EU-commissaris Viviane Reding schrijft in een brief aan verschillende Europese landen dat er onderzocht moet worden of Apple er in faalt om klanten goed op de hoogte te brengen van de bestaande garantievoorwaarden. Reding wil er op deze manier achterkomen of klanten van Apple zich wel bewust zijn van de meerjarige garantie die binnen de Europese Unie geldt. De brief is verzonden na veel ophef rond Apple’s garantiebeleid. Apple belooft na aankoop één jaar gratis garantie, waarna je voor een tweede jaar AppleCare-garantie bij bijvoorbeeld een iPhone kunt betalen.
De verzonden brief is in handen van Bloomberg. Volgens de brief zou Apple zich schuldig maken aan onacceptabele marketingpraktijken, door te adverteren met een éénjarig garantiebeleid.
Na verschillende klachten van consumentenorganisaties publiceerde Apple een webpagina, waarop het verschil tussen AppleCare en Apple’s Europese garantiebeleid wordt uitgelegd. Na je eerste jaar heb je nog steeds recht op het Europese garantiebeleid, maar hierbij gelden andere voorwaarden dan bij Apple’s eigen AppleCare. Veel klanten waren volgens consumentenorganisaties onder de veronderstelling dat AppleCare de enige vorm van garantie is, waardoor je slechts recht zou hebben op één jaar garantie. Dat terwijl je bij producten zoals iPhones en iPads volgens Reding’s brief op minstens twee jaar garantie mag rekenen.
De verwarring rond Apple’s garantiebeleid in Europa leidde eerder nog tot een boete van 900.000 euro voor het bedrijf. Apple pastte onlangs de site nog eens aan op aandringen van de Consumentenbond, om ook het Nederlandse garantiebeleid te tonen. Deze verschilt enigszins van het Europese garantiebeleid.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 18 reacties