Metal is een techniek waarmee mooiere graphics mogelijk zijn op iOS en macOS. Het wordt vooral gebruikt voor games. Ontwikkelaars hebben met de Metal-ontwikkelkit toegang tot meer geavanceerde mogelijkheden van de processor en de grafische kaart. In deze gids vertellen we je alles over Metal en de bijbehorende ontwikkelkit voor de iPhone, iPad, iPod en de Mac.
Wat is Metal?
Met Metal zijn mooiere graphics mogelijk in games en apps. Ook is het mogelijk om met Metal sneller grafische omgevingen te renderen, bijvoorbeeld een spelomgeving. Metal is de opvolger van OpenGL, maar heeft minder processorkracht nodig. Voor Windows is een soortgelijke oplossing beschikbaar onder de naam DirectX. Ook heeft het overeenkomsten met Vulcan. Met al deze oplossingen krijgen ontwikkelaars low-level toegang tot de grafische processor (GPU).
Metal werd aangekondigd tijdens de WWDC 2014-keynote, tegelijk met iOS 8. Het is op bijna alle platformen beschikbaar, waaronder iOS, iPadOS, macOS en tvOS. Het is alleen beschikbaar voor Apple-gebruikers en is niet open-source. Tijdens WWDC 2023 kondigde Apple een nieuwe Game Porting Toolkit aan, als onderdeel van Metal. Daarmee wordt het gemakkelijker om Windows-games om te zetten naar macOS. Ze worden daarbij meteen geoptimaliseerd voor Apple Silicon.
Geschikte devices voor Metal 3
Voor de meest recente versie Metal 3 heb je het volgende Mac nodig:
Macs en MacBooks:
- MacBook Pro (2017 of later)
- MacBook Air (2018 of later)
- MacBook (2017 of later)
- Mac mini (2018 of later)
- iMac (2020 of later)
- iMac (21,5-inch uit 2017)
- iMac Pro
- Mac Studio
- Mac Pro (2019 of later)
Ondersteuning voor eerdere Metal-versies vind je op de website van Apple.
Metal-versies
In de loop van de jaren heeft Apple meerdere versies van Metal uitgebracht, steeds met verbeteringen:
Metal 3 (2022)
De nieuwste versie van Metal werd aangekondigd tijdens WWDC 2022. Apple belooft dat deze versie games in hoge resolutie nog sneller kan renderen. Ook kunnen machine learning-netwerken worden gebruikt in combinatie met de GPU voor verbeterde productiviteit.
Metal 2 (2017)
In juni 2017 kondigde Apple Metal 2 aan, de eerste grote update. Daarmee werd het mogelijk om met externe GPU’s (zie foto) en VR-brillen te werken. Apple werkte hiervoor samen met SteamVR, Unreal 4 en Unity. Sinds de komst van Apple Silicon is het niet meer mogelijk om externe GPU’s te gebruiken.
Voorheen werden externe grafische kaarten niet ondersteund en waren ze alleen via omwegen te gebruiken. Met Metal 2 kon je op de Mac een externe GPU (eGPU) aansluiten. Apple bracht hiervoor zelfs een speciale ontwikkelaarskit op de markt ($599), voorzien van een AMD RX 580 grafische kaart met 8GB RAM en een Thunderbolt 3-poort.
Metal 1 (2014)
Metal werd geïntroduceerd in 2014 als speciale ontwikkelkit voor iOS 8. Apple legde daarbij uit dat Metal de maximale prestaties uit de A7-processor van de iPhone 5s kan halen. Metal is efficiënter dan voorganger OpenGL en zit dichter op de ruwe kracht van de processor.
Zen Garden, gemaakt met Metal.
Als voorbeeld toonde Epic Games tijdens diezelfde WWDC-keynote een demo van Zen Garden, een interactieve tuin waar ieder stukje grind, ieder blaadje aan de boom en honderden vissen in het water stuk voor stuk individueel konden bewegen.
Metal voor macOS werd een jaar later aangekondigd op WWDC van 2015. Volgens Apple was Metal 50% sneller dan OpenGL in het renderen van grafische omgevingen. Ook was het 40% energiezuiniger.
Opmerkelijk is dat Metal voor de Mac in 2015 werd gedemonstreerd door Tim Sweeney van Epic Games. Hij liet een geoptimaliseerde versie van Fortnite zien, een game die draait op de Unreal-engine. Later zou er een ernstig conflict ontstaan tussen Apple en Epic Games, waarna Fortnite uit de App Store verdween.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!