Als je aan de slag wilt met virtual reality, dan kun je natuurlijk de Vision Pro kopen in Duitsland, Frankrijk of een ander land. Maar je ook kijken wat de mogelijkheden zijn met brillen van bestaande fabrikanten, die vaak een stuk goedkoper zijn. Welke opties heb je dan? En waar moet je Mac aan voldoen om geschikt te zijn voor virtual reality? Dat hebben we voor je op een rij gezet in deze gids.
Apple en Virtual Reality
Natuurlijk kon je jaren geleden al je iPhone in een Google Cardboard stoppen om een 360-gradenvideo te bekijken, maar de ontwikkelingen staan niet stil en tegenwoordig zijn er veel geavanceerdere VR-brillen van Meta, HTC en andere fabrikanten. Apple heeft inmiddels ook een eigen mixed reality-bril uitgebracht, namelijk de Vision Pro. Deze biedt een combinatie biedt van VR en Augmented Reality en kost €4.000. Daarmee valt hij buiten bereik van een grote groep Apple-gebruikers. Gelukkig vind je bij andere fabrikanten veel goedkopere oplossingen. Wat er momenteel allemaal mogelijk is lees je hieronder.
VR-brillen voor de Mac: stand alone of connected?
Als het om VR-headsets en brillen gaat, dan zijn dit de populairste opties die van Meta en HTC. Bij deze brillen is het van belang of je te maken hebt met een stand alone-headset of eentje die je met je computer moet verbinden.
#1 Stand alone-headsets
Stand alone-headsets zijn vaak wat duurder, omdat ze zijn voorzien van eigen, krachtige mobiele chips. Ze hebben vaak een lagere resolutie dan brillen die zijn verbonden met je computer en ze hebben een beperkte batterijduur. Wel zijn ze prettiger draagbaar en makkelijker in gebruik. Je hebt niet te maken met kabels. De Meta Quest 2 en 3 hebben bovendien een groot aanbod van content in hoge kwaliteit. Met de app Side Quest kun je nog meer content downloaden, buiten de officiële winkel om.
Zelfstandig te gebruiken headsets zijn bijvoorbeeld:
- Meta Quest 3: vanaf 550 euro
- Meta Quest 2: ca. 250 euro
- Meta Quest Pro: ca. 1200 euro
- HTC Vive Focus 3: ca. 1400 euro
- HTC Vive XR Elite: ca. 1300 euro
- Pico 4: vanaf 375 euro
De headsets van Meta en HTC bespreken we verderop.
#2 Connected VR-brillen
Computer-connected VR-brillen zijn bijvoorbeeld de HTC Vive Pro 2 en de Sony Playstation VR2. Deze zijn verbonden met een (spel)computer en zijn daardoor krachtiger. Ze zijn erg goed met geavanceerde taken zoals het tracking van handen en gezicht. Hou er wel rekening mee dat de nieuwere Vive-headsets niet geschikt zijn voor macOS. Voorheen was dat wel het geval, totdat Steam in het voorjaar van 2020 besloot om te stoppen met de support van Steam VR en volledig te focussen op Windows en Linux. Sindsdien is het niet meer mogelijk om de Vive-headsets direct met macOS te verbinden.
Voorbeelden van connected headsets zijn bijvoorbeeld:
- Sony PlayStation VR2: ca. 600 euro
- HTC Vive Pro 2: ca. 1400 euro
- Lenovo Legion Glasses (bril): ca. 450 euro
- RayNeo Air 2 (bril): ca. 450 euro
Heb je nog een Intel Mac, dan zou je gebruik kunnen maken van VR-brillen voor pc’s. Voor optimale prestaties zou je een eGPU kunnen aansluiten. Hiervoor heb je een Mac met Intel-processor en een Thunderbolt 3-poort nodig. Deze moet minimaal op macOS 10.13.4 draaien, maar dit zal meestal wel het geval zijn.
Nadeel van deze brillen is uiteraard wel dat er een kabeltje loopt, zoals op onderstaande foto te zien is.
Meta Quest-headsets
Een optie waar je voor zou kunnen kiezen zijn de headsets van Meta, voorheen Oculus Quest. Je hebt daarbij keuze uit de Meta Quest 3 of zijn voorganger, de Meta Quest 2. Dit zijn standalone VR-brillen, dus je hebt geen Mac of pc nodig om te kunnen gebruiken.
We hebben een vergelijking van de Meta Quest 3 vs Vision Pro gemaakt, zodat je precies weet wat de verschillen zijn.
Daarnaast is er de Meta Quest Pro, die in oktober 2022 werd aangekondigd en een stuk duurder is. Meta is inmiddels gestopt met de productie van deze bril, maar blijft deze wel verkopen totdat de voorraden op zijn. Bij de bril krijg je twee controllers, een oplaaddock met kabels en een beschermhoes. De Quest Pro is volgens Meta 50 procent krachtiger dan de Quest 2, destijds de meest krachtige VR-bril van Meta (deze is inmiddels opgevolgd door de Quest 3).
De twee lcd-schermen van de bril bieden een resolutie van 1800 x 1920 per oog. Binnenin zit een Snapdragon XR2-processor voor extra rekenkracht. Er zit 12GB werkgeheugen in en 256GB opslagruimte. Beide controllers zijn elk voorzien van een eigen Snapdragon 662-processor.
De headset heeft camera’s aan de buitenkant, die bewegingen van de gebruiker registreren. Je kunt hiermee ook in de omgeving rondkijken. Daarnaast zitten er camera’s aan de binnenkant van de bril, die de oogbewegingen van de gebruiker vastleggen. Ook kunnen deze camera’s gezichtsuitdrukkingen herkennen en vertalen naar een avatar.
Op veel punten werpt deze Meta Quest Pro dan ook zijn schaduw vooruit naar de Vision Pro, die over veel soortgelijke functies beschikt.
Sony PlayStation VR2
De meest bijzondere VR-headset uit deze lijst is de Sony PlayStation VR 2. Deze werkt alleen met de PlayStation 5, al wordt er wel gewerkt aan ondersteuning voor pc’s. De opvolger van de PS VR-bril kost 600 euro en bestaat uit de headset, twee PS VR2 Sense-controllers en een stereo hoofdtelefoon. Bij de introductie was de headset ook in een bundel met Horizon Call of the Mountain te koop, een firstperson virtual reality-game van Guerrilla Games die speciaal voor de PS VR2 is gemaakt.
Verder verkoopt Sony een oplaadstation voor de Sense-controllers van 50 euro. Dit heeft volgens Sony als voordeel dat spelers hun PS VR2 Sense-controller niet in een usb-aansluiting van de PS5 hoeven te steken. Communicatie tussen de console en de headset verloopt met een usb-c-kabel. De headset zelf heeft een resolutie van 2000 x 2040 per oog. Ook beschikt de bril over inside-out-tracking, waardoor er geen externe camera’s nodig zijn. Vier ingebouwde camera’s registreren niet alleen wat er aan de binnenkant van de bril gebeurt, maar ook hoe je de controllers beweegt. Daarnaast is er per oog een speciale camera voor oogtracking. Het blikveld is ten opzichte van het vorige model vergroot van 100 naar 110 graden.
HTC Vive-headsets
HTC heeft in de loop van de jaren meerdere VR-brillen uitgebracht. Voor Mac-gebruikers was de HTC Vive (2016) de beste VR-headset, omdat deze als enige officieel ondersteuning bood voor macOS. De eerste HTC Vive verscheen in 2016 in samenwerking met Apple, waardoor het goed samenwerkte met macOS. In latere versies bleef de ondersteuning en was het gebruik erg stabiel. De HTC Vive is officieel niet meer verkrijgbaar. HTC is gestopt met de verdere ontwikkeling en de opvolgers zijn niet meer compatibel met de Mac.
De HTC Vive Pro (2018) kreeg enkele verbeteringen ten opzichte van de eerste generatie, namelijk een hogere resolutie (1440 x 1600 pixels per oog, voorheen 1080 x 1200), ingebouwde hoofdtelefoon voor beter geluid en een extra lens voor betere tracking, waaronder handtracking. Maar: geen macOS-compatibiliteit.
De HTC Vive Pro 2 (2021) gaat nog een stap verder, met twee 2,5K-schermen met een resolutie van 2448 x 2448 pixels per oog. De kijkhoek is vergroot van 110 naar 120 graden, dankzij een nieuw lensontwerp. Ook heeft deze headset een verversingsgraad van 120Hz voor vloeiender beelden. Om de Vive Pro 2 te gebruiken heb je altijd verbinding met een Windows-computer nodig.
Een luxere uitvoering is de HTC Vive XR Elite (2023). Deze is bedoeld voor consumenten en maakt gebruik van mixed reality. Het is een directe tegenhanger van de Meta Quest Pro. Inclusief controllers betaal je bijna 1.500 euro. Deze aanpasbare en lichte headset van 625 gram is bedoeld voor games, fitness, media en productiviteit. Opvallend is de afneembare achterkant van de hoofdband, waarin de accu is verwerkt. Verwijder je dit, dan ziet de headset er meer uit als een grote bril. Je zult dan wel een powerbank of andere stroombron moeten aansluiten.
De headset heeft een resolutie van 1920 x 1920 pixels per oog, 12GB werkgeheugen en 128GB opslag. Binnenin zit een Qualcomm Snapdragon XR2, dezelfde die je ook in de Quest 2 aantreft. Vier groothoekcamera’s registreren de bewegingen van de handen of de controllers. Je kunt de Vive XR Elite met een usb-c-kabel verbinden met een pc, maar het lukt ook via wifi 6E. Oogtracking is standaard niet aanwezig, maar is wel mogelijk met optioneel modules.
Andere opties zijn:
- HTC Vive Flow (2022): voor Android-smartphones, ca. 450 euro
- HTC Vive Focus 3 (2021): voor zakelijke gebruikers
- HTC Vive Cosmos Elite (2020): ca. 700 euro
Van deze drie producten is de HTC Vive Focus 3 het meest interessant. Deze heeft een 5K resolutie en een kijkhoek van 120 graden, maar beschikt over één groot scherm. De verversing is 90Hz. Met een accupakket je kun je deze bril snel weer opladen. Het magnesium frame is lichter en sterker dan een traditioneel plastic frame. Ook zijn de hoofdkussens snel te verwijderen en te reinigen, zodat de headset op een dag door meerdere gebruikers kan worden gedeeld.
Maar ook hier geldt: niet compatibel met macOS. Deze bril ook gewoon verkrijgbaar in de gangbare winkels en kost rond de 1400 euro. De hoge prijs heeft ermee te maken dat dit een stand alone-bril is die krachtigere eigen hardware moet hebben.
VR-games voor de Mac
Behalve de hardware heb je natuurlijk ook nog games nodig. Voor macOS is het aanbod beperkt. Er zijn maar weinig VR-ontwikkelaars die zich specifiek op de Mac richten, mede omdat de ondersteuning voor hardware en software in macOS nog steeds niet goed geregeld is. Daarbij speelt mee dat Apple ook geen OpenGL en Vulcan ondersteunt, twee standaarden die populair zijn voor gaming.
Een uitzondering was de ondersteuning voor Valve’s Steam-platform en met name SteamVR. Dit is een van de grootste distributieplatformen voor games, zowel voor pc als Mac en het enige grote gamesplatform dat tot voor kort officieel VR-games op macOS ondersteunde. Zoals al eerder genoemd besloot Steam in mei 2020 te stoppen met support voor SteamVR op de Mac.
Je zult als Mac-gebruiker daarom Windows moeten installeren om gebruik te kunnen maken van de catalogus van VR-games in Steam. Maar daar doemt een volgend probleem op: Macs met Apple Silicon bieden geen Boot Camp-support meer, dus je bent aangewezen op virtualisatie van Windows.
Juist daarom is een goedkopere Vision-headset van Apple erg welkom. Het geeft ontwikkelaars een extra stimulans om games te ontwikkelen die ook voor een voldoende groot Apple-publiek beschikbaar zijn.
VR-toepassingen op de Mac ontwikkelen
Het is mogelijk om VR-software op de Mac te ontwikkelen. Naast een headset waarop je je creatie kunt testen heb je het volgende nodig:
- 3D-software, bijvoorbeeld Blender, Houdini, Maya, Modo of Cinema 4D. Voorbeelden kun je vinden in de Unity Asset Store en bij Sketchfab.
- Game engine, bijvoorbeeld Unity 3D en Unreal Engine. Beide zijn geschikt voor macOS. Unity werkt ook native op M1-chips.
Wil je weten wat de verschillen tussen augmented reality en virtual reality zijn? Lees dan onze uitleg, waarbij we in een apart artikel in gaan op de combinatie van beide, mixed reality.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!