In de afgelopen tien jaar heeft de App Store behoorlijk wat veranderingen en nieuwe functies gekregen. In het teken van #10jaarAppStore kijken we terug naar alle visuele en functionele veranderingen van Apple’s eigen App Store. Welke verbeteringen zijn blijven hangen en hoe zag de App Store er tien jaar geleden ook alweer uit? In dit artikel gaan we terug in de tijd.
De App Store is de afgelopen vijf jaar flink veranderd. We hebben nieuwe ontwerpen, andere indelingen en ook gloednieuwe functies voorbij zien komen sinds de introductie van de App Store in 2008. Wat is er in de afgelopen vijf jaar allemaal gebeurd? In dit artikel lopen we alle veranderingen en vernieuwingen nog eens langs. In zoveel mogelijk beeld zetten we bovendien de screenshots van de App Store bij de introductie in 2008 nog eens naast het moderne ontwerp – en kijken we met één oog alvast naar het volgende ontwerp in iOS 7.
Drie ontwerpen
De App Store is in de afgelopen vijf jaar onderworpen aan een hoop design-aanpassingen, maar we hebben in totaal slechts drie totaal afwijkende ontwerpen gezien. Het ontwerp van de App Store bleef tot en met iOS 5 ongeveer gelijk aan het origineel uit 2008, waarna in 2012 een herontwerp werd geïntroduceerd in iOS 6. In iOS 7 komt er een derde ontwerp, dat meer in lijn is met de designveranderingen in iOS 7. Naast elkaar zien deze drie App Stores er als volgt uit:
Van tabbladen naar Apple-lijstjes
Toen de App Store werd geïntroduceerd waren er 500 applicaties beschikbaar, waarvan een kwart gratis werd aangeboden. Dat is flink wat minder dan de 900.000 apps die je inmiddels kunt downloaden. Dat zag je ook terug in het ontwerp van de App Store in 2008: bij de introductie kon je op de pagina ‘Aanbevolen’ drie tabbladen vinden: Nieuw, What’s Hot en Categorieën.
Deze App Store-pagina ziet er inmiddels heel anders uit. Apple heeft de pagina bij de introductie van iOS hernoemd naar Uitgelicht en veel meer beelden toegevoegd. Horizontale lijsten met apps bieden een overzicht van wat er nieuw en populair is, maar de aandacht ligt veel meer op de door Apple geselecteerde lijstjes (‘Keuze van de redactie’) die in de banners bovenaan voorbij komen. Een door Apple gekozen en tijdelijk gratis App van de Week staat ook altijd prominent in beeld, waardoor deze titel inmiddels van grote betekenis is voor ontwikkelaars (en gebruikers).
Steeds meer categorieën
De App Store heeft sinds de introductie veel extra categorieën gekregen. De meest recente toevoeging is de categorie ‘Eten en drinken‘, waarin naast recepten-apps ook andere handige apps voor koks en foodies gevonden kunnen worden.
In iOS 7 zal Apple opnieuw een categorie toevoegen: de rubriek ‘Kids’. Hierin staan alle applicaties die voor kinderen interessant zijn, zodat ouders makkelijker een kindvriendelijk spelletje kunnen vinden. In de bètaversie van iOS 7 worden alleen spelletjes met de laagste leeftijdsaanduiding 4+ in de lijst getoond.
Van verticale lijst naar horizontaal naar verticaal
Apple wisselt sinds de introductie van de App Store steeds de manier waarop applijsten getoond worden. In 2008 toonde de App Store een verticale lijst met applicaties op nagenoeg iedere plek: bij de toplijsten, op de Uitgelicht-pagina en bij iedere categorie. Vanaf het redesign in iOS 6 is Apple daar van afgestapt. Apps staan horizontaal naast elkaar, waardoor je er minder in één keer ziet en opzij moet vegen om door de lijst te navigeren. Door op ‘Bekijk alles’ te drukken krijg je alsnog een verticaal overzicht.
In iOS 7 neemt Apple het lijstoverzicht weer op de schop. Hoewel de lijstjes op de Uitgelicht-pagina nog steeds horizontaal getoond worden, krijg je bij de toplijsten alle betaalde, gratis en meest opgebrachte apps direct in een verticale lijst te zien.
App-updates, aankopen-tabblad en eerder gekochte apps
De App Store heeft al sinds het begin een tabblad Updates rechtsonder, maar later is hier ook de optie Aankopen aan toegevoegd. Met een tap krijg je alle eerder gekochte apps te zien in een handig overzicht.
Apple probeert het ook steeds duidelijker te maken dat een eerder gekochte app gratis gedownload kan worden. Vroeger kreeg je na een druk op de downloadknop pas de melding dat je een app een tweede keer gratis mag downloaden; een actie die begin 2011 duidelijker werd gemaakt door bij alle gekochte apps het woord ‘Installeer’ op de knop te tonen in plaats van de prijs. In juni 2013 trok Apple dit gelijk met de Aankopen-pagina: bij iedere eerder gekochte app staat een iCloud-wolkje, om aan te geven dat je de app nog eens (gratis) kunt downloaden.
Door een app te installeren via de iCloud-knop, hoef je niet je Apple ID-wachtwoord in te vullen. Dat is een vernieuwing in de App Store die we met de komst van iOS 6 op een andere manier ook al voorbij zagen komen: bij het installeren van app-updates hoef je niet langer een wachtwoord in te voeren.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.
- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden