We staan er achter dat je nu elke keer een wachtwoord moet invullen om een aankoop binnen een applicatie te doen. Op lange termijn is het beter voor ons spel als klanten doelbewust aankopen doen, in plaats van per ongeluk.
Dat zegt Caryl Shaw, ontwikkelaar van het sociale bouwspel We Rule. De uitspraak deed ze in een interview met TUAW, die haar vroeg naar het nieuwe beleid van Apple omtrent in-app aankopen. Sinds firmware-update 4.3 moet je elke keer je iTunes-wachtwoord invoeren om een aankoop te doen binnen een spel of applicatie.
Die maatregel is genomen omdat mensen vaak zonder er vanaf te weten bakken met geld uitgaven aan kleine toevoegingen. Vorig jaar november waarschuwde iPhoneclub.nl bijvoorbeeld nog voor de extreme prijzen van Smurfs’ Village, een spel dat even later consumentenprogramma Kassa haalde vanwege de onverwacht hoge rekeningen.
Caryl Shaw wijst erop dat spelontwikkelaar Ngmoco al eerder maatregelen nam om spelers te wijzen op échte aankopen binnen een app. Zo kregen gebruikers in de Touch Pets-serie een bericht op het scherm met het instructie hoe zulke aankopen werken.
We Rule werd vorig jaar op 20 maart gelanceerd en bestaat vandaag dus een dag langer dan één jaar. Het is sinds de uitgave 13 miljoen keer gedownload. Ook de andere statistieken liegen er niet om. Volgens Ngmoco zijn er in het bouwspel waarin je kan handelen met vrienden maar liefst 1,2 miljoen missies gehaald. De gemiddelde speler heeft 27 vrienden en er zijn 82 miljoen vriendendiensten uitgewisseld in maar liefst 480 miljoen speelsessies.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties