Zammoth: pareltje van Nederlandse bodem (review)
Het is altijd leuk om een game van een Nederlandse ontwikkelaar onder handen te nemen voor een review, zeker als dat positief uitpakt en het spel je aan je iPhone gekluisterd houdt. Dat ik m’n telefoon vrijwel niet kon wegleggen lag niet aan de lengte van Zammoth, maar wel aan de grote uitdagingen. Toch heeft het spel ook nog een paar schoonheidsfoutjes.
Het klassieke bordspel
Zammoth is een game die je qua opzet kunt vergelijken met klassieke bordspelletjes als dammen, schaken of stratego. Je hebt een eigen leger en probeert een virtuele tegenstander te verslaan. Om beurten mag je één van je stukken verzetten en zo werk je toe naar een slimme stelling om je tegenstander een gevoelige slag toe te brengen.
Voor doorzetters
In de opzet is Zammoth eenvoudig: de game heeft zeven verschillende speelvelden met elk hun eigen stukken en uitdaging. Zodra je een nieuw speelveld opstart, zal het enige (verloren) partijtjes duren voordat je alle mogelijkheden en strategische opties goed kunt doorgronden. Daarna kun je je gaan uitleven om de virtuele tegenstander te verslaan. Je merkt al snel: dat valt niet mee! Zammoth is dan ook echt een spel voor doorzetters, die er niet voor terugdeinzen om een map tien of twintig keer te spelen en dus net zo vaak te verliezen. Zodra je één klein foutje maakt wordt dat direct genadeloos afgestraft en zie je je stukken weggeslagen worden.
Net zo lastig als de klassiekers
Toch mag dat de pret niet drukken. Juist door de eenvoudige opzet en erg hoge moeilijkheidsgraad krijgt Zammoth een aantrekkelijkheid die in veel lijkt op de klassieke computergames uit de jaren ’80 en ’90. Ook toen waren games eenvoudig van opzet, maar oh zo moeilijk om te winnen. Veel van de moderne games op de iPhone zijn erg eenvoudig en ik vond het daarom een verademing om eens een spel te spelen dat echt veel van m’n hersens vroeg. Al moet je daar natuurlijk wel van houden; zoek je een eenvoudige uitdaging waarbij je snel veel leveltjes door kunt spelen, dan kun je Zammoth beter overslaan.
Mooie features in de multiplayer
Leuk is dat de game niet alleen een pittige single player-modus heeft, maar ook verschillende opties biedt voor multiplayer. Je kunt via bluetooth tegen een vriend spelen, of via Wi-Fi en Game Center online spelen. Daarbij kun je vrienden uitdagen, maar ook tegen willekeurige spelers wereldwijd aan de slag. De multiplayer is – vooral voor een eerste versie van een kleine Nederlandse ontwikkelaar – verrassend goed opgezet. Zo kun je tijdens de game met elkaar chatten, maar ook een voice-gesprek aanvragen.
Zammoth gijzelt je iPhone
Wel is het heel jammer dat je het spel aan moet laten staan om te gamen. Is je tegenstander niet zo snel met z’n zet, dan is je telefoon ‘gegijzeld’ door het spel en kun je niets anders meer. Het zou mooi zijn als een update van de game de functionaliteiten van een spel als Carcassonne of Words With Friends zou krijgen, waarbij je het spel in multiplayer kunt afsluiten en gewoon een melding krijgt wanneer je tegenstander weer een zet heeft gedaan. Op dit moment valt het nog niet altijd mee om spelers in de multiplayer te vinden, maar dat is een kwestie van tijd. Gezien de mooie opzet en leuke uitdagingen zullen er vast snel voldoende online spelers voor de game komen.
Nog kleine verbeterpuntjes voor de volgende update
De huidige opzet van de multiplayer is aan de ene kant heel veelzijdig, maar door de ‘gijzeling’ van je iPhone praktisch vrijwel onspeelbaar. Toch is het spel voor een eerste versie mooi en tof om te spelen. Ik hoop dan ook dat de makers nog even wat energie in een update stoppen en de multiplayer-modus verder perfectioneren. Ook zou het mooi zijn als er een optie komt om de intelligentie van de computer ietsje minder uitdagend in te stellen, waarbij natuurlijk ook de huidige hoge moeilijkheid een keus moet blijven. Dan zou de game voor een veel breder publiek aantrekkelijk worden. Tot slot vraagt de game om een zogenaamde ‘hot seat-modus’, waarbij je met twee spelers op één telefoon kunt spelen en de telefoon beurtelings aan elkaar kunt doorgeven. Maar goed, dat zijn wensen van mij en wellicht toekomstmuziek voor de makers. Voor een 1.0-versie heeft het spel al bijzonder veel te bieden en is het al zeer de moeite waard.
Conclusie
Combineren de makers de verbeterpuntjes met een regelmatige update van nieuwe maps, dan wordt Zammoth voor mij de perfecte iPhone-game. Lastig, uitdagend, maar wel uitstekend om even snel te spelen. Bovendien is de prijs bijzonder aantrekkelijk en is de €0,79 die je voor het spel neertelt erg weinig gezien alle functionaliteiten die je nu al krijgt. Kortom: ik kan niets anders doen dan een laaiend positief koopadvies geven. Hou je van games met een uitdaging, dan moet je Zammoth gewoon aanschaffen!
Info: Zammoth
- Cijfer: 8,0
- Te koop via: App Store
- Prijs: €0,79
- Releasedatum: 25-9-2010/
- Ontwikkelaar: MayWe Gamestudio
- Versie: 1.0.0
- Grootte: 14MB
- Speelbaar vanaf: iOS 3.1
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 12 reacties