaatst door Rebos..
    Of wou je zeggen dat de traphic punt nl site een inititief van de NS was en dat BP alleen haar logo er op heeft geplakt?

    Uit protest heb ik zojuist weer 2,99 EUR uitgegeven aan Verkeersinfo 😀

  40. heb er zeer veel aan gehad afgelopen zaterdag toen de na het liet afweten

    Origineel geplaatst door jurgenZal jammer zijn, ..Dit is de beste app. van dit moment!

  41. De NS kan ook de database beveiligen zodat Trein niet meer kan werken. En dat zou jammer voor diegene die de app al hebben. Vergelijk het met de gehackte iPhones en de updates van Apple die het weer teniet doen.

  42. SLECHT van de NS. De normale website van de NS is zelf op normale pc’s een stuk onhandig, laat staan op de iphone. De mobiele versie is 1000 keer zo k*t.

    Nu dat er iemand met zo’n programma komt dat men helpt… wat doet de NS? in plaats van ermee samenwerken, proberen te stoppen. Ik heb dit programma afgelopen vrijdag gekocht, en in 3 dagen heeft het mij uren gespaard, qua rijstijd, omleidingen etc etc. ik heb mn geld al terug verdiend!

    maar goed, ga zo door NSje.. zo krijgen jullie zeker meer mensen met de trein!

  43. 9292ov.nl vraagt er wel geen geld voor en dat maakt het verschil zoon beetje, dus ik geef NS gelijk, en als NS zelf zoon toepassing deed uitbrengen dan weet ik wel zeker dat deze gratis was.

    Als je reis enzo wil plannen zet je toch 9292ov.nl in bookmarks? Geen reden om geld neer te leggen voor een toepassing als trein.

    Ik vraag me eigenlijk af of de maker van te voren wel toestemming gevraagd heeft aan NS, ik denk persoonlijk niet, volgens mij heeft hij gewoon de bronnen zonder toestemming gebruikt.

    In software wereld zijn ze hier ook niet kapot zomaar een bron gebruiken, en bij Linux is zo dat je het moet vermelden of vragen.

    Origineel geplaatst door ronald
    Ongelooflijk zeg! Je zou bijna gaan denken dat de NS geen optimale service wil verlenen naar klanten. 9292ov.nl gebruikt toch ook die gegevens? En is ontstaan omdat de NS zelf geen fatsoenlijke site kon bouwen… Ze lopen elke keer een jaartje of 20 achter de feiten aan. Ik zou zeggen: meneer NS zorg eerst maar eens dat je genoeg treinen laat rijden om iedereen zitplaatsen te kunnen bieden. Als ze dan ook nog een beetje op tijd rijden kan je je misschien veroorloven om je te bemoeien met dergelijke briljante applicaties waar jullie geen enkele hinder van ondervinden.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.