Vodafone lanceert eerste eigen iPhone-applicatie: People Sync

Vodafone lanceert eerste eigen iPhone-applicatie: People Sync

Vodafone heeft de applicatie People Sync in de App Store beschikbaar gesteld. Met deze applicatie kunnen iPhone-bezitters (ook van andere netwerken) hun contacten synchroniseren met een online dienst.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

vodafone 360Afgelopen september lanceerde Vodafone de nieuwe dienst Vodafone 360. Je kon toen ook op iPhoneclub lezen dat Vodafone een eigen iPhone-applicatie zou lanceren, met de naam People. Die applicatie is er nu: in de App Store kun je de applicatie gratis downloaden en daarna inloggen met een Vodafone360-account.


Zo’n account kun je gratis aanmaken, ook als je klant van zes andere mobiele operators bent (de bekende namen, plus Tele2 en Lebara). Vervolgens kun je alle contactinformatie op de iPhone synchroniseren met de online dienst van Vodafone. Daarbij worden ook de contactfoto’s meegenomen.

Downloaden: People Sync (gratis)

Praktijktest

Ik heb als T-Mobile-klant met iPhone een account aangemaakt. Bij de registratie kun je aangeven dat je een iPhone gebruikt:

toestel registreren

Na het invullen van alle gegevens (onder andere je mobiele nummer) duurt het aanmaken van een nieuw account een behoorlijke tijd. Je ontvangt daarna een sms-bericht met een downloadlink naar de App Store, installeert de applicatie en kunt beginnen met synchroniseren. De iPhone-applicatie bevat op zich niet zo heel veel functionaliteit: je kunt er inloggen met je Vodafone360-account en daarna op een knop drukken om te synchroniseren:

De Vodafone360-website bevat wel wat meer mogelijkheden. Op de startpagina staat een soort Twitter-achtig vakje met de vraag ‘Wat ben je aan het doen?’ maar omdat je dit soort dingen niet met de iPhone-applicatie of met Twitter kunt synchroniseren, heeft het weinig zin om dat in te vullen. Er zijn drie manieren om het online adresboek te vullen: via je mobiele telefoon, uit sociale netwerken zoals Facebook en Google/Gmail en door ze handmatig in te voeren.

vodafone contacten

Op de website heb je verder nog tabbladen voor Foto’s, MyWeb (een mobiele webportal) en Shop. Dat laatste is een verzameling apps en widgets, maar daar heb je als iPhone-gebruiker helemaal niets aan:

Kijk gerust rond in de Shop. Omdat je mobiel niet compatibel is, kun je op dit moment echter niets kopen. Voor een upgrade voor je mobiel, zodat je inhoud kunt downloaden, moet je klant worden van Vodafone.

Voor iPhone-gebruikers is daarom eigenlijk alleen het onderdeel People interessant. Waarom zou je je contactpersonen op deze manier willen synchroniseren? Misschien omdat het handig is voor mensen die geen backup maken van hun contactpersonen en nooit met de desktop synchroniseren. Ook mensen die vaak van mobiele telefoon wisselen hebben er misschien wat aan. Maar om echt gebruik te maken van alle mogelijkheden zul je een Vodafone360-mobieltje moeten aanschaffen.

Vodafone Update

Eigenlijk is het niet helemaal de eerste iPhone-applicatie van Vodafone, want in Duitsland brachten ze eerder al de applicatie Vodafone Update uit. Daarmee kon je vanaf je iPhone je status op sociale netwerken zoals Twitter, Facebook en MySpace bijwerken. Gek genoeg is deze applicatie nooit in de Nederlandse App Store verschenen. Een directe link met Vodafone zelf was er bij deze applicatie niet.

Net als in Nederland zitten de Duitsers met smart erop te wachten dat de iPhone bij meer providers dan alleen T-Mobile beschikbaar komt, maar ook daar lijkt er vooralsnog weinig beweging in te zitten.

Via: iPhone-ticker

Reacties: 12 reacties

  1. Tof dat ze dit doen, zeker wetende dat Vodafone de iPhone niet in haar assortiment heeft en zelfs de webpagina voor de iPhone SuperSIM abonnementjes goed verstopt heeft. Goedmakertje voor de vele failures van de afgelopen weken? 😉

  2. Ik heb wél Vodafone met mijn iPhone. Wat voor exrra functionaliteiten zouden dan interessant zijn?? Zou ik dan wel iets kunnen in de shop en wil ik dat ook??

  3. Wat heb ik eraan om mijn contacten online te syncen? Ik gebruik gewoon Address Book, en ik neem aan dat alle Outlook/Gmail gebruikers hier ook al genoeg oplossingen voor hebben.

  4. Hmm, het is inderdaad niet meer dan een online contactpersonen-backup net als MobileMe. Vreemdgenoeg, bij de eerste sync weet de Vodafone360 portal al te melden dat ik enkele collega’s (Wel met dezelfde achternaam, zou het daar aan liggen?) in de map “Deleted” heb gezet. Knap, ik heb alleen de mappen “Work” en “Private” :).

  5. Vodafone update staat wel in de AppStore. En nu op mijn iPhone.

  6. Waar ik het meest aan zou hebben om mijn resterende Vodafone tegoed zou kunnen bekijken op mijn iPhone.
    Ik weet dat dit met tmobile wel mogelijk is maar met Vodafone? Want nu moet ik elke keer een onhandig grote site openen en is het redelijk lastig om mijn nummer en wactwooerd in te vullen.

  7. Daar is een app voor 😉 Beltegoed van Benji Vos

    Origineel geplaatst door Pelle4495
    Waar ik het meest aan zou hebben om mijn resterende Vodafone tegoed zou kunnen bekijken op mijn iPhone.
    Ik weet dat dit met tmobile wel mogelijk is maar met Vodafone? Want nu moet ik elke keer een onhandig grote site openen en is het redelijk lastig om mijn nummer en wactwooerd in te vullen.

  8. “Er zijn drie manieren om het online adresboek te vullen: via je mobiele telefoon, uit sociale netwerken zoals Facebook en Google/Gmail en door ze handmatig in te voeren.”
    Is er dus wel of geen sync met Hyves??
    Sync met gmail gaat via iTunes en sync met Facebook via myphone 🙂

  9. Als het goed is komt de link met Hyves later!

    Wat wel jammer is is dat ie je Facebook contacten niet naar je telefoon synct:S of ligt dat aan mij! Anders heb je er idd nog niets aan!

  10. Het is een leuke dienst, maar het schiet niet op als elke provider zijn eigen ‘360’ gaat introduceren. Zo wordt het natuurlijk nooóóit één systeem!

    Twitter, Facebook, WWW. Via iPhone, online of mobiel. Het is toch onbegrijpelijk wat voor crossposting je tegenwoordig hebt?

  11. vodafone stopt niet alleen de supersim diep weg op de site, het is nauwelijks geïnteresseerd in nieuwe abo’ van dat soort; zelf heb ik een scherp abo bij vodafone en probeerde na aanschaf van iphone abo om te zetten/uit te breiden met dat supersim verhaal, uiteraard tegen hogere abo kosten; krijg ik doodleuk bericht van vodafone dat dit niet kan omdat mijn scherp abo nog een jaar loopt; kennelijk willen ze niet meer geld verdienen; mis het verder niet hoor want ik ben bijna altijd in de buurt van een wifi en dat is makkelijker, sneller en goedkoper; getuigt alleen van weinig ondernemerszin bij vodafone!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.