Apple zou het afgelopen jaar 1 miljard dollar hebben verdiend om Google als standaard zoekmachine in Safari te gebruiken. Dat blijkt uit een reactie van Macquarie-analist Ben Schachter over het feit dat in het nieuwe iPhoto voor iOS geen Google Maps wordt gebruikt. Volgens dezelfde analist heeft Google 1,3 miljard dollar verdiend aan het verkeer afkomstig van apparaten van Apple. Dat betekent dat Google ongeveer 300 miljoen dollar aan inkomsten van iOS en Safari binnenkrijgt.
Als Apple besluit een andere zoekmachine dan Google standaard voor te installeren, dan zou het niet zo’n grote impact hebben op de winst van Google, aldus Schachter. Voor Apple zou het wel een probleem zijn, omdat de andere zoekmachines mogelijk minder goede resultaten leveren. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat steeds meer mensen Google gebruiken via een iOS-apparaat en dat op de lange termijn Apple steeds belangrijker voor Google zal gaan worden.
Hoewel Apple verschillende diensten van Google standaard aanbiedt in iOS zoals Google Maps, YouTube en Google Zoeken is het bedrijf bezig om minder afhankelijk te worden van de zoekgigant. Zo wordt in iPhoto voor iOS OpenStreetMap als kaartenaanbieder gebruikt. In het verleden heeft Apple overwogen om een eigen zoekmachine te ontwikkelen, maar Steve Jobs besloot hier destijds van af te zien.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Google heeft meerdere apps en diensten die voor Apple-gebruikers interessant zijn. Bekende apps zijn Google Maps, de Google Assistent en Gmail. Bekijk in deze lijst wat Google zoal doet voor mensen met een iPhone, iPad of Mac.

- Alle Google-apps voor iPhone en iPad
- Alles over Google Maps
- Gmail instellen op iPhone en iPad
- Google Home: alles over de slimme speaker van Google
- Haal meer uit Google Foto's
- Haal meer uit Google Drive
- Haal meer uit Google Maps
- Google-account: controleer welke apparaten toegang hebben
- Alles over Google Home en Google Nest
- Google Assistent
- Alternatieven voor Google-diensten
Misschien moet Apple toch maar wel een eigen zoekmachine maken….
haha, ze kopen gwn onbekende over. en dan zetten ze het onder hun eigen naam 😛
Waarom had Apple toendertijd een eigen zoekmachine van af gezien?
@hierboven: een zoekmachine is niet iets dat je even maakt. Google heeft een heel goed algoritme en geeft vaak beter resultaten dan bijvoorbeeld Yahoo of Bing. Daarnaast wordt Google een soort standaard of is het dat al.
Wablief….??
Wat een geld!
Zou je voor zo’n bedrag niet iets in eigen beheer kunnen (laten) ontwikkelen?
Voor een miljard per jaar zet je een heel leger van programmeurs aan het werk.
@Frankie: Google betaald aan Apple. Apple is zelf (financieel) dus niet gebaat bij een eigen zoekmachine. Behalve dat ze dus minder afhankelijk van Google worden.
Ik zou hier toch eerder de kop boven hebben gezet: Google verdient 300 miljoen aan iOS met zijn zoekmachine ^^
Ik ben het niet met Schachter eens. Qua inkomsten is het misschien geen groot bedrag, maar dat komt doordat er 1 advertentie wordt weergegeven op pagina 1 in Safari, 3 ads op pagina 2, 1 ad op pagina 3 en de pagina’s daarna 0 advertenties.. (Uitgevoerde zoekopdracht: “tv” zonder aanhalingstekens via Google-tab in Safari.)
Echter is dit wel een vervanging van de desktop-inkomsten! Verder heeft op de desktop een groot deel van de mensen een adblocker actief, waardoor nooit iemand op een advertentie zal klikken en Google veel inkomsten mist. Bij Mobile Safari is geen standaard adblocker ingebouwd en Apple voorkomt dat je zoiets inbouwt (uitgezonderd JB en alternatieve browsers, maar weinig adblock users, verwaarloosbaar).
Dezelfde zoekopdracht via de Google-tab in Safari biedt overigens op elke pagina 2 advertenties, wat eigenlijk niet interessant is om te weten aangezien er bij misschien 3% van de resultaten op pagina 2 of 3 gekeken zal worden.
Kortom dit zijn vervangende inkomsten van die op de desktop, waarbij ook nog eens de kans groter is dat er een advertentie weergegeven &/of aangeklikt wordt.
Ik heb geen statistieken, maar Schachter gaat alleen op omzet & winst af en bij de mobiele markt moet je dat niet doen.
Ik zie een leuke start (Yahoo! Search) in combinatie met andere reeds overgenomen bedrijven gespecialiseerd in zoek-algoritmen (recent artikel).
@Wilbert: Apple zal iAds echt wel willen uitbreiden op den duur, dus een eigen zoekmachine zou perfect zijn daarvoor.
Waarom betaalt Google eigenlijk? Wat zouden ze anders als standaardzoekmachine gebruiken? Bing? Yahoo? Yeah right. Google is voor een reden N°1 zoekmachine he
@Thibaut: De grootste zijn is 1 ding, een enorme meerderheid van 85% hebben is niet noodzakelijk hetzelfde.
Ik denk dat apple siri met meer functionaliteit moet uitbreiden. Het lijkt mij een goede strategie om dingen als wolfram alpha en prijsvergelijkingsites te integreren omdat ze heel goed zijn in het vinden vn bepaalde info. De interface(siri, bijv.) bepaalt dan welke methode het beste is om de info die de gebruiker nodig heeft te vinden. Zo kunnen ze en google omzeilen en veel betere resultaten geven. Ook handig: als een van de diensten die geintregreerd worden wegvalt kan die zonder problemen(en updates, siri staat op een server) vervangen worden, want er zijn genoeg alternatieven.