‘Winkeliers omzeilen gratis reparatie smartphones’
Heb je een kapotte iPhone waar nog garantie op zit? Dan is er een grote kans dat de winkel waar je hem kocht probeert reparatiekosten te omzeilen. Dit concludeert de Consumentenbond op basis van onderzoek. Zij gingen met 16 defecte smartphones met garantie terug naar verschillende winkels, maar kregen daarbij te horen dat er bijvoorbeeld onderzoekskosten worden gerekend voor de reparatie. Dat terwijl de winkels binnen de eerste zes maanden deze kosten zelf moeten betalen
Volgens de Consumentenbond probeerde de helft van de winkels te voorkomen dat een smartphone ter reparatie werd ingeleverd. Hierbij werd ook gezegd dat een telefoon bijvoorbeeld te ruw is gebruikt, of dat er een kans is dat de klant honderden euro’s moet bijbetalen. Na enig aandringen werd bij het merendeel van de winkels de smartphone echter alsnog ingenomen.
Bij het onderzoek had de Consumentenbond ook de vochtindicatoren in telefoons natgemaakt. Deze geven aan of een telefoon in aanraking is geweest met water, maar dat alleen is niet genoeg bewijs van waterschade. De defecten aan de smartphones hadden ook niks te maken met water, maar desondanks werd bij twee winkels onterecht vochtschade geconstateerd in iPhones. Hiervoor werd er 250 euro aan reparatiekosten gerekend bij de twee winkels.
Het onderzoek geeft aan dat veel winkels proberen om gratis reparatie binnen de garantieperiode te omzeilen. Bij veel winkels wordt een telefoon pas ter reparatie ingenomen als je blijft aandringen. Neemt de winkel de telefoon eenmaal in, dan komt het vaak alsnog goed: zestien van de achttien smartphones werden zonder extra kosten gerepareerd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 25 reacties