Met de iPhone-applicatie Where2Boss zie je eenvoudig of je taxichauffeur wel de kortste route neemt naar jouw bestemming. Je ziet de korste route op een kaart en de gangbare, verwachte aankomsttijd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 9 reacties
Tony
De kortste route is niet altijd de goedkoopste route.
Deze app is dus niet reëel!
Tom
Rijderslicentie… Dat noemen we hier in Nederland een rijbewijs.
Jasper
Taxipas.. Geen rijbewijs.
Sander
@Tom: ik neem toch aan dat ze de chaffeurslicentie bedoelen. Heb nog nooit een rijbewijs op t dashboard van een taxi gezien (zou in sommige gevallen best aardig zijn maargoed)
Ruben.cc
Als taxichauffeur heb je een “Chauffeurspas” (heb ‘m zelf) en voor groepsvervoer kun je eventueel een Chauffeurspas B (Beperkt) hebben. Die pas moet voor de klant zichtbaar zijn -in- het voertuig. Het bedrijf waar je voor rijdt heeft een licentie om taxi’s te mogen laten rijden, die zit ook op het voertuig zelf geplakt en is van -buiten- het voertuig zichtbaar.
Ik heb overigens in de 3 jaar dat ik op de taxi heb gereden nog NOOIT een klant meegemaakt die ook echt de kortste route eiste of verwachtte. Ook met de taxi rij je gewoon een “gangbare” route. Je gaat bijvoorbeeld niet dwars door een boel woonwijken steken met drempel, plantenbakken en andere vertragende ellende als dat misschien een paar honderd meter korter is dan een “normale” route via grotere doorgaande wegen in de stad.
De taxichauffeur kunnen beoordelen vind ik wel een goed punt. Zelfs onder mijn eigen collega’s trof ik regelmatig onbeschofte horken aan die zelfs te bedonderd zijn om bij de bestemming even uit te stappen en de bagage van de klant uit de auto te halen of gewoon de deur voor de klant van buitenaf even open te houden. Om nog maar te zwijgen van roken in de taxi, dat doe je gewoon niet, ook niet als er geen klanten in zitten. Niet alleen is het verboden (want het is wettelijk gezien je werkplek), maar een klant ruikt het hoe dan ook als er in een auto gerookt wordt, vooral als de persoon zelf een niet-roker is.
Ik schaamde me er soms voor dat ik taxi-chauffeur was als ik zag hoe andere chauffeurs zich gedroegen. Ben er uiteindelijk toch maar mee gestopt.
Bubbly
@Ruben.cc: Gelukkig zitten er ook goede chauffeurs tussen, maar soms valt het inderdaad tegen. Kan ook aan de taximaatschappij liggen; voor de chauffeurs van een bedrijf heb ik alleen maar lof, met de chauffeurs van een ander ben je misschien juist ontevreden..
Met een taxi wel. Een jaar of tien geleden is het tarief tijdens stilstand afgeschaft, dus je betaald puur en alleen de kilometers in een taxi. Tenzij je de chauffeur vraagt ergens op je te wachten, dan gaat een wachttatief tellen, maar in normale gevallen is de kortste route toch echt altijd de goedkoopste (voor de klant althans). 🙂
Martin
Ik had laatst dat ze de meter al hadden aangezet voordat ik de taxi instapte :S. En was toen 5 euro duurder uit. Maar dat zal deze app ook niet verhelpen. Volgende keer maar goed opletten als ik de taxi instap :D.
Was dat niet gewoon het starttarief? Iedere taxi begint meteen al met een aantal euro’s starttarief, bij ons was dat bijvoorbeeld €7,50. Daar zit dan twee kilometer bij inbegrepen. Na die twee kilometer gaat de teller het kilometertarief bijtellen in stapjes van 10 of 20 eurocent. Aangezien er echt alleen afstand wordt gerekend maakt het ook niet uit of je de meter pas start als je gaat rijden (wat eigenlijk hoort) of op het moment dat de klant nog in moet stappen. Het kan natuurlijk wel zijn dat neppers de meter al aanzetten als ze nog aan komen rijden, dan wordt je inderdaad wel genept.
De kortste route is niet altijd de goedkoopste route.
Deze app is dus niet reëel!
Rijderslicentie… Dat noemen we hier in Nederland een rijbewijs.
Taxipas.. Geen rijbewijs.
@Tom: ik neem toch aan dat ze de chaffeurslicentie bedoelen. Heb nog nooit een rijbewijs op t dashboard van een taxi gezien (zou in sommige gevallen best aardig zijn maargoed)
Als taxichauffeur heb je een “Chauffeurspas” (heb ‘m zelf) en voor groepsvervoer kun je eventueel een Chauffeurspas B (Beperkt) hebben. Die pas moet voor de klant zichtbaar zijn -in- het voertuig. Het bedrijf waar je voor rijdt heeft een licentie om taxi’s te mogen laten rijden, die zit ook op het voertuig zelf geplakt en is van -buiten- het voertuig zichtbaar.
Ik heb overigens in de 3 jaar dat ik op de taxi heb gereden nog NOOIT een klant meegemaakt die ook echt de kortste route eiste of verwachtte. Ook met de taxi rij je gewoon een “gangbare” route. Je gaat bijvoorbeeld niet dwars door een boel woonwijken steken met drempel, plantenbakken en andere vertragende ellende als dat misschien een paar honderd meter korter is dan een “normale” route via grotere doorgaande wegen in de stad.
De taxichauffeur kunnen beoordelen vind ik wel een goed punt. Zelfs onder mijn eigen collega’s trof ik regelmatig onbeschofte horken aan die zelfs te bedonderd zijn om bij de bestemming even uit te stappen en de bagage van de klant uit de auto te halen of gewoon de deur voor de klant van buitenaf even open te houden. Om nog maar te zwijgen van roken in de taxi, dat doe je gewoon niet, ook niet als er geen klanten in zitten. Niet alleen is het verboden (want het is wettelijk gezien je werkplek), maar een klant ruikt het hoe dan ook als er in een auto gerookt wordt, vooral als de persoon zelf een niet-roker is.
Ik schaamde me er soms voor dat ik taxi-chauffeur was als ik zag hoe andere chauffeurs zich gedroegen. Ben er uiteindelijk toch maar mee gestopt.
@Ruben.cc: Gelukkig zitten er ook goede chauffeurs tussen, maar soms valt het inderdaad tegen. Kan ook aan de taximaatschappij liggen; voor de chauffeurs van een bedrijf heb ik alleen maar lof, met de chauffeurs van een ander ben je misschien juist ontevreden..
Goed app-doel, onduidelijk proces.
Met een taxi wel. Een jaar of tien geleden is het tarief tijdens stilstand afgeschaft, dus je betaald puur en alleen de kilometers in een taxi. Tenzij je de chauffeur vraagt ergens op je te wachten, dan gaat een wachttatief tellen, maar in normale gevallen is de kortste route toch echt altijd de goedkoopste (voor de klant althans). 🙂
Ik had laatst dat ze de meter al hadden aangezet voordat ik de taxi instapte :S. En was toen 5 euro duurder uit. Maar dat zal deze app ook niet verhelpen. Volgende keer maar goed opletten als ik de taxi instap :D.
Was dat niet gewoon het starttarief? Iedere taxi begint meteen al met een aantal euro’s starttarief, bij ons was dat bijvoorbeeld €7,50. Daar zit dan twee kilometer bij inbegrepen. Na die twee kilometer gaat de teller het kilometertarief bijtellen in stapjes van 10 of 20 eurocent. Aangezien er echt alleen afstand wordt gerekend maakt het ook niet uit of je de meter pas start als je gaat rijden (wat eigenlijk hoort) of op het moment dat de klant nog in moet stappen. Het kan natuurlijk wel zijn dat neppers de meter al aanzetten als ze nog aan komen rijden, dan wordt je inderdaad wel genept.