Het leek een kleine update, de designverandering die eBay’s iPad-app deze week onderging. Maar naar nu blijkt, heeft die kleine update grote gevolgen. Gebruikers van de veilingssite zijn boos over de nieuwe, visuele opzet van eBay op hun tablet. In de vele één sterren-recensies in de App Store valt te lezen dat eBay te opzichtig voor het commerciële pad heeft gekozen.
eBay op de iPad introduceerde deze week een update die de afbeeldingen bij een zoekopdracht veel groter maakt. Het aantal zoekmogelijkheden werd uitgebreid, en de app zegt betere suggesties te geven voor de items die je zoekt. Daarnaast is de Today-pagina in de app aangepast. En die zet kwaad bloed bij gebruikers.
eBay zelf presenteert de nieuwe hoofdpagina als een overzicht van ‘unieke collecties’ die je op eBay kan krijgen. ‘Geselecteerd door ons personeel, is er altijd iets interessants te vinden’. Daar denken gebruikers anders over. De nieuwe Today-pagina is volgens veel beoordelaars een simpele truc van eBay om verkopers te laten betalen om op de voorpagina te staan. Maar erger nog: de nieuwe aanpak gaat ten koste van nieuwe items binnen je favoriete en recente zoekopdrachten, die eerder in het hoofdscherm stonden. De (veelal Engelstalige) reviews in de Nederlandse App Store zijn meedogenloos.
It is a crappy version to announce commercial for stuff i don’t want. It would be better if it is adjusted to stuff i watched or bought before. Now it seems the highest bidder seems to get to promote there.
– Chamelius
Sorry to say, I really loved the functionality and oversight in the previous app. This is a bad upgrade, Please revert this one. Why cant i design my own shortcuts? Why do i have to click multiple times to find my auctions and whatchlists?
– Mfrankena
Daarnaast zijn alle filteringen [van zoekopdrachten] slechts via omwegen of helemaal niet meer mogelijk. Deze app is zo anders dat het geen update had mogen heten. Het had een nieuwe app moeten zijn. De oude app mag van mij zo snel mogelijk weer terugkomen.
– FatFarlake
Veel andere 1 ster-recensies zijn minder uitgesproken, maar hebben dezelfde strekking: ‘geef alsjeblieft de oude app terug’. Ook de verkopers, die eBay poogde te bedienen met de update, klagen. De gemiddelde beoordeling van de eBay-app is gedaald van 3,5 sterren naar 1,5 ster in de nieuwe versie. In de Verenigde Staten, waar eBay veel groter is, is de val nog veel groter: daar viel de app van 4,5 sterren naar 1,5 ster. Of eBay de kritiek ter harte neemt, moet nog blijken. Als ondanks de kritieken blijkt dat er deze kerst meer dan ooit wordt verkocht via de iPad-app, ziet de situatie er weer heel anders uit.
Via Re/code
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties