Dit is het Apple Store-strijdplan voor de iPhone 6

Een gelekt document beschrijft tot in detail hoe de iPhone 6-verkoop door Apple Store-personeel wordt voorbereid.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Iedereen die ooit voor de Apple Store heeft staan wachten voor een nieuwe iPhone, weet wat voor spektakel dit kan zijn. Personeel warmt zichzelf op door binnen alvast uitbundig te klappen, wachtende klanten krijgen een highfive en zodra de deuren opengaan wordt iedere klant feestelijk onthaald. Daar zit een uitgebreid strijdplan achter verborgen, dat voor de aankomende iPhone 6-verkoopstart naar buiten is gelekt. Hierin staat tot in detail vermeld hoe personeel zich tijdens het evenement moet gedragen.


iPhone 6 strijdplan Apple Store

Voor Apple Store-medewerkers begint het hele feest al om 5 uur ‘s ochtends. Lekker vroeg, maar ze moeten van Apple vooral positief blijven. In het gelekte strijdplan staat onder andere de volgende instructie voor 5 uur:

Vier dit moment. Het enthousiasme van deze dag begint met jou! Deel deze positieve energie met andere klanten als je naar de rij kijkt.

Hoewel de Apple Store pas om 8 uur opengaat, hebben de winkelmedewerkers genoeg te doen: ze moeten van Apple de rij in de gaten houden en versnaperingen uitdelen. Daarnaast worden er ook alvast reserveringspassen uitgedeeld. Dit zijn niet de gebruikelijke papieren tickets die afgelopen jaren voorbijkwamen, maar een nieuwe, digitale variant. Klanten krijgen de vraag welke iPhones ze willen kopen, waarna er een ticket via sms of e-mail naar ze wordt verzonden. Deze ticket kunnen ze vervolgens opslaan in Passbook. Geen iPhone bij de hand? Dan krijg je alsnog een papieren kaartje.

Om 8 uur barst het feest pas echt los: personeel moet klanten dan van Apple “warm welkom heten”, waarna er een zeer uitgebreid stappenplan volgt om de iPhone-kopers op te vangen. Dat is voor ons inmiddels een vertrouwd moment. Afgelopen jaar was er bij de iPhone 5s-verkoop ook al zo’n grote opening in Nederland:

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

De iPhone-tickets worden in de Apple Store gescand, waarna de gekozen iPhones direct worden meegegeven. Aan de Genius Bar mogen klanten vervolgens betalen en krijgen ze de nodige uitleg. De iPhone-koper krijgt een persoonlijke setup aangeboden, waarbij de iPhone onder begeleiding helemaal wordt ingesteld. Wil de klant dat niet? Dan moet de Apple Store-medewerker wijzen op snelle workshops die later plaatsvinden. Er wordt dan ook gelijk een kaartje meegegeven met informatie over andere trainingen in de Apple Store.

In de documenten staan nog een paar andere bijzondere details. Personeel moet bijvoorbeeld 4 procent van alle geleverde iPhones achterhouden. Op die manier zijn er altijd iPhones achter de hand, mocht een verkocht model kapot in de doos zijn. iPhones die online door klanten zijn gereserveerd, worden door Apple opzij gelegd zodat ze niet per ongeluk worden verkocht.

Uiteraard is het nog de vraag in hoeverre de Nederlandse Apple Stores ditzelfde plan moeten volgen. Daar komen we waarschijnlijk volgende week achter, zodra de Nederlandse iPhone 6-verkoop dichterbij is.

Apple Store

Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!

Apple Store

Reacties: 11 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.