Als je aan Facebook denkt, dan denk je aan het blauwe duimpje dat je aanklikt om te laten zien dat je iets leuk vindt. Het Like-duimpje is wereldberoemd, maar zal spoedig worden aangevuld met vijf andere icoontjes. Na tests in verschillende landen komen ‘Reactions’ nu ook naar de rest van de wereld.
Update 24 februari: Facebook is officieel begonnen met de wereldwijde uitrol van Facebook Reactions. Omdat het om een geleidelijke uitrol gaat, kan het even duren voordat jouw account er ook gebruik van kan maken. In het onderstaande GIF-bestand kun je de subtiele animaties van de verschillende Reactions zien.
Origineel bericht: Chris Cox, chief product officer, bevestigt tegenover Bloomberg dat vijf Reactions de komende weken beschikbaar komen over de hele wereld. Het Like-duimpje blijft bestaan, maar krijgt gezelschap van een hartje en gezichtjes die lachen, verbaasd zijn, huilen of boos zijn. Eerst was er ook sprake van een juichende ‘Yay‘ Reaction, maar die heeft de uiteindelijke selectie niet gehaald.
Facebook Reactions komende weken wereldwijd
Als je de nieuwe reacties wilt gebruiken hoef je alleen de Like-knop maar ingedrukt te houden. Er verschijnt op dat moment een klein sub-menu waarin je een van de zes Reactions uit kunt kiezen. Een beetje zoals 3D Touch werkt op de iPhone 6s. De Reactions komen tot leven met wat subtiele animaties, zodat de verbaasde Reaction bijvoorbeeld om zich heen kijkt en de boze Reacion ook echt rood aanloopt van woede. Hieronder zie je hoe dat eruit ziet:
Op deze foto (die al eerder was gemaakt) zie je nog wel het yay-icoontje.
Het is dus een kwestie van weken totdat je meer kan verwachten dan alleen een duimpje als je een foto op Facebook plaatst. Wel zo handig, want een ‘Like’ geven als je tragisch nieuws gelezen hebt voelde altijd al een beetje raar. Cox zegt dat Facebook bewust niet voor een Dislike-knop gekozen heeft, omdat dit voor teveel negatieve reacties zou leiden op het sociale netwerk. We zullen het dus moeten doen met een boze smiley als we ons ongenoegen willen uiten.
- 2016 - 24 februari: Facebook is gestart met de wereldwijde uitrol van Facebook Reactions.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Facebook is (van moederbedrijf Meta) 's werelds grootste sociale netwerk, met apps voor de iPhone, iPad en desktop. Met diverse tips en gidsen helpen we je op weg om meer uit het sociale netwerk te halen, hoe je je privacy op Facebook kan verbeteren en meer. Wil je stoppen met Facebook, dan lees je hier ook hoe je Facebook kan verwijderen en je account kan opzeggen.

- Alles over Facebook
- Privacy op Facebook verbeteren
- Alternatieven voor de Facebook-app
- Facebook-account verwijderen
- Meest recente berichten in Facebook bekijken
- Facebook fotoalbums downloaden
- Facebook-app werkt niet op je iPhone? Probeer dit
- Facebook-notificaties uitschakelen
- Snel je Facebook-status bijwerken
- Facebook tweestapsverificatie via verificatie-app
- Donkere modus in Facebook Messenger
- Hoeveel tijd besteed jij in Facebook?
- Facebook verwijderen, account opzeggen en meer
- Volg iCulture op sociale media: Facebook en meer
De wereld zal NOOIT meer hetzelfde zijn.
@Mark: klopt de facebook wereld dan hé 😀
Hm, 5 nieuwe icoontjes en boeming news op iculture.
Mischien moet ik dan toch maar weer Facebook gaan gebruiken…..
My life is complete
Dat valt me een beetje tegen. Ik had op 8 gehoopt.
Wauw…
(Sarcasm)
Hahaha facebook….
😂😂😂
Overigens is Facebook vandaag niet alleen maar positief in het nieuws, zie dit bericht op NOS.nl met je favoriete grasduinprogramma 😆
Ik had het bij een thumb down duimpje gehouden. Maar ja ik verdien geen miljoenen en hun wel 😀 . En van de andere kant heeft dit ook wel wat. Ben wel benieuwd om te zien hoe ze dit geïmplementeerd is qua weergave aan andere.
(Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.
@Alfred j. Kwek: Niet alleen op iculture, het was zelfs groot nieuws bij het rtl4 nieuws van 18:00 gisteren….(moet niet gekker worden). Het gaat hier over een paar iconen, een stukje design keuze. Er zijn vele miljoenen applicaties die dergelijke keuze overwegen/doorvoeren.Maar ja, als miljoenen mensen het gebruiken heeft het schijnbaar “nieuwswaarde”… Hmm, zie net dat de opdruk van mijn wc-papier is veranderd, gauw even bellen met rtl4..
1.5 miljard users op Facebook, ik snap dat het nieuws is.
Vandaag de dag kijk ik niet meer op van een liquidatie of terroristische aanslag.
Op de beta versie van Facebook.com werkt het bij mij al.
FB gebruikers mogen alleen vrolijk zijn op FB.
Doet erg kinderlijk aan
Zag het net. Ik vind het een goede ontwikkeling 🙂 .
zit nog steeds te wachten op peek and pop… op de 6S nog niets van gemerkt.
Ik zie steeds een gedeelte van een google logo als ik snel door het nieuws scroll en artikelen hebben een blauw-rood-geel icoontje naast elkaar staan
Ik vind het best grappige kinderlijke icoontjes – overigens geeft dit ook een beetje leven dan die saaie vind ik leuk duim. Ik vind het goed zo :-). Ik weet dat dit ontzettend off topic is;Ik heb wel de Facebook app eraf geknikkerd en Facebook gewoon via de Safari-browser. Ze moeten echt wat aan de app doen… Pff nondeju 🤔🤔😕
@redactie, gaat dit ook gelden voor “Paper”?
Wat een wereldnieuws. Werkelijk elk nieuwssite meldt deze verandering. Innovatie! Wauw!!!! Pfff….