Zweven met een helikopterrobot door krochten van staal, grot, grijs en bruin. Dat is wat je doet in de nieuwe iPad-game Unmechanical, een spel voorzien van duistere beelden en experimentele muziek als soundtrack. De ontwikkelaars Talawa Games en Teotl Studio noemen Unmechanical een puzzelspel met dertig levels, maar je hebt er ook enige behendigheid voor nodig. Zo zweef je met de robot om kratten op te tillen, schakelaars om te zetten, zweef je door nauwe gangen en ontwijk je gevaarlijke objecten.
Unmechanical is een vredig spel en confronteert je niet met vijanden die je moet vermoorden. Het is daarom ook geschikt voor kinderen, aldus de ontwikkelaars. Die moeten dan wel overweg kunnen met de sinistere sfeer die toch een beetje in het spel hangt. De ontwikkelaar belooft verder meer dan drie uur speeltijd. Dat houdt niet over, maar kan genoeg zijn om een sterke indruk achter te laten. Soms betekent een langer spel vooral een toename van herhaling. Unmechanical heeft dertig levels, of ‘puzzels’, waarin je naar oplossingen zoekt en die moet vinden in schakelaars en objecten op de juiste volgorde activeren, maar ook in een laserstraal die je bijvoorbeeld moet geleiden door het licht te kaatsen met spiegeltjes.
Dat laatste hebben we rechtstreeks eerder gezien in Shardlands, een nog geen half jaar oude game voor de iPad en iPhone met eveneens een indrukwekkende mysterieuze sfeer door de muziek en donkere beelden. Mysterieuze games hebben het vaker in zich zomaar een succes te worden op de iPad. Kijk bijvoorbeeld maar naar het overdonderende succes van The Room, Machinarium of de razend enthousiaste reacties bij de Nederlandse game Help Volty. Unmechanical mag zich qua sfeer in het spel in dat rijtje mengen.
Downloaden: Unmechanical (€2,69 ter introductie, universeel, iOS 4.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties