iCentre, Dixons en MyCom failliet, doorstart mogelijk
BAS Group, het moederbedrijf van iCentre, Dixons en MyCom is failliet verklaard. Anderhalve week geleden vroeg het bedrijf uitstel van betaling aan, dat nu is ingetrokken. Toch is er volgens de bewindvoerder nog steeds kans op een doorstart. De winkels blijven voorlopig open.
Update 12 oktober: Inmiddels is bekend dat de BAS Group overgenomen wordt door Relevant Holdings. Ongeveer de helft van het personeel behoudt zijn of haar baan. Over het garantiebeleid heerst echter nog wat onduidelijkheid. Een woordvoerster laat aan ons weten dat klanten van Dixons, iCentre en Mycom zelf naar een winkel zullen moeten komen om een passende oplossing te vinden.
Ervaring met faillissementen
BAS Group heeft wel vaker te maken gehad met soortgelijke situaties. In 2013 dreigde iCentre failliet te gaan, de keten van APR’s. BAS Group nam 24 van de 34 vestigingen over. Twee jaar eerder dreigde Dixons failliet te gaan en werd vervolgens overgenomen door BAS Group. Na een reorganisatie gingen er 122 winkels dicht.
Nu dreigen er opnieuw ontslagen. Bij het concern werken 1200 mensen en zijn 150 winkels aangesloten. Meer dan de helft van het personeel is werkzaam bij Dixons, dat met 88 winkels een van de grootste elektronicaketens van Nederland is. Curator Jan Padberg maakte het nieuws bekend in een e-mail aan de medewerkers. Eind september ging ook al MyCom België failliet, vlak nadat bekend werd dat moederbedrijf BAS Group in de problemen was. Van de drie winkelformules zouden vooral Dixons en MyCom problemen hebben. iCentre doet het beter.
Winkels blijven open, oprichter buiten beeld
Medewerkers zullen in ieder geval gewoon op hun werk moeten verschijnen, want de verkoop gaat gewoon door. De curator verwacht op zeer korte termijn meer informatie te hebben over een mogelijke doorstart. Een aantal onderdelen van de BAS Group, waaronder B.A.S. Beheer B.V., zijn niet failliet. Steven Bakker, oud-CEO en oprichter van Bas Group, lijkt niet terug te keren bij het bedrijf. Eind september maakte Bakker bekend, dat hij met steun van enkele grote leveranciers zijn bedrijf wilde terugkopen van de huidige eigenaren. Bakker werd door de banken ABN Amro en ING eerder dit jaar op een zijspoor gezet.
Hoe zit het met 3 jaar garantie?
Het is voor klanten (en voor BAS Group zelf) te hopen dat er snel een oplossing komt. Dixons en iCentre waren populaire winkels om Apple-spullen te kopen, omdat je er 3 jaar garantie krijgt. Of klanten gebruik kunnen blijven maken van die 3-jarige garantie, zal afhankelijk zijn van de ontwikkelingen op korte termijn.
We leven mee met de medewerkers die nu in onzekerheid zijn of ze hun baan kunnen behouden.
Tipgever: Cas
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 35 reacties