De bedenkers van Buienradar verkochten hun website in 2011 aan RTL. Een overnamebedrag is nooit bekendgemaakt, maar Edwin Rijkaart die de site in 2006 samen met zijn twee broers startte, doet waarschijnlijk zijn naam eer aan. Rijkaart sprak bij de verkoop af, dat hij drie jaar lang geen soortgelijke weerdienst in Nederland mocht starten. En dus week de ondernemer ondertussen uit naar de omringende landen Engeland en Duitsland, waar net zo goed behoefte is aan neerslagdata (via de websites sat24.com en niederschlagsradar.de). Nu die wachttijd van drie jaar voorbij is, kan het team ook in Nederland weer aan de slag. Begin april werd de naam van de site al bekend: Weerslag en sinds dit weekend is de bijbehorende iPhone-app te downloaden.
Weerslag is volgens Rijkaart beter dan andere weerdiensten, omdat het data van wel veertig radars gebruikt en dit combineert met satellietdata en slimme filters. Het levert een neerslagbeeld op met een groter bereik, dat vaker is te updaten. En ja, het lijkt allemaal erg op Buienradar, met lichtblauwe wolkjes bij lichte regenval en rode vlekken als het stortregent. Maar dat vindt Rijkaart niet zo’n probleem:
Al die weersites lijken op elkaar. Ik neem aan dat als het regent bij Utrecht alle weerbedrijven dat laten zien. Harde kleuren zoals rood staan voor intense neerslag. Dat doet iedereen.
Wel zie je bij het opstarten van de app meteen een paar verschillen en overeenkomsten tussen Weerslag en Buienradar. Bij Weerslag ziet het menu er een stuk overzichtelijker uit, met 5 voorgedefinieerde kaarten, het weerbericht in Nederland en de lokale weersverwachting. Buienradar probeert meer informatie in de app te stoppen, zoals een zonneradar, alerts en verkeer, terwijl het veel mensen toch vooral om de neerslag zal gaan.
De overeenkomst tussen beide apps, zijn de reclamebanners onderin de app. Die kun je bij Buienradar afkopen, maar bij Weerslag heb ik de optie nog niet kunnen vinden. Da’s jammer voor een app die sommige mensen bedrijfsmatig moeten gebruiken. Knoppen gaan soms gedeeltelijk schuil achter de banner (zie bijvoorbeeld de pagina voor het zelf toevoegen van een scherm). Als fanatiek gebruiker wil je best wat geld betalen over om voortaan reclamevrij te kunnen gebruiken. Maar misschien leveren de reclamebanners domweg meer geld op.
Op het openingsscherm zie je welke buien tussen nu en de komende twee uur worden verwacht, aan de hand van een animatie. Het volgende scherm kijkt 3,5 uur vooruit. Verder zijn er nog schermen die neerslag + onweer, zon + wolken en satellietbeelden laten zien. Je kunt via ‘Nieuwe kaart aanmaken’ extra kaarten toevoegen – voor Nederland of voor heel Europa.
Weerslag is bij het verschijnen meteen geschikt voor iPhone en iPad en stelt geen overdreven eisen: met iOS 5.0 zit je al goed. In de omschrijving in de App Store is te lezen waarom de data volgens de makers zo goed is: ze gebruiken niet alleen data van de twee Nederlandse radarstations, maar ook data van 38 stations die net over de grens staan. Je kunt de weersverwachting per plaats opvragen en onweerinslagen bekijken. Al met al een vrij goede en overzichtelijke app die je sneller naar de benodigde info leidt, dan voorganger Buienradar. Als de informatie dan ook nog accurater is, zou Weerslag op termijn best eens wat vaste klanten van Buienradar kunnen afpakken.
Pluspunten
- Veel kaarten
- Aparte verwacht-kaart
Minpunten
- Priegelige tekst
- Reclame onverwijderbaar
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 22 reacties