Er zijn heel wat mobiele apparaten die Flash of Flash Lite ondersteunen. Waarom de iPhone dan niet? Technisch gezien zou de iPhone het wel aankunnen, zo betoogt de website EmbeddedFlash.com, die een analyse heeft gemaakt van de hard- en softwarematige obstakels. Daarbij werden ze dwarsgezeten door het probleem dat Apple eigenlijk heel weinig informatie over de gebruikte hardware loslaat.
Wat de processor betreft is Apple altijd heel geheimzinnig geweest. Het blijkt om een 620MHz ARM11-processor te gaan en vanuit het perspectief van Flash heb je minimaal een 200MHz ARM9-processor nodig om Flash te laten werken – bijvoorbeeld bij eenvoudige telefoons waarbij de gebruikersinterface in Flash is gemaakt. Pas bij 600MHz is de performance echt goed, dus wat CPU betreft is er niets aan de hand.
De hoeveelheid RAM zou wel eens een struikelblok kunnen zijn: de iPhone heeft 128MB RAM terwijl een Flash-player steeds ongeveer 16 tot 32MB RAM nodig heeft. Da’s ruim voldoende zou je denken, maar Apple propt het besturingssysteem, de telefoonsoftware, de muziekspeler en alle andere functionaliteit in RAM, waardoor er weinig overblijft. YouTube-filmpjes in Flash kijken is dan niet haalbaar.
Het scherm is niet meteen een beperkende factor, maar gezien het feit dat de iPhone een groter scherm heeft dan de meeste andere telefoons, is meer RAM nodig. EmbeddedFlash.com vermoedt een kleurendiepte van minimaal 64.000 (16-bit). We weten niet hoe hardwareversnelling is geregeld: voor een H.264-video wordt gezegd dat maximaal 30 fps haalbaar is. OpenGL en hardware-ondersteunde MPEG-decodering worden mogelijk ook ondersteund. Flash Lite kan profiteren van de hardwareversnelling, maar het kost wel tijd en moeite.
Een Flash Lite-player kan verschillende vormen aannemen: een stel API’s, een uitvoerbaar bestand of een browser-plugin. De Safari-browser voor de iPhone gebruikt WebKit voor het renderen van pagina’s. Flash Lite moet daarvoor aangepast worden en dat is niet zo eenvoudig. EmbeddedFlash.com concludeert dat er met goede wil wel Flash op de iPhone te realiseren is. Maar misschien levert het niet genoeg op of ontwikkelt Apple liever een eigen techologie.
Via: EmbeddedFlash.com
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik denk ook van de belangrijke redenen is dat zij zelf een eigen framework gebruiken (http://www.sproutcore.com/) Deze gebruiken zo ook voor de MobileMe applicatie en kan bijna evenveel, als het van animatie’s afhangt.
Dus volgens mij zien zij Flash alleen maar als correntie 🙂
@Stijn dat is gewoon JavaScript hoor. Tevens denk ik ook dat apple liever Web2.0 heeft dan Flash. Maar aangezien JavaScript toch niet zo snel zal verdwijnen denk ik niet dat het om concurrentie gaat…
@Denni, een javascript framework, idd. Wat bedoel je met ‘liever Web2.0 dan Flash’ ? Flash kan even goed Web2.0 zijn dan Javascript. Web2.0 gaat over hoe je communiceert met andere mensen, hoe je deelneemt, … En dat die technologie Flash, SilverLight, Javascript, … is niet de hoofdzaak.
Ze willen gewoon alles onder controle hebben, als ze Flash gaan toelaten, hebben ze dat niet meer 😉
Flash Lite, gimme a break
Volgens mij kan Flash perfect op de iPhone, maar Apple zal moeten meewerken om het werkend te krijgen (oa toegang tot de hardware acceleratie). Het is maar de vraag of ze dat wel willen.
Ik mis maar 2 dingen bij het surfen met de iPhone en dat is in de eerste plaats Flash en daarnaast ook Java. Als deze 2 werken, zal bijna elke website werken op de iPhone.
Ik vind het nog steeds vaag. in safari op pc & mac varianten zit toch ook flash ondersteuning?? dus de plugin bestaat al?? heeft er niet iemand geprobeerd deze te gebruiken?
Luister naar de eerste helft van de podcasteditie van MacBreak Weekly die ik
~ in mijn post over SproutCore noem, dan begrijp je de statement van Stijn.
Ik ben het dus helemaal eens met Stijn 🙂
Je kan ook meteen hier klikken, da’s misschien makkelijker: MacBreak Weekly 94: SproutCore
Ik zie zelf niet in waarom iemand flash op zijn iPhone zou willen? Denk aan al die flash banners die je opeens binnen moet gaan halen. Welke flash gebaseerde webapps / sites mist iemand nu op zijn iPhone? Ik kan er geen een verzinnen.
Ach, Flash Lite kan makkelijk draaien op de iPhone. Dat is het probleem niet, alleen Apple wilt niet. Die droomt meer van een SVG en JavaScript combinatie ofzo. Maar ja, als dan ook een fatsoenlijke SVG animatietool maken dat te vergelijken is met Flash. Dan wordt het misschien nog wat.
Verder vind ik dat SproutCore niet zoveel voorstelt, waarschijnlijk draait het ook alleen fatsoenlijk in Safari. Omdat de andere browsers nou niet dezelfde “snelle” JavaScript engine gebruiken. Het maken van applicaties in Flash Lite is gewoon veel sneller dan bijv. het maken in Cocoa of J2ME. Met name, nu dat je de iPhone applicatie alleen met HTML of Cocoa kan maken is dit kost dit nog meer tijd en geld.
@robbert:wat dacht je van uitzendinggemist.nl en véle andere websites…
-Off-topic verwijderd.
@JFK: flash videos onderweg gaat niet lukken met GPRS. Nog andere suggesties?
Ze moeten flash veel lichter maken.
Als ik flash sites zoals digglabs e.d. bekijk op mijn MacBook Pro, schiet de ventilator binnen een paar minuten naar top snelheid omdat het gewoon 30% van mijn core 2 duo 2.6GHz performance vreet.
Dat wil je echt niet op je telefoon.
heb hetzelde op mijn HP… flash kost gewoon veel energie.. mss dat in de 3G meer RAM zit.. maar ik betwijfel het.. en anders wordt het idd de flash kleiner maken..
Als je privacy je lief is dan is flash wel het LAATSTE dat je op je iPhone wilt. Wel eens van FLASH COOKIES gehoord? Privacy nightmare!
BRON:
http://www.theiphoneblog.com/2008/03/13/flash-on-iphone-video-dream-or-privacy-nightmare/