In Nederland gebeurt het al veel langer bij kranten als NRC en De Volkskrant, maar in de VS is het nieuw: The Wall Street Journal heeft aangekondigd dat ze nu ook losse nummers gaan verkopen via de app. Tot nu toe waren lezers aangewezen op een betaald abonnement voor langere tijd. WSJ gaat $1,99 per nummer rekenen. Hoofd digitale zaken Alisa Bowen van moederbedrijf Dow Jones, liet weten dat de verkoop van losse nummers deel uitmaakt van de open huis-benadering waar het bedrijf nu voor heeft gekozen. Je zit niet meer voor langere tijd aan abonnementen vast, maar kunt ook een voorproefje nemen op de content. Het zou niets te maken hebben met de plannen van de New York Times om ook over te stappen naar betaalde content.

WSJ denkt dat mensen sneller een abonnement nemen als ze een paar keer een los nummer hebben kunnen downloaden. Als de verkoop van losse nummers aanslaat, gaan ze het ook op andere platformen introduceren, zoals op Android.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het enige wat ik zo raar vind blijven is dat de prijs van zo’n digitale editie precies hetzelfde kost als een papieren krant terwijl de kosten minder zouden moeten zijn: geen bezorgkosten of transport, geen papier, inkt of dure drukmachines. Maat toch dezelfde prijs rekenen. Je zou toch denken dat een krant dit wil stimuleren en bijv 5 cent van de prijs zou afhalen om dit te promoten?
Niet als apple een flinke hap uit je marge mee eet. Op zich met die 30% vind ik t al mooi dat ze dezelfde prijs hanteren.
Edit: bovendien kunnen ze de prijs niet helemaal zelf bepalen toch? Zijn bepaalde standaard prijzen.