Apple iPad

Dit gebeurt er als jouw favoriete Apple-product uit de winkel verdwijnt [FAQ]

Het is nog lang niet over en uit
Apple haalt zo nu en dan producten uit het assortiment. Ook stopt Apple om de zoveel tijd met de productie van apparaten. Maar wat betekent dat voor jou als je het product nog gebruikt? Kan je hem nog gewoon gebruiken wat kun je verwachten qua updates en nieuwe functies? En is een product dat officieel niet meer verkocht wordt nog de moeite waard?

‘Help, mijn favoriete Apple product verdwijnt uit de winkel!’

Het kan zomaar gebeuren: je hebt net een Apple-product van een paar jaar geleden gekocht en Apple besluit om het product uit de winkel te halen. Dit gebeurt bijvoorbeeld ieder jaar met de iPhone, waarvan in september het assortiment elk jaar vernieuwd wordt. Maar als jij in juli een nieuwe iPhone gekocht hebt en erachter komt dat hij in september uit het assortiment verdwijnt, is er nog geen man overboord. Dat geldt ook voor allerlei andere producten, zoals de AirPods en iMacs. Hier lees je alles over de gevolgen als jouw Apple-product uit de winkel verdwijnt.

Wat gebeurt er als je Apple-product uit de winkel verdwijnt?

Op iCulture schrijven we regelmatig over Apple’s nieuwste producten. Zo lees je bijvoorbeeld hoe de iPhone 2024 line-up eruit ziet en brengen we je op de hoogte van alle aankondigingen als . Maar we vertellen ook als Apple heeft besloten om een product uit de winkel te halen, als deze niet meer geproduceerd wordt. We kunnen er bijvoorbeeld vanuit gaan dat Apple in 2024 gaat stoppen met de iPhone 15 Pro en iPhone 15 Pro Max. Maar er zijn ook wel eens onaangename verrassingen. In het verleden is Apple bijvoorbeeld abrupt gestopt met de grote HomePod (maar een paar jaar later kwam hij opeens terug).

Apple Store Dusseldorf HomePod
De HomePod verdween in 2021 opeens uit het assortiment, maar kwam later terug.

Apple kan allerlei redenen hebben om een product uit het assortiment te halen:

  • Het product heeft een opvolger gekregen (bijv. iPhone 15 Pro)
  • Apple heeft geen zin meer om het product nog langer te verkopen (bijv. AirPort-routers)
  • Er zijn klachten geweest over het product (bijv. FineWoven-accessoires)
  • Het ontwikkelen van een nieuw exemplaar is niet rendabel genoeg
  • Het product past niet meer goed in het assortiment (bijv. iMac Pro)
  • Er is te weinig animo bij klanten om het product nog te kopen (bijv. iPhone 13 mini)

Bij de iPhones maakt Apple simpelweg ruimte voor de nieuwste modellen. Als er een iPhone uit het assortiment wordt gehaald, dan verschijnt er altijd wel een alternatief. Zo verdween de iPhone 8 bij de introductie van het allereerste ‘budgettoestel’, de iPhone SE 2020.

Maar maak je geen zorgen: als een product uit de schappen verdwijnt, kun je hem nog gewoon blijven gebruiken. Sterker nog, Apple biedt vaak nog jarenlange ondersteuning.

Apple-producten die uit het assortiment zijn, werken nog gewoon

Als Apple stopt met de productie van een apparaat of accessoire, zijn er twee mogelijkheden. Apple kan nog een tijdje doorgaan met de verkoop, totdat de voorraden echt op zijn. Maar het kan ook gebeuren dat de producten abrupt uit de schappen worden gehaald. Bij andere winkels zoals Amazon of MediaMarkt zie je dan opeens restpartijen opduiken.

Gelukkig betekent het niet dat het product stopt met functioneren. Alle functies blijven gewoon werken. Een bekend voorbeeld is de grote HomePod, die plotseling uit het assortiment werd gehaald. Je kon deze HomePods nog gewoon blijven gebruiken voor muziek luisteren, Siri-commando’s geven en als woninghub voor HomeKit gebruiken. Apple trekt niet zomaar de stekker uit reeds verkochte producten: alleen de verkoop wordt gestaakt, zodat je weet dat het product op den duur zijn einde nadert. Bij de grote HomePod was sprake van een bijzondere situatie, want een paar jaar later kwam het apparaat in vrijwel dezelfde vorm terug.

Reparaties van producten die niet meer verkocht worden

Je vraagt je misschien af hoe het zit als je Apple-apparaat kapot gaat, terwijl deze niet meer door Apple verkocht wordt. Gelukkig heeft Apple altijd nog onderdelen op voorraad en dat geldt ook vaak voor andere erkende reparatiebedrijven. Dat betekent dat je voor support en vragen rondom het Apple product nog gewoon bij de klantenservice terecht kan.

Ondanks dat Apple zelf gestopt is met de verkoop, krijg je nog wel ondersteuning voor als er iets mis is met reeds verkochte exemplaren. Apple garandeert dat je tot 5 jaar na de oorspronkelijke verkoopdatum nog terecht kunt voor reparaties. Daarna volgt een overgangsperiode van 2 jaar, waarin alleen reparaties kunnen worden uitgevoerd als er nog onderdelen voorhanden zijn.

iFixit iMac Pro

Op een gegeven moment houdt de support echter wel op. Apple heeft daarvoor een lijst van vintage en verouderde Apple-producten samengesteld. Als een product een bepaald aantal jaren niet meer geproduceerd wordt, belandt dit product op deze aparte lijst. In dat geval kan een apparaat soms niet meer gerepareerd of vervangen worden. Meer daarover lees je in onze uitleg over vintage en verouderde Apple-producten.

Bekijk ook
Dit zijn vintage en verouderde Apple-producten

Dit zijn vintage en verouderde Apple-producten

Apple houdt een lijst bij van vintage en verouderde producten. Daarmee kan je zien welke oudere apparaten nog bij Apple gerepareerd kunnen worden. In dit artikel zetten we de producten op een rij, zodat je weet wat het betekent voor jouw Apple-apparaten.

Software-updates voor niet meer verkochte producten

Iets anders waar je rekening mee moet houden bij Apple-producten die uit de winkel gehaald worden, zijn software-updates. Apple brengt in de meeste gevallen nog jarenlang software-updates uit, ook al wordt het apparaat zelf niet meer verkocht. Een iPhone krijgt vaak zo’n zes jaar lang updates met nieuwe functies en soms nog sporadisch een beveiligingsupdates voor nog oudere modellen. Een goed voorbeeld zijn de AirPort-routers: Apple bracht in september 2018 nog een AirPlay 2-update uit voor de AirPort Express, terwijl de verkoop van AirPort-routers al was gestopt. Ook in 2019 volgde nog een update. Ze worden gaandeweg wel steeds sporadischer, maar dat komt ook omdat er niet zoveel meer aan toe te voegen is. Apple zal meestal geen nieuwe functies meer ontwikkelen, maar zorgt er wel voor dat je de apparaten zo veilig mogelijk kunt blijven gebruiken.

AirPort-routers.

Over het algemeen kun je er rekening mee houden dat een apparaat dat niet meer geproduceerd wordt zon vijf jaar updates krijgt. Maar dit is ook afhankelijk van het type model. Bij huidige iPhones en iPads gaat Apple meestal nog wat langer door, terwijl een oudere Apple Watch minder lang ondersteund wordt met updates. Een goed voorbeeld hiervan is de Apple Watch Series 3: begin 2022 werd deze smartwatch nog verkocht en eind 2022 kreeg deze al geen software-update meer.

Nieuw kopen, heeft dat nog zin?

Als je je oog hebt laten vallen op een ouder Apple-product dat (binnenkort) niet meer in de winkels ligt, ben je misschien benieuwd of het verstandig is om een dergelijk model aan te schaffen bij winkeliers die nog voorraad hebben. Dat ligt er maar net aan wanneer Apple gestopt is met de verkoop. In het geval van de HomePod, AirPods Max of iPhone-model van vorig jaar kan het geen kwaad, maar bij een iPad mini 2021 die al een paar jaar niet is vernieuwd is het minder verstandig om nog te kopen. De chip in zo’n iPad is ook al drie, vier jaar oud en dat bepaalt hoe lang je nog updates krijgt. Verder geldt: hoe langer het product al uit de handel is, hoe korter je ermee kunt doen.

Bovendien is het ook afhankelijk van de prijs die je ervoor betaalt. Een goede aanbieding waarmee je honderden euro’s kan besparen, kan ervoor zorgen dat een Apple Watch-model van vorig jaar toch een goede aankoop is. Het ligt er ook aan wat je van het product verwacht. Als je er rekening mee houdt dat je er niet nog zes jaar mee kan doen en het niet erg vindt dat je de nieuwste functies niet meer krijgt, kan je best nog wat plezier halen uit een voor jou nieuw gekocht toestel. Je zou ook kunnen overwegen om bijvoorbeeld een refurbished iPhone te kopen.

Bekijk ook
Refurbished iPhones: alles wat je moet weten over refurbished toestellen

Refurbished iPhones: alles wat je moet weten over refurbished toestellen

Zoek je een refurbished iPhone? Er zijn veel aanbieders en grote kwaliteitsverschillen. Lees in onze refurbished koopgids waar je op moet letten bij een opgeknapte of remanufactured iPhone.

Veelgestelde vragen over Apple-producten die niet meer verkocht worden

Samenvattend vind je hieronder nog enkele veelgestelde vragen in het kort over Apple-producten die niet meer officieel door Apple verkocht worden.

Ja, Apple zal een product niet op afstand onbruikbaar maken als deze niet meer verkocht wordt. Alleen in hele zeldzame gevallen, waarbij er bijvoorbeeld een gevaarlijk defect geconstateerd is en de verkoop daardoor stopt, kan Apple maatregelen nemen. Maar in dat geval is er vaak sprake van een reparatieprogramma of omruilprogramma.

Als Apple stopt met de verkoop van een product, betekent dit niet dat alle winkeliers hun voorraad weer naar Apple retour moeten sturen. Dergelijke producten zijn dan ook vaak nog maanden of jaren beschikbaar, maar zolang de voorraad strekt. Op een gegeven moment krijgen winkeliers geen nieuwe exemplaren meer binnen, omdat de voorraad opgeraakt is. Omdat het om een uitlopend model gaat, geven winkels vaak ook meer korting.

Voor elk nieuw gekocht product geldt nog gewoon de garantie zoals je die gewend bent. De winkel zelf geeft jou garantie onder de gebruikelijke voorwaarden en ook bij Apple zelf krijg je nog gewoon de gebruikelijke garantie als het gaat om een nieuw product. Bij refurbished of tweedehands producten zit dat anders. Informeer daarover bij de verkoper.

Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag hoe lang een product nog updates krijgt. Dat verschilt heel erg per product. Macs krijgen vaak wat langer nog updates dan iPhones en iPads en Apple Watches. Als vuistregel kun je rekening houden met ongeveer drie jaar nadat Apple gestopt is met de verkoop.

Als er een defect is aan je product, dan kun je altijd bij Apple terecht. Ook als Apple het apparaat niet meer zelf verkoopt. Heb je het apparaat net zelf nieuw gekocht, dan heb je mogelijk ook nog gewoon garantie. Als je al jaren trotse bezitter bent, zitten er aan een reparatie mogelijk wel kosten gebonden. Lees ook ons artikel over hoe je contact kan opnemen met Apple Support.

Bekijk ook
Zo neem je contact op met Apple Support

Zo neem je contact op met Apple Support

Heb je een probleem met een Apple-product, dan kun je op verschillende plekken terecht om het probleem op te lossen. In dit artikel leggen we uit hoe je contact opneemt met Apple Support, de klantenservice en de helpdesk.

HomePod

Alle belangrijke artikelen over de Apple HomePod onder handbereik. Apple heeft momenteel twee modellen in het assortiment: de kleinere HomePod mini en de grotere HomePod (2e generatie, 2023). De beste tips, gidsen en wat je moet weten over deze slimme speaker, bedoeld voor het luisteren van muziek, het geven van spraakopdrachten met Siri en het bedienen van je smart home. De HomePod fungeert ook als woninghub voor HomeKit en is geschikt als Thread Border Router.

HomePod