Batterijvretende apps sluiten in iOS 8 automatisch af
iOS 8 gaat ervoor zorgen dat apps je batterij niet ongemerkt leegtrekken. In iOS 8 is een nieuwe functie ontdekt, die de achtergrondprocessen continu in de gaten houdt. Veroorzaakt een op de achtergrond draaiende app een te zware belasting van de processor, dan wordt deze automatisch afgesloten door iOS 8. Het is te vinden in de WWDC-video ‘Writing Energy Efficient Code, Part 2’, die voor iedereen online te bekijken is.
Apple benadrukt dat processorkracht- en accuvretende apps worden afgesloten, dat de ontwikkelaar een tik op de vingers krijgt en het verzoek krijgt het probleem op te lossen. De nieuwe functie is na 7:30 minuten in de video te zien. Het afsluiten van apps werkt alleen als een bepaalde grenswaarde wordt overschreven, al geeft Apple niet aan waar die grens dan precies ligt. Normaal functionerende apps zullen gewoon actief blijven. In iOS 8 is het ook mogelijk om het accuverbruik per app te bekijken.
Ook vertelt Apple (na 35:30 minuten) over een wijziging voor VoIP-apps zoals Skype en Viber. In iOS 8 regelen deze apps niet meer zelf de verbinding tussen server en iPhone, maar wordt dit geregeld door Apple’s PushKit-framework. Dit voorkomt dat apps kunstmatig de verbinding te lang open laten staan, waardoor je batterij sneller leegloopt. De Facebook-app werd berucht om z’n batterijverbruik, juist omdat ze probeerden om continu verbinding te houden. PushKit zorgt ervoor dat je toch bereikbaar bent en dat pushberichten gewoon binnenkomen, ook als je de betreffende app uit de multitasking-lijst hebt verwijderd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Inderdaad slecht nieuws voor bv. de Facebook app. 😉 Ik heb dat appje eens in de gaten gehouden met Xcode Instruments. Gebruikt tot 90% CPU capaciteit (en 100 MB werkgeheugen).
De testresultaten en grafieken zijn terug te vinden op het forum.
Goede zet van apple!
Dit.
Kijk dit is nou super tof gedaan, hier kijk ik erg zeer naar uit!!!.
Heb toch aantal vraagtekens erbij;
– je zit in de auto te navigeren(tomtom) dernaast heb je flitsmeister draaien op de achtergrond ( toegestaan apps op de achtergrond ) is het nou zo dat bij IOS 8 op de achtergrond automatisch Flitsmeister wordt gekild/uitgeschakeld?
Verder mooie artikel.
Alleen als deze dus excessief veel CPU gebruikt voor langere tijd…
Toch klinkt het wat apart: als ik nu als gebruiker *wil* dat die zware taak op de achtergrond draait, waarom dan toch killen? Maak het tenminste mogelijk om Apps toestemming te geven om zoveel resources te gebruiken, net zoals je ze toestemming kan geven om gps te gebruiken.
Omdat ontwikkelaars alle tools ter beschikking hebben om een app te optimaliseren. En omdat “CPU & Memory Hogs” een negatieve invloed hebben op het hele besturingssysteem (en andere apps).
@Hot12345: Volgesnmij wordt de app alleen gekilled als hij meer dan een bepaald percentage van de cpu gebruikt.
Nice! En nu nog iets vergelijkbaars voor data slurpende apps op de achtergrond.
Op zich een goede feature, maar ik zou liever hebben dat apple gewoon inzicht zou geven over batterij- en datagebruik van apps aan de gebruiker, zodat ik er ZELF iets aan kan doen i.p.v. dit ‘paternalistische’ gedoe… (Ik weet er ook iets in IOS 8 zit, maar dat is nog niet een grafiek gedurende een bepaalde periode o.i.d. toch?)
Candy Crush hoort absoluut tot die apps die immens veel resources nodig hebben. Zeker als je een gestoorde Wifi zone hebt, dan loopt de iPhone roodgloeiend op. Candy Crush moet absoluut zo snel mogelijk iets doen hieraan. Toch een superpopulaire app.