
Uitgeverij Sanoma ziet mobiel gebruik fors toenemen
Uitgeverij Sanoma heeft gisteren nieuwe cijfers over het gebruik van mobiele applicaties bekendgemaakt. Twee jaar geleden ging de eerste mobiele applicatie live, de officiële iPhone-applicatie van nieuwssite NU.nl. De teller staat inmiddels op 21 apps voor twee mobiele platformen, die samen meer dan een miljoen keer zijn gedownload. Daarnaast zijn er vijftien mobiele websites gelanceerd.
Voor de iPad, die Apple eind juli in Nederland lanceerde, zijn door Sanoma Digital (de tak die zich met digitale media bezighoudt) inmiddels drie specifieke applicaties uitgebracht. Een daarvan is NU HD, die in de eerste dagen zo’n 80.000 keer is gedownload. Daarnaast bracht Sanoma het populaire autoblad Autoweek naar de iPad en recentelijk kreeg gamesmagazine Gamer.nl zijn eigen iPad-applicatie met HD-video’s. Begin dit jaar zei de uitgever nog dat er dit jaar een paar ton in de ontwikkeling van iPad-applicaties geïnvesteerd zou worden.
Joris van Heukelom, Director Digital Publishing Sanoma Digital:
Naast het feit dat we de miljoenste mobiele ‘App’ in Nederland hebben weggezet, zien we ook een stevige toename in het gebruik van mobiele sites. Het lijkt alsof het internet als succesvol publicatiemedium dankzij ‘Mobile’ nog een extra slinger heeft gekregen. Mijn voorspelling is dat Apps het gezicht van het internet de komende jaren grondig zullen wijzigen. Het wordt nog toegankelijker, gebruiksvriendelijke, intenser en veelvuldiger in gebruik.
Sanoma telde afgelopen maand (september) 1,7 miljoen unieke bezoekers op haar apps en mobiele websites, die samen 113 miljoen pageviews genereerden. Met name de apps van NU.nl laten indrukwekkende cijfers zien. De NU iPhone-app genereerde een totaal van ruim 61 miljoen pageviews en ook de mobiele website van NU.nl doet het met ruim 28 miljoen pageviews niet verkeerd. De Android-applicatie van NU.nl staat met ruim negen miljoen pageviews op de derde plaats, een cijfer dat vergelijkbaar is met de NU HD-applicatie voor de iPad.
Rachel Gomez y Maseland, Sales Director van Sanoma Digital:
We zijn steeds beter in staat ons mobiel bereik te kapitaliseren. Door het engagement en de goede targeting mogelijkheden is de click through rate (of mensen doorklikken naar andere artikelen, red.) buitengewoon hoog. Daarnaast leren we uit onderzoek dat het opnemen van mobiel in de mediamix de merkbetrokkenheid beïnvloedt. De smartphone is een zeer persoonlijk medium dat zich bij uitstek leent voor interactie tussen merk en klant.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
“Mobiel bereik kapitaliseren… engagement, goede targeting mogelijkheden… click through rate…via de mediamix de merkbetrokkenheid beïnvloedt. ”
Hij bedoelt geloof ik: “we moeten wel van papier naar online, anders zakken we tot onze nek in de modder, nu we weer zoveel miljoen aan kwakende consultants uitgegeven hebben”
@Jan Luttelgast Als die consultants ergens opgeleid worden zal het waarschijnlijk bij Sanoma / Ilse Media gebeuren. Ze zijn altijd extreem snel op mobiele markt. Ze hadden als één van de weinige nieuwssites die geoptimaliseerd was voor m’n Compaq iPaq destijds, ze waren de enige die een normale WAP site had op m’n oude Nokia. Waarvan het grootste gedeelte ook niet uitbesteed. Overigens is de nu.nl app niet inhouse gemaakt maar door Peperzaken.
btw, Sanoma Digital is alleen het digitale gedeelte van Sanoma in Nederland (wat vroeger Ilse Media was) en niet het Sanoma papier gedeelte 😉
@Jan Luttelgast: lol sanoma digital bestaat al jaren en bereikt continu tussen de 70 en 80% van nederland.
Fijn, maar 70% van Nederland = bejaarden
(ik weet niet of ze die ook bedienen => digitale puzzelalmanak, sigaren-album etc.
of krijgen ze LadyGaga door de strotten gedouwd?)