iPhone 5s review
Voor het eerst in lange tijd brengt Apple een iPhone uit waar we als iPhone-reviewers écht blij van worden. De 64-bits processor, M7-chip, Touch ID-scanner en verbeterde camera zijn allemaal vernieuwingen waar we de tanden in kunnen zetten en benchmarks op kunnen loslaten. De iCulture-redactie is de afgelopen dagen flink aan het testen geweest met de iPhone 5s 64GB in de nieuwe kleur spacegrijs. We leggen in dit artikel de nadruk op vier vernieuwingen: Touch ID, Apple’s A7-processor, de M7-coprocessor en de verbeterde camera met dubbele flitser. In een apart artikel lees je onze review van de iPhone 5c.
Nieuwe ervaring
De iPhone 5s ziet er op het eerste gezicht bijna exact hetzelfde uit als de iPhone 5. Het scherm, de knoppen, de Lightning-aansluiting en de speakers: alles is vertrouwd. Het toestel ligt bovendien hetzelfde in de hand, omdat de afmetingen en het gewicht vrijwel hetzelfde zijn gebleven. Maar tijdens het gebruik merk je al een totaal andere ervaring. De iPhone 5s is merkbaar sneller, je ervaart het gemak van de vingerafdrukscanner en iOS 7 benadrukt nog eens extra dat Apple aan een nieuw hoofdstuk is begonnen.
Bij de iPhone 5 hoorden we regelmatig de klacht dat er eigenlijk te weinig vernieuwingen in zaten. Die klachten zijn bij de iPhone 5s verstomd. De iPhone 5s lijkt weliswaar sterk op de iPhone 5, maar de interne vernieuwingen zoals de 64-bits processor, M7 motion processor, verbeterde camera en Touch ID-scanner maken blijkbaar indruk. Niet alleen op reviewers, maar ook bij gewone consumenten.
Wie beter kijkt ziet ook de subtiele visuele veranderingen bij de iPhone 5s, zoals de ring rondom de homeknop. Die ring valt bij de spacegrijze iPhone 5s nauwelijks op, maar is bij de witte exemplaren van de iPhone 5s duidelijk te zien. Aan de achterkant valt ook meteen de dubbele led-flitser op. Er zijn nog meer minuscule verschillen, zoals het ontbreken van een symbooltje op de homeknop. Maar dat zijn kleine details die niets aan de functionaliteit veranderen en die we hier niet uitgebreid zullen bespreken. Waar we wel naar zullen kijken zijn de dingen die er echt toe doen: krijg je waar voor je geld, is er echt verschil met de iPhone 5 en hoe presteert de iPhone 5s in het dagelijks leven?
Uiterlijk en kleuren iPhone 5s
Beschermhoesjes voor de iPhone 5 passen moeiteloos om de iPhone 5s. Wel moet je even goed opletten of de uitsparing bij de flitser groot genoeg is voor de dubbele flitser. Het meest zichtbare verschil is de nieuwe kleurstelling: spacegrijs is lichter dan de voormalige zwarte uitvoering van de iPhone. De iPhone 5s in zilver is vrijwel gelijk aan de voormalige witte uitvoering van de iPhone. Goud en zilver lijken erg veel op elkaar, waarbij de gouden uitvoering van de iPhone 5s (uiteraard) iets meer een gelige glans heeft. De kleur is subtiel, niet opzichtig.
Als je alle beschikbare kleuren in handen hebt, vraag je je eigenlijk af waarom de gouden iPhone opeens zo gewild was toen de iPhone 5s in de verkoop ging. Dit is ‘gewoon’ een witte iPhone waarvan het metaal iets naar een goudkleur neigt. Tegelijk snappen we de gekte wel: door de schaarste was de gouden iPhone moeilijk te krijgen en werd daardoor meteen de meest gewilde kleur. Het leidde ook tot absurde prijzen in de handel. Voorheen was de donkere uitvoering van de iPhone het meest geliefd onder professionele handelaren, nu was dat een tijdlang de gouden iPhone. Inmiddels is de situatie alweer wat gestabiliseerd en is de gouden iPhone 5s net zo makkelijk verkrijgbaar als de spacegrijze. Wat ongetwijfeld ook meespeelt is dat goud een nieuwe kleur in het assortiment is, zodat vrienden en wildvreemden meteen zien dat je de nieuwste iPhone hebt. Je kunt erom lachen, maar uiterlijk vertoon is voor sommige mensen belangrijk.
In de Apple Stores waar de nieuwe iPhone 5s staan opgesteld, kun je de kleuren spacegrijs, goud en zilver goed met elkaar vergelijken. Ga ze vooral bekijken, als je nog twijfelt over de kleur. Voor sommige mensen zal het kopen van een spacegrijze versie een no-brainer zijn, terwijl anderen spacegrijs de meest saaie kleur vinden. Beide hebben gelijk. Kies wat je zelf het mooist vindt; met geen enkele kleur loop je voor schut. Zit je nog steeds te dubben, dan hebben we een aantal adviezen over het kiezen van de beste kleur iPhone 5s.
Verpakking iPhone 5s
Apple heeft voor de iPhone 5c gekozen voor een simpele kunststof verpakking. Bij de iPhone 5s hebben ze vastgehouden aan de iets luxere kartonnen doos. Binnenin vind je de telefoon, stroomadapter, kabel, oordopjes en gebruikelijke set boekjes.
Touch ID in iPhone 5s
De homeknop is anders uitgevoerd bij de iPhone 5s. De metalen ring en het ontbreken van een opdruk noemden we al. Bovendien zit er geen deukje meer in de homeknop, maar is er sprake van een plat oppervlak. Je moet iets steviger op de knop drukken en je hoort duidelijker een klik. Het gebruik van de vingerafdrukscanner is niet verplicht. Kies je wel voor de vingerafdrukscanner, dan word je in een duidelijk stappenplan meegenomen door de configuratie. Eerst moet je je vinger een aantal keren op de homeknop leggen om te zorgen dat de scanner je vinger herkent. Instructies op het scherm maken duidelijk wat je moet doen. Binnen een minuut is je vinger geregistreerd.
Je kunt Touch ID gebruiken om je iPhone te ontgrendelen en om aankopen te doen. De scanner is erg snel. Je legt even je vinger op de scanner en je hebt toegang tot je iPhone, zonder merkbare vertraging. Je bent binnen een paar seconden gewend om de scanner te gebruiken en het scannen van je vinger is sneller dan het invullen van een pincode. Maar ben je te ongeduldig en veeg je te nonchalant over de scanner, waardoor je vinger niet wordt herkend, dan ben je uiteindelijk langer bezig. Neem dus even de tijd om je vinger netjes op de scanner te leggen.
Vergeleken met de oude werkwijze scheelt het een paar schermhandelingen:
- Oude methode: homeknop drukken, slide to unlock vegen en pincode invoeren.
- Nieuwe methode: homeknop indrukken en vinger even laten liggen.
Een alternatieve methode is om op de aan/uitknop te drukken en daarna je vinger op de scanner te leggen. Je hoeft dus geen slide-to-unlock meer te doen. Mislukt het scannen, dan kun je altijd nog de pincode invoeren. Zorgen als “ja, maar als ik een wondje heb?” zijn dus niet nodig, zeker omdat je meerdere vingers kunt registreren en altijd kunt terugvallen op de pincode.
Gebruik je Touch ID voor het doen van aankopen, dan krijg je af en toe het verzoek om je Touch ID-registratie te bevestigen door opnieuw het wachtwoord in te voeren. Dit is een extra beveiliging om dure aankopen te voorkomen wanneer iemand misbruik wil maken. Een niet geheel onmogelijk scenario: terwijl jij nog slaapt probeert je kind de iPhone te ontgrendelen door de scanner tegen jouw vinger te drukken.
Vooral bij het doen van aankopen is de vingerscanner erg fijn. Het zal er ongetwijfeld voor zorgen dat mensen hun iPhone beter gaan beveiligen, omdat het geen enkele moeite kost. Het invoeren van een wachtwoord is vervelend en kost tijd en aandacht, het ontgrendelen met je vinger kun je gedachteloos doen.
Touch ID is behoorlijk snel in gebruik. Het is ook behoorlijk veilig, want het lukte niet om met een ‘vreemde’ vinger in te loggen. Na drie pogingen word je naar het pincodescherm doorgestuurd. Daarna heb je nog twee scanpogingen. Als ook die mislukken mag je niet meer scannen; je wordt vanaf dat moment meteen naar het pincodescherm doorgestuurd. Handig is dat je je vinger niet vlak op de scanner hoeft te leggen. Bij eenhandige bediening kun je het beste de zijkant van je duim registreren, zodat je na het aandrukken van de homeknop meteen je duim schuin op de knop kunt leggen. Wie slim is registreert wijsvinger, duim en eventuele andere lichaamsdelen. Er zijn maximaal 5 lichaamsdelen mogelijk.
Hoe goed is de herkenning? Als je rustig de tijd neemt om de vinger goed op de scanner te leggen, haal je een score van vrijwel 100%. Bij nonchalant scannen en wanneer je iPhone bijvoorbeeld in de dock staat, mislukte het scannen ongeveer één op de vijf keer. Rustig aan doen is dus het devies. Verder maakt het niet uit hoe je je vinger op de scanner legt: het werkt over 360 graden, dus ook als je je vinger 45 graden draait ten opzichte van de normale plaatsing. Zolang je het patroon van je vingertop maar op het glaasje drukt wordt het patroon herkend. Met Touch ID heeft Apple laten zien dat biometrie echt bruikbaar is. Het gebruik is zo eenvoudig en de herkenning is zo goed, dat mensen het daadwerkelijk gaan gebruiken. De homeknop is ook een logische plek: het is de knop waarmee veel mensen hun iPhone inschakelen en bovendien de knop waarmee je altijd weer terugkomt op het homescreen. Touch ID is geen gimmick. Het is bruikbare technologie en als het ooit wordt opengesteld voor externe ontwikkelaars neemt het nut nog verder toe. Apple heeft nog niet aangegeven wanneer externe ontwikkelaars Touch ID kunnen gebruiken om apps te beschermen, maar op korte termijn zal het nog niet gaan gebeuren.
Er is straks geen goede reden meer om je apps en gegevens níet te beveiligen. En het zou ons niet verbazen als Apple Touch ID straks ook als beveiliging voor een iWatch en voor mobiele betalingen gaat gebruiken. In ieder geval verwachten we dat Apple Touch ID volgende maand ook op de nieuwe iPads gaat introduceren. Touch ID-sensoren op MacBooks? Wij kijken er niet van op.
Touch ID op de iPhone 5s bestaat uit een lens van saffierglas met daarachter de sensor. De metalen ring is aanwezig om je vinger te detecteren. Zodra een geleidend object zoals een vinger op de ring wordt gelegd wordt de sensor geactiveerd, die het patroon van je vinger in een resolutie van 550 ppi (pixels per inch) in kaart brengt. De scanner kijkt niet naar de dode huidcellen aan de oppervlak, maar naar de levende huid daaronder. Het resultaat wordt vergeleken met data die in een afgeschermd gedeelte in de A7-chip is bewaard. Zijn de resultaten hetzelfde, dan krijg je toegang tot de iPhone.
We laten de ethische en juridische discussies rondom Touch ID hier even buiten discussie. Touch ID is veilig, maar kan het systeem ooit gehackt worden? De eerste pogingen om Touch ID om de tuin te leiden zijn al gedaan, maar het scenario is nog hoogst onrealistisch. Iemand zou een scan in zeer hoge resolutie van jouw vinger moeten hebben. Die kans is erg klein.
Interessant is trouwens dat Apple in 2008, toen de iPhone nog niet was doorgedrongen tot het grote publiek, al een patentaanvraag deed voor een vingerafdrukscanner. Die zou in het homescreen worden ingebouwd, onder de slide-to-unlock-schuifknop:
Wie meer wil weten: in een artikel op Quora legt Brian Roemmele, CEO van 1st American Card Service, uit hoe revolutionair Touch ID is, ook wat betalingen betreft. Meer over het samenspel tussen Touch ID en de A7-chip lees je bij onze collega’s.
Meer weten over Touch ID? Lees ons uitgebreide Uitleg Touch ID
Apple’s A7 chipset
De iPhone 5s draait op een A7 System on a Chip (SoC). Een SoC bevat de central processing unit (CPU), graphics processing unit (GPU) en andere componenten zoals RAM-geheugen, samengevoegd in één geïntegreerde chip. De A7 is de eerste ARM-gebaseerde SoC met 64-bits ondersteuning, met als pluspunt dat het bijbehorende besturingssysteem iOS 7 ook volledig is aangepast voor 64-bits verwerking. De A7 is een nieuwe variant van Apple’s Swift-microprocessor op basis van ARM’s nieuwe architectuur ARMv8. De nieuwe codenaam hiervan is Cyclone. Als dit abacadabra voor je is, kun je de volgende twee alinea’s beter even overslaan.
Eigenlijk sloeg Apple bij de A6 SoC al een nieuwe weg in. Voorheen nam Apple net als Samsung en NVIDIA een licentie op ARM-processoren. Sinds de A6 neemt Apple een licentie op een ARM-architectuur. Dat is een cruciaal verschil. Voorheen pakten ze een door ARM ontworpen core (namelijk Cortex A9) en integreerden die in een eigen SoC. NVIDIA doet dat bijvoorbeeld ook: ze gebruiken een bestaande CPU-core en combineren die met een eigen GPU. Qualcomm, die veel SoC’s voor Android-toestellen ontwikkelt, pakt het echter anders aan: zij nemen niet slechts een licentie op een ARM-processor, maar op een complete ARM-architectuur. Op basis daarvan kunnen ze hun eigen CPU-cores ontwerpen. Dit is de route die Apple bij de A6 SoC ook heeft genomen: op basis van ARMv7-A ISA werd een eigen CPU-core met codenaam Swift ontwikkeld. Dit bleek een groot succes: de A6 SoC was energiezuiniger dan de eerdere SoC’s die op basis van Cortex A9 waren ontwikkeld en de performance was bovendien erg goed, beter dan de CPU-cores van Qualcomm. Sindsdien heeft Qualcomm weer een inhaalslag gemaakt en met de A7 SoC was het de beurt aan Apple om weer een sprong vooruit te maken. Het grote voordeel van Apple is dat ze niet alleen de componenten, maar ook de toestellen inclusief alle hard- en software in eigen huis kunnen ontwikkelen. Bij Android-toestellen moet de fabrikant zorgen dat de Qualcomm SoC zo goed mogelijk samenwerkt met de hardware en met de software (Android), die ook niet in eigen huis is ontwikkeld.
Wat opvalt bij de presentatie van de iPhone 5s is dat Apple opmerkelijk openhartig was over de technische specificaties. Meestal houdt Apple het bij vage bewoordingen als “tweemaal zo snel”. Bij de A7 SoC sloeg Apple ons om de oren met “102mm2 die size“, “over 1 billion transistors” en “2x floating-point registers“. Maar wat heeft het voor zin? Bij de huidige smartphones en tablets hoor je veel over dual-core en quad-core processors met 1GB of 2GB RAM. Dat is meer processorkracht dan de desktopcomputers van een paar jaar geleden! De prestaties van een computer zijn afhankelijk van een aantal factoren, waaronder het aantal cores en de hoeveelheid RAM. Maar 32- of 64-bits maakt ook een verschil. Bij desktopcomputers hebben de meeste gebruikers al de sprong gemaakt naar 64-bits processoren en besturingssystemen, maar mobiele apparaten zijn vooralsnog 32-bits. Apple is met de iPhone 5s de eerste fabrikant die de overgang maakt naar 64-bits. De impact daarvan kun je je het beste voorstellen als een snelweg met meerdere rijstroken: als je het aantal rijstroken verdubbelt, passen er meer auto’s op de weg en stroomt het verkeer beter door. Bij een 64-bits SoC zijn de datapaden 64-bits breed, dus zijn er meer ‘rijstroken’ voor data. Ergo, de data kan sneller doorstromen met als resultaat een soepeler werkend toestel en apps die sneller reageren. Opeens zijn er nieuwe toepassingen mogelijk die bij een 32-bits SoC alleen maar haperingen gaven. Samsung heeft al aangekondigd dat ze ook bezig gaan met 64-bits processoren, maar feitelijk hoeft dat (nog) niet. Met 32-bits smartphones kunnen de fabrikanten technisch gezien ook nog wel een tijdje vooruit. Een 32-bits adresregister kan maximaal 4GB RAM aanspreken, terwijl de huidige Android-smartphones meestal zijn voorzien van 1GB RAM en in uitzonderlijke gevallen 2GB RAM. Het duurt nog wel even voordat de grens van 4GB RAM wordt bereikt. Maar dat is Android, waar gebruikers veel meer gespitst zijn op specificaties. Samsung zal wel moeten meedoen met de cijfertjesrace; het volgende topmodel moet domweg het label ’64-bits’ hebben om indruk te kunnen maken. Apple snoert met de 64-bits aankondiging mensen die klaagden over gebrek aan innovatie ook weer even de mond.
Inmiddels is er al meer bekend over de A7 SoC: hij is gemaakt met een 28nm-fabricageproces (bij de A6 SoC was dat 32nm), heeft een 1,3GHz CPU (bij de A6 was dat tussen 800MHz en 1,2GHz) en een PowerVR Series 6 GPU (grafische processor). Apple zei niets over het aantal cores, maar AnandTech vermoedt twee cores, net als voorheen. De hoeveelheid RAM is 1GB gebleven, net als in de iPhone 5, maar dan wel met nieuwer LPDDR3-geheugen. Die 1GB is voldoende, want zoals we weten uit de tijd dat desktopcomputers de overstap maakten van PPC en x86 naar 64-bits systemen hadden de Macs en pc’s uit die tijd veel minder RAM dan er in huidige iOS-apparaten zit. Destijds was 512MB RAM heel normaal, dus er is geen reden om nu te denken dat je pas van een 64-bits architectuur kunt profiteren als je minstens 4GB RAM hebt.
Alles goed en wel, maar wat betekent het in de praktijk? Voor de gewone gebruiker die nauwelijks meer doet dan bellen, twitteren en e-mail bekijken is het alleen nuttig om te weten dat de A7 tweemaal beter presteert dan zijn voorganger. Apps starten merkbaar sneller op en het wisselen tussen schermen gaat net iets sneller. Pas wanneer je grafisch zwaardere apps gaat gebruiken merk je echt het verschil. Uit de eerste GeekBench-tests blijkt telkens dat de iPhone 5s 1,9 keer sneller is dan de iPhone 5 en in SunSpider JavaScript-tests blijkt de iPhone 5s 1,6 keer sneller dan de iPhone 5. Vooral vergeleken met oudere iPhones is het verschil groot: in de GeekBench-tests is de iPhone 5s maar liefst zesmaal sneller dan de iPhone 4s. Hieronder zie je onze resultaten van de GeekBench-test:
De A7-processor ondersteunt OpenGL ES versie 3.0 voor nog betere graphics en visuele effecten die voorheen alleen mogelijk waren op desktopcomputers en spelconsoles. In games worden gigantische fantasiewerelden mogelijk met enorm gedetailleerde texturen en schaduwen, zonder dat het beeld hapert. Games kunnen nog realistischer worden uitgevoerd. Maar je hoeft geen gamer te zijn om te kunnen profiteren van de A7 SoC. De Camera-app kan nu hogere framerates aan, maakt sneller foto’s en levert tweemaal zo snelle autofocus. Optimalisaties in de A7 SoC zorgen ervoor dat de batterij van de iPhone 5s niet sneller leegraakt. Of dat echt zo is gaan we natuurlijk nog testen. En bovendien gaan we nog een aantal simpele tests uitvoeren die iedereen kan nadoen en waarmee je kunt controleren hoe snel apps bijvoorbeeld opstarten. Voor nu is het voldoende om te constateren dat de A7 SoC voor het gemak “tweemaal zo snel” is als de A6 en dat uit de eerste tests blijkt dat Apple op dat punt de waarheid spreekt. Dat de A7 maar liefst 40x sneller is dan de processor in de eerste generatie iPhone is leuk om te weten, maar illustreert vooral hoe snel de technologie is gegaan sinds de eerste iPhone in 2007 op de markt kwam. Je waardeert dit soort snelheden vooral als je weer een stap terug moet doen: gebruik de iPhone 5s een week en vraag dan eens aan een vriend of kennis of je de iPhone 4s eens mag vasthouden. De traagheid valt op, terwijl je aan de hogere snelheid in een mum van tijd gewend bent.
De GPU van de Apple A7 is volgens Apple ook “tweemaal zo snel” ten opzichte van de iPhone 5, oftewel 56x sneller dan de eerste generatie iPhone. Ondersteuning voor OpenGL ES 3.0 houdt in dat gameontwikkelaars hun big budget-games beter kunnen omzetten naar de iPhone 5s. We hebben dit vooral kunnen zien wat er mogelijk is met Infinity Blade 3. Straks spelen we dezelfde desktop-/consolegames op iPads en Apple TV’s, in een kwaliteit die misschien wel beter is dan op consoles. Games zijn ook de apps die het meest zullen profiteren van de sprong naar 64-bits. Bij eenvoudige apps hoeven ontwikkelaars niet meteen vaart erachter te zetten om naar 64-bits te gaan. Voor Apple in het algemeen is de keuze voor 64-bits wel belangrijk om het bedrijf als innovator neer te zetten, vooral richting investeerders en analisten die met eenvoudige cijfers het best te overtuigen zijn. Of we op dit moment, nu apps nog niet zijn geoptimaliseerd zijn voor 64-bits, echt zo gaan profiteren van de 64-bits SoC is nog maar de vraag. Maar het is goed nieuws voor ons dat Apple de eerste is – ook al vindt ExtremeTech dat het allemaal marketingonzin is, die bovendien ervoor zorgt dat apps meer geheugenruimte nodig hebben. Apple spreekt dat in een handleiding voor ontwikkelaars overigens juist tegen:
When all apps running on the device are compiled for the 64-bit runtime, iOS never loads the 32-bit versions of those libraries, which means that the system uses less memory and launches apps more quickly.
En Apple zegt ook:
Because all of the built-in apps already support the 64-bit runtime, it is to everyone’s benefit that all apps running on 64-bit devices be compiled for the 64-bit runtime, especially apps that support background processing. Even apps that are not performance sensitive gain from this memory efficiency.
Eigenlijk heeft het dus voor alle ontwikkelaars zin om naar 64-bits over te stappen, als we Apple mogen geloven.
M7 co-processor
Bij smartphones is een GPU al een graag geziene verschijning om games en andere grafische toepassingen soepeler te laten draaien. In de iPhone 5s komt daar een nieuw element bij: een co-processor voor alle bewegingsfuncties. Alles wat met metingen van de accelerometer, het kompas en de gyroscoop te maken heeft wordt geregeld door deze co-processor. Apple presenteert het als een sidekick (hulpje) voor de A7-chip. Fitnessapps die je lichaamsbeweging meten kunnen data via de M7 co-processor raadplegen, zonder daarvoor de A7-chip in te schakelen. Het maakt allerlei gezondheids- en fitnessfuncties mogelijk, maar ook praktische functies zoals het overschakelen naar wandelnavigatie als je de auto parkeert en uitstapt om verder te gaan lopen. Zit je in een rijdende auto, dan weet de M7-chip dat het geen zin heeft om met draadloze netwerken te verbinden. Het idee is dat de co-processor bepaalde taken overneemt en dat met minimaal energieverbruik doet.
De A7-chipset is niet overal voor nodig; het hulpje M7 kan gespecialiseerde taken afhandelen zonder dat de A7 uit slaapstand hoeft. Het enige wat de M7 co-processor hoeft te doen is de bewegingen van je iPhone in de gaten houden. Ligt de iPhone lange tijd stil, dan is de iPhone niet in gebruik en is er grote kans dat de eigenaar in bed ligt te slapen. Een app zoals Moves kan constant je lichaamsbeweging in de gaten houden, zonder dat je batterij wordt leeggeslurpt. Daardoor heb je niet meer accessoires zoals Nike Fuelbands nodig. Dankzij de CoreMotion API kunnen ontwikkelaars in hun apps onderscheid maken tussen stilstand, wandelen, hardlopen en autorijden. In plaats van meerdere apps die op de achtergrond draaien om je bewegingen te meten, verzamelt nu de M7-chip alle data. Stappentellerapps kunnen er meteen gebruik van maken. En als de app niet actief is, dan kan de M7-chip nog steeds data verzamelen en op een later tijdstip doorgeven aan de app. Helaas is de Nike+ Move-app, die als eerste gebruik zal maken van de M7-functies, nog niet beschikbaar.
Er zit ook een Nederlands kantje aan deze M7-chip. Hij is gemaakt door het Nederlandse bedrijf NXP en is gebaseerd op de NXP LPC18A1, een Cortex-M3 gebaseerde microcontroller. De M7-chip legt geen locatie vast, alleen beweging. Ontwikkelaars kunnen in hun apps wel locatiedata van de GPS- of GLONASS-satellieten inlezen en die in hun apps gebruiken, maar dat kost wel extra batterijduur. De M7-chip registreert alleen dat de iPhone beweegt en in welke mate, in welke richting en de oriëntatie van de iPhone zelf.
Na de aankondiging van de iPhone 5s hebben veel mensen al gewezen op de mogelijkheid om de M7-chip te gebruiken in een kleiner apparaat dat nog energiezuiniger moet zijn. Juist, een iWatch. Dat kan zomaar gebeuren. Apple test de M7-chip alvast in de iPhone 5s om ervaring op te doen en stopt ‘m straks in de iWatch. De chip zelf is zo klein dat reviewers aanvankelijk dachten dat er helemaal geen M7-chip aanwezig was op het printplaatje. Klein, energiezuinig, geschikt om allerlei sensoren uit te lezen en gericht op het meten van beweging… eigenlijk ideaal om in de iWatch toe te passen.
Het wordt trouwens steeds gebruikelijker om co-processors in mobiele telefoons in te bouwen. Het gaat om kleine, energiezuinige en extreem gespecialiseerde chips die een heel specifieke functie ondersteunen. Google’s Moto X heeft er ook twee, gericht op natuurlijke taalverwerking en contextueel bewustzijn. Apple had in de iPhone 5s voor een aparte spraakchip kunnen kiezen om Siri beter te laten presteren, maar koos voor bewegingsfuncties. Dat is ook een logischer keuze: de bewegingsmetingen gaan door als de iPhone niet actief is en bijvoorbeeld in slaapstand in je broekzak zit. De M7-chip is daardoor eigenlijk altijd actief, bijna 100% van de gebruiksduur. Terwijl een Siri-chip alleen in actie hoeft te komen als je Siri gebruikt. Oftewel: misschien maar 1 of 2% van de gebruiksduur. Een bewegingchip heeft dus veel meer impact om het batterijverbruik van de iPhone omlaag te brengen.
iOS 7
De iPhone 5s heeft Apple’s nieuwste firmware, iOS 7.0, reeds geïnstalleerd als je hem voor het eerst uit de doos haalt. We gaan in deze review niet uitgebreid in op iOS 7. Daarvoor verwijzen we je graag naar ons dossier iOS 7 waarin je alles leest over alle vernieuwingen en specialiteiten van Apple’s nieuwste firmware. In deze artikelen lees je over de handigste en grootste vernieuwingen en eigenschappen van iOS 7 bij de aanschaf van een nieuwe iPhone:
- iOS 7: Snelfuncties bedienen vanuit het Bedieningspaneel
- iOS 7: Nieuw berichtencentrum
- iOS 7: Multitasking en apps afsluiten – zo werkt het
- iOS 7: Verbeterde anti-diefstal functies
- iOS 7: Verbeteringen voor zakelijke gebruikers
Het uiterlijk van iOS 7 is precies zoals je dat kent van de software op iPhone. Je veegt overzichtelijk door schermen vol app-icoontjes en mappen heen. De icoontjes van de Apple-apps zijn uitgevoerd in fellere kleuren dan voorheen en de letters zijn onder de icoontjes zijn standaard fraai slank. Als de tekst daardoor onduidelijk voor je wordt, kan je die verdikken in de instellingen van de iPhone.
Het is lastig om iOS 7 te gebruiken in combinatie met een felle, lichte achtergrond. Dat geeft door de semi-transparante mapjes met apps erin al snel een (te) rommelige uitstraling. Gelukkig kan je nog steeds kiezen tussen een aparte achtergrond voor de schermen met apps en het introscherm, ofwel het scherm waarmee je de iPhone 5s ontgrendelt. Op het introscherm kan je jezelf alsnog lekker uitleven.
Sneller zonder animaties
Net als op de andere iPhones waar iOS 7 op staat, zit het besturingssysteem barstensvol beweging. In het introscherm beweegt de achtergrond mee als je de telefoon kantelt, om een leuk diepte-effect te creëeren. Ontgrendel je het introscherm met een veeg, dan zie je alle apps op hun plaats vallen in het scherm. Ook openen alle apps met een inzoom-animatie en sluiten ze weer door ‘uit te zoomen’ naar het overzicht van apps. Het zijn geen irritant lange animaties, maar het is wel opmerkelijk dat Apple ervoor heeft gekozen. De werkelijke prestaties van de iPhone 5s blijven er namelijk door verstopt.
De krachttour die iOS 7 is op de iPhone 5s, krijg je mee als je in de instellingen kiest voor de optie ‘algemeen’ -> ‘toegankelijkheid’ -> ‘verminder beweging’. Alle genoemde animaties en het meebewegen van de achtergrond wordt dan uitgeschakeld. Het is een functie die handig is om oudere iPhones met iOS 7 sneller te maken, maar maakt op de iPhone 5S een onwerkelijk verschil. Applicaties openen en sluiten ogenblikkelijk. Je tikt een app aan en hij staalt in beeld. Druk hem weg en meteen staat het appoverzicht weer in beeld. Wel duurt het nog een fractie van een seconde voordat het scherm weer reageert op je input.
Prestaties van apps
Apps opstarten gaat sowieso ontzettend snel op de iPhone 5s. We starten Facebook, Twitter en de app van NU.nl in een kleine vergelijkende test op op de iPhone 4s en iPhone 5s. Twitter en NU doen er respectievelijk 5 en 6,5 seconden over om op te starten op de 4s, tegen slechts 2,34 en 2,63 seconden op de iPhone 5s. Dat is een gemiddelde uit drie metingen achter elkaar, waartussen we steeds de app geheel afsluiten. Bij Facebook is het verschil nog groter. Als je de app opent, duurt dat op de iPhone 4s 7,66 seconden en ben je er op de iPhone 5s slechts 2,43 seconden aan kwijt. Dat is het geval bij een geladen nieuwsfeed, waarbij de app al over alle foto’s en afbeeldingen beschikt en die niet meer hoeft te laden.
Ook bij een grote hoeveelheid geïnstalleerde applicaties deinst de iPhone 5s onder iOS 7 niet terug. Op de iPhone 5s 64GB die we testen merken we geen vertragingen in het systeem als we slechts 2 GB aan ruimte over hebben. Een prestatie van jewelste, die grotendeels valt toe te schrijven aan de manier waarop iOS 7 is ingericht: applicaties die je op de achtergrond hebt draaien verbruiken daardoor niet of nauwelijks energie. Zelfs ondanks de mogelijkheid van iOS 7 dat apps op de achtergrond mogen ‘nadenken’, om bijvoorbeeld de laatste mails op te halen of je notities te synchroniseren met dezelfde app op andere platformen. Wel start onze iPhone 5s af en toe plotseling opnieuw op. Het gebeurt na het veelvuldig installeren en updaten van apps, of het verplaatsen van allerlei apps naar andere mappen en schermen. We kunnen het probleem echter niet reproduceren via een een aantal handelingen. Bovendien gebeurde het onder iOS 7.0 al veel vaker dan tijdens het zwaartepunt van de test, onder iOS 7.0.3. Daarbij moeten we ook nog aantekeningen dat slechts een klein deel van de gebruikers gelijksoortige problemen meldt en dat we een 64 GB iPhone 5s helemaal vol hebben gehangen met apps – soms minder en soms meer dan 900 stuks (!) tijdens de test.
iOS 7 op iPhone 5s: conclusie
iOS 7 werkt bijzonder soepel op de iPhone 5s. Het ontgrendelen van het introscherm, het vegen tussen appschermen, het opstarten en afsluiten van apps gaat allemaal razendsnel. Ook vanuit het multitasking-scherm een app selecteren die je al een tijdje niet gebruikt hebt, levert geen noemenswaardige vertragingen op. De iPhone 5s geeft iOS 7 en apps alle ruimte om optimaal te presteren.
Camera iPhone 5s
Bij elke nieuwe iPhone sleutelt Apple wel weer aan de camera of aan de bijbehorende app. De ene keer krijgen we nieuwe softwarefuncties zoals HDR- of panoramafoto’s, een andere keer worden de technische specificaties van de sensor of de lens wat vernieuwd. Bij de iPhone 5s krijgen we beide. Wat functionaliteit betreft kunnen we nu 120 fps (frames per second) slow-motion video’s maken en de technische eigenschappen van de camera zijn ook verbeterd met een nieuw f/2,2 diafragma en een verbeterde beeldverwerkingsfuncties in de Apple A7-chip. Er zit een grotere sensor in met 1,5 micron pixels, een dubbele ledflitser en een nieuwe burst modus. Het betekent nieuwe foto- en videomogelijkheden (actiefoto’s, grappig vertraagde filmpjes) en betere kwaliteit van de foto’s (onder andere dankzij verbeterde beeldstabilisatie). De iPhone is al jarenlang de meestgebruikte cameratelefoon op Flickr en zal dat de komende jaren ook wel blijven. Apple kiest niet voor indrukwekkende megapixel-aantallen zoals Nokia doet met 41-megapixelcamera’s, maar voor een sensor waar meer licht in kan doordringen. De CMOS-sensor van de iPhone 5 was gemaakt door Sony en bij de iPhone 5s is dat wellicht ook het geval (dat is nog niet bevestigd).
https://www.youtube.com/watch?v=kK0_OVn_uxA
Met de nieuwe camera van de iPhone 5s is de kans groter dat je foto goed gelukt is, zonder dat je fotografie-expert hoeft te zijn. Het aantal megapixels is gelijk gebleven ten opzichte van de iPhone 5: ook nu is er gekozen voor een 8-megapixelcamera. Eigenlijk was dat al te voorspellen als je naar eerdere iPhones kijkt. De iPhone 4 kreeg een 5-megapixelcamera waarbij Apple de grootte van de pixels hetzelfde hield (1,75 micron). Apple voegde toen verder een led-flitser en HDR-functie toe. Wat veel andere fabrikanten doen is het aantal megapixels opvoeren, waarbij de sensor wordt opgedeeld in kleinere pixels. Dat levert indrukwekkende aantallen megapixels op, maar elke pixel vangt minder licht op. Dat was een route die Apple bij de iPhone 4S eveneens koos: er werd een sprong naar 8-megapixels gemaakt, maar de pixels krompen naar 1,4 micron. Andere voorzieningen zoals een verbeterde BIS (back-illuminated sensor), een bredere lens en een ander diafragma (van f/2,8 naar f/2,4) moesten ervoor zorgen dat de kwaliteit van de foto’s acceptabel bleef. In de A5-processor werd een image signal processor (ISP) toegevoegd om de beeldkwaliteit te verbeteren, door het toepassen van beeldstabilisatie, betere witbalans en beter scherpstellen. Eigenlijk veranderde er bij de iPhone 5 niet zoveel: alles werd kleiner en er werd een nieuwe dynamische modus voor slechte lichtomstandigheden toegevoegd. Vooral de ISP zorgde ervoor dat foto’s van de iPhone er vaak beter uitzagen dan foto’s van concurrerende toestellen met (op papier) betere camera-specs. Consumenten kijken vaak alleen naar megapixels en Apple durft tegen de trend in te gaan door de pixels te vergroten. Ze verkopen dat met een eenvoudige boodschap: grotere pixels = betere foto’s. Het is een boodschap die de iPhone-gebruikers wel zal aanspreken. Uiteindelijk gaat het Apple erom dat iedereen zich fotograaf voelt en met minimale kennis toch een fatsoenlijke foto kan maken. Wie veel megapixels wil, kan terecht bij andere aanbieders als Nokia en Samsung.
Na alle softwarematige verbeteringen in voorgaande iPhone-camera’s was te verwachten dat Apple bij de iPhone 5s weer wat meer aan de technische details van de camera ging sleutelen. De grootte van de sensor is toegenomen met 15%, de pixelgrootte is opgevoerd van 1,4 micron naar 1,5 micron en het diafragma gaat van f/2,4 naar f/2,2. Dat de concurrentie heel andere oplossingen kiest, is te zien aan de cameraspecificaties van de twee grootste concurrenten, de HTC One en de Galaxy S4. HTC kiest bij de HTC One voor een op het eerste gezicht tegenvallende 4-megapixelcamera, maar die heeft wel een pixelgrootte van 2 micron en een diafragma van f/2.0. Samsung kiest daarentegen voor de megapixelrace en stopte er een 13-megapixelcamera met 1,12 micron pixels en f/2,2 diafragma in. Meer megapixels dus, maar de pixels zelf zijn kleiner. Het diafragma is wel gelijk aan die van de iPhone 5s. Als Samsung wil kunnen ze nog een stap verder gaan door het aantal megapixels nog verder te vergroten en de pixels te verkleinen naar de volgende stap van 0,9 micron pixels. Maar dat is waarschijnlijk niet de weg die Apple zal volgen; zij kiezen voor de moeilijker te bewandelen optie om de pixels te vergroten. Dit zorgt voor betere lichtgevoeligheid in het duister en een betere dynamische range.
Maar het geheim zit bij Apple opnieuw in de ISP (zie hierboven), die de witbalans, belichting en gezichtsherkenning regelt. Bij de iPhone 5s komen daar nieuwe functies bij, zoals een verbeterde autofocus waarbij naar 15 zones wordt gekeken. De camera kan ook snel meerdere foto’s achter elkaar maken (burst) en de meest scherpe foto automatisch selecteren. Daarnaast is er een betere balans tussen lichte en donkere tonen, ook als je geen HDR gebruikt. Dynamische lokale kleurtonen zorgen ervoor dat lichte delen en schaduwen beter tot hun recht komen op de foto. Speciaal voor het schemerdonker is er nu de dubbele led-flitser.
Dubbele led-flitser
De dubbele flitser op de achterkant van de iPhone 5s verklapt meteen dat we met het nieuwe toestel te maken hebben. Het gaat om twee flitsers met verschillende kleurtemperaturen waarmee de kleurbalans van een foto beter kan worden bijgestuurd. Uiteraard is fotograferen bij daglicht (of goede cameralampen) altijd aan te raden, maar mocht je in de situatie zitten dat het echt niet anders kan en dat een flitser nodig is, dan leveren deze flitsers betere foto’s dan voorheen. Met één ledflitser kun je niet daglicht en lamplicht en het onderscheid tussen warm (geel/oranje) licht en koud licht (blauwtinten) aan. Apple noemt de nieuwe ledflitsers ‘True Tone’ om aan te geven dat de kleurtinten beter worden weergegeven. Een voorbeeld op de website van Apple maakt dat duidelijk:
De huidtinten zijn natuurlijker en er is minder sprake van een felle flitser. Ook hier zullen we in een uitgebreidere versie van ons iPhone 5s-review nader naar kijken. Twee flitslampjes zorgen niet dat de verlichting nu feller is. De nadruk ligt op beter omgaan met slechte lichtomstandigheden, niet op het maken van een zo fel mogelijke flitser. Net als voorheen is een flitser niet de oplossing voor alles: je moet het alleen gebruiken als je absoluut dat ene bijzondere moment wilt vastleggen. Wil je gewoon twee mensen op de foto zetten en is er geen haast bij, dan kun je beter een goed verlichte plek opzoeken of wachten tot je bij daglicht kunt fotograferen. Net als bij de iPhone 5 geeft de ledflitser eerst een korte voorflits om de juiste flitsafstand en kleurtemperatuur te kunnen bepalen. Daarna volgt een langere en iets fellere flits.
Omdat het diafragma in het schemerdonker langer open moet staan, vergroot dat ook de kans op beweging van je handen. Dit heeft Apple opgelost met automatische beeldstabilisatie, waarbij vier foto’s worden worden samengevoegd tot één foto. Dit is een software-oplossing. Apple had ook voor de hardware-oplossing – optische beeldstabilisatie – kunnen kiezen die je bijvoorbeeld in de Lumia 920 vindt. Welke van de twee oplossingen het best is, zal een kwestie zijn van testen. Wel is het zo dat Apple’s software-oplossing beter rekening kan houden met bewegingen van de te fotograferen objecten. De hardware-oplossing van Nokia (en trouwens ook HTC) houdt alleen rekening met trillen van je handen. Als het object niet stilzit krijg je alsnog een onscherp effect.
Slow motion-video’s
Een van de mooiste nieuwe functies van de iPhone-camera is de mogelijkheid om slow motion-video’s met een framerate van 120 fps te maken. Hoe makkelijk dat is, is te zien in onderstaand filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=H3DQFqyO6_8&feature=youtu.be
Bij het testen van de slow motion-videofunctie vielen een paar dingen op. Ten eerste dat het begin van je filmpje in normale framerate is te zien. Na een paar seconden schakelt de slow motion-functie in. Je kunt dit overigens met een schuifknopje aanpassen, nadat je de video hebt gemaakt. Een nadeel vonden we dat je na het maken van de video niet meteen de normale bewerkingsfuncties tot je beschikking hebt. We zullen aan de work-arounds hiervoor nog in een apart artikel aandacht aan besteden. Verder moet je er rekening mee houden dat de Slo Mo-functie alleen te gebruiken is in een resolutie van 720p. Voor normale video’s (30 fps) is de resolutie nog steeds op te voeren tot 1080p. Bij het maken van videofilmpjes heb je nu ook de mogelijkheid om tijdens het filmen 3x in te zoomen. Omdat het hier om een digitale zoom gaat, is veelvuldig gebruik in verband met ruis en vervorming echter niet aan te raden.
Het gebruik van de slow motion-functie is verbazingwekkend eenvoudig. Het kiezen van het juiste onderwerp (vloeistof? huisdier? boksers? skateboarder?) levert nog de meeste hoofdbrekens op. Je opent de camera, bladert naar de optie ‘Slo-Mo’ en kunt meteen beginnen met het opnemen van een video, zoals je gewend bent. Daarna geef je aan welk gedeelte van de slow motion-video je vertraagd wilt weergeven.
Op internet krijgt onderstaand slow motion-filmpje van Rishi Kaneria terecht veel aandacht. Het laat goed zien hoe fraai het effect kan zijn:
Burst modus
Actiefoto’s maken was altijd al mogelijk met de iPhone-camera, maar je moet wel op het juiste moment op de sluiterknop drukken. De nieuwe burst modus maakt het een stuk makkelijker. Je houdt je vinger op de virtuele sluiterknop (of de volumeknop) gedrukt en er worden razendsnel 10 foto’s per seconde gemaakt. Op oudere iPhones werkt het ook, maar met een lagere framerate. Bovendien ontbreekt een cruciale functie die alleen op de iPhone 5s aanwezig is, omdat het is ‘ingebakken’ in de ISP van de A7-chip: het analyseren van de actiebeelden. Op de iPhone 5s worden de gemaakte foto’s geanalyseerd en krijg je de beste foto’s gepresenteerd. Als je wilt kun je alle losse foto’s nog eens bekijken, maar je kunt ook afgaan op de selectie die de iPhone 5s heeft gemaakt.
Je hoeft niet bang te zijn dat je meteen 56 foto’s moet opruimen, want de camera-app stopt ze allemaal in een mapje zodat je in één keer kunt aangeven dat je alle foto’s wilt verwijderen. Het mitrailleur-achtige geluidje is wel iets waar je aan moet wennen. Wij vonden de burst modus makkelijk in gebruik. Apple heeft dit ook weer typisch gebruiksvriendelijk opgelost: niet bladeren door instellingen, maar gewoon je vinger op de knop houden.
Andere kleine camera-verbeteringen
Apple heeft in de camera van de iPhone 5s allerlei kleine verbeteringen doorgevoerd, die we hier nog even zullen aanstippen. Panoramafoto’s worden nu bijvoorbeeld sneller dan voorheen gemaakt: het vastleggen gaat tweemaal zo snel (30 fps) en dankzij dynamische auto-belichting past de camera zich beter aan de lichtomstandigheden aan. Voorheen bleef de belichting steeds hetzelfde. Dat was onhandig, want in brede panoramafoto’s zijn er altijd gedeeltes die door de zon worden beschenen en donkere gedeeltes met schaduwen. In het kort komt het erop neer dat de 28-megapixel panoramafoto’s mooier zijn en sneller kunnen worden gemaakt.
Ook heeft Apple de camera aan de voorzijde van de iPhone 5s verbeterd. Deze FaceTime HD-camera heeft net als de camera aan de achterzijde grotere pixels gekregen (in dit geval opgevoerd naar 1,9 micron) en heeft nu ook een verbeterde BIS (backside illumination sensor). Het levert betere foto’s op bij alle lichtomstandigheden. Zelfportretten maak je in een maximale resolute van 1,2-megapixel en voor wie het niet had meegekregen: FaceTime-gesprekken kun je voortaan ook zonder beeld voeren, dankzij FaceTime Audio.
In de Camera-app van iOS 7 vind je fotofilters en de nieuwe vierkante modus. En omdat Scott Forstall niet meer aan het roer staat van het iOS-team is de sluiteranimatie verdwenen. Foto’s zijn tegenwoordig anders gesorteerd, zodat je op basis van jaar, collectie of moment kunt bladeren.
Eén vraag is nog niet beantwoord, maar daar hopen we tijdens het maken van meer foto’s achter te komen. De iPhone 5 had last van lichtstralen die resulteerden in paarse gloed. De nieuwe f/2.2 aperture van de iPhone 5s-camera zou daar nog sterker last van kunnen hebben, tenzij Apple maatregelen heeft genomen met bijvoorbeeld anti-reflecterende coating.
Batterijduur iPhone 5s
De iPhone 5s heeft een batterij met een capaciteit van 1570 mAh, 8% meer dan de 1440 mAh-batterij in iPhone 5. Vraag je gebruikers wat ze het liefst willen bij een nieuwe iPhone, dan staat ‘betere batterijduur’ steevast in de toplijstjes. Maar Apple’s aanpak is de afgelopen jaren anders geweest: ze hebben de nadruk gelegd op het verbeteren van de prestaties en het compacter maken van de toestellen. De batterijduur moest daarbij hetzelfde blijven. In werkelijkheid zijn de batterijen daarbij steeds sterker en beter geworden, maar als gewone gebruiker zie je dat niet zo duidelijk. Retinaschermen en krachtiger processoren betekenen een grotere aanslag op het energieverbruik. Dat de batterijduur (ongeveer een dag bij normaal gebruik) hetzelfde is gebleven is een bewijs dat er voortgang is geboekt in batterijtechnologie. Wel moet je bij de A7-processor rekening ermee houden dat de processor zelf energiezuiniger is geworden. En dan is er ook nog de softwarefactor: volgens veel gebruikers is de batterij door iOS 7 sneller leeg. Tel daarbij op dat de combinatie van toestelgebruik, helderheidsinstellingen, mobiel signaal en allerlei andere factoren per persoon verschillend is en je begrijpt dat het lastig is om iets algemeens over de batterijduur te zeggen. Toch hebben we met metingen geprobeerd om wat meer duidelijkheid te scheppen. Apple’s streven is om een telefoon te maken die “de hele dag meegaat”. Bij normaal gebruik, wel te verstaan. Wie de hele dag wil videokijken, bellen, gamen en ondertussen naar streaming radio wil luisteren is niet alleen snel door z’n databundel heen, maar mag ook wel een extra batterypack op zak steken.
We keken naar de batterijduur van de iPhone 5s onder een aantal omstandigheden. Hier zijn onze cijfers:
- Audio afspelen: Apple belooft 40 uur continu afspelen van muziek. Een iPhone in vliegtuigmodus met alle draadloze functies uitgeschakeld gebruikt nauwelijks energie. Na 20 uur speelduur stond de batterij op 60% en na 42 uur gaf de batterij het op. Schakel je 3G en Wi-Fi in zonder daar actief gebruik van te maken, dan gaat de batterij iets korter mee. Je moet dan wel pushnotificaties en andere functies die zorgen dat het scherm steeds inschakelt, deactiveren.
- Video’s afspelen: Apple belooft 10 uur, wij registreerden een werkelijke speelduur van 9,5 uur. Iets korter dus. We hebben dit gemeten door een via iTunes gekochte film continu af te spelen.
- Videofilmen: We legden bijna 3 uur film vast, iets beter dan de 2,5 uur van de iPhone 5. We hebben dit gemeten door continu te filmen met de camera aan de achterkant van de iPhone 5s.
- Internetten via 3G/4G: Apple belooft 10 uur via het 4G-netwerk en 8 uur via het 3G-netwerk. Omdat we nog geen continu dekkend 4G-netwerk in Nederland hebben, hebben we alleen gemeten op het 3G-netwerk. Je kunt dit op twee manieren meten: door heel intensief steeds dezelfde website te downloaden (maar dat is geen realistisch scenario voor gebruikers) of door normaal gebruik van de browser via 3G. Dit leverde ons een gebruiksduur van 9,5 uur op.
- Internetten via Wi-Fi: Bij internetten via Wi-Fi, waarbij de iPhone niet steeds naar het netwerk hoeft te zoeken, blijkt de batterij iets langer mee te gaan: 10,5 uur. Dit is iets langer dan Apple belooft (namelijk 10 uur).
- Bellen: Apple belooft dat je 10 uur aan één stuk kan bellen. Omdat we geen belbundel van 600 minuten hebben en continu bellen ook geen realistisch scenario voor een gewone gebruiker vinden, hebben we deze test niet uitgevoerd.
Batterijduur bij ‘normaal gebruik’
Alles goed en wel, maar continu video’s kijken en muziek afspelen is niet de gebruikelijke gang van zaken als je een smartphone gebruikt. Bij normaal gebruik (maar wat is normaal?) haalden we makkelijk het einde van de werkdag, zo’n 20 tot 22 uur. Als je ‘s ochtends naar je werk gaat zou je zonder bijladen het einde van de werkdag moeten halen, inclusief naar huis reizen en bij thuiskomst de iPhone pas weer in de lader zetten. Maar zoals iedereen wel weet: het is toch handig om een lader achter de hand te hebben. Er zijn van die momenten dat de batterij om onduidelijke redenen veel sneller leeg gaat dan normaal.
Ervaringen met M7-apps
We hebben onder het kopje ‘Processor’ de nieuwe M7-coprocessor al uitgebreid vanuit een technisch oogpunt besproken. Deze nieuwe processor krijgt data gevoed van de bewegingssensoren van de iPhone, die vervolgens toegankelijk is voor apps. Omdat de M7 veel zuiniger is dan de krachtige A7-chip in de iPhone 5s kost het bijhouden van alle gemaakte bewegingen van de iPhone amper stroom. Een iPhone in een broekzak als stappenteller fungeren.
De M7-chip kan in theorie worden gebruikt door een navigatie-app om te zien wat voor info je nodig hebt. Te voet krijg je de beste route via de stoep, terwijl je in de auto gelijk snelweginformatie ziet. In onze tijd met de iPhone 5s zijn we echter voornamelijk fitness-applicaties tegengekomen die de M7-chip als stappenteller gebruiken. Ervaringen hiermee zijn overwegend positief. Argus was de eerste die M7-ondersteuning bood en laat ons in verder niet heel bijzondere wijze zien hoeveel stappen we op een dag lopen. Nike+ Run biedt meer context, maar is op het moment alleen in de Amerikaanse App Store beschikbaar.
We zijn de M7-chip pas echt intensief gaan benutten toen RunKeeper en Moves ondersteuning toevoegden. RunKeeper heeft dankzij de M7-chip door wanneer je een wandeling van langer dan 15 minuten maakt en slaat deze gelijk op als een sportactiviteit. Je hoeft hierdoor de app niet meer op te starten om een rondje hardlopen of een lange wandeling te loggen. Helemaal zonder nadelen is dit alleen niet: de M7-processor maakt het bijhouden van activiteiten wel zuiniger, maar Runkeeper toont hierdoor geen GPS-kaart meer van de gelopen route. Daarvoor zul je nog steeds met de hand een activiteit moeten starten. In de week dat we RunKeeper gebruikten voor het bijhouden van activiteiten kregen we een prima overzicht van alle lange wandelingen die we maakten. Als dit effect had op de accuduur van de iPhone, dan was dit amper merkbaar.
Moves toont waar je hebt gelopen en hoe lang je er over deed om van punt A naar punt B te gaan. De app maakt met de introductie van M7-ondersteuning nog steeds gebruik van GPS om bij te houden waar je op een gegeven moment bent, waardoor de accuduur enigszins minder is, maar de coprocessor lijkt wel duidelijker de gemaakte stappen op een dag in beeld te brengen. De resultaten lagen over het algemeen iets onder de data van een Fitbit Flex, wat niet gek is: de Fitbit registreerde namelijk iets meer stappen omdat hij om een arm hing en daarom ook armbewegingen meepakte.
We zijn overwegend enthousiast over de M7-coprocessor in de iPhone 5s. De apps die hem gebruiken lijken amper effect te hebben op de accuduur van de iPhone en de resultaten zijn accuraat. Daar komt natuurlijk wel bij dat een exacte indicatie lastig is: activiteitentrackers hebben altijd last van een kleine foutmarge. Als de M7 deze heeft, dan is hij klein genoeg om je niks van aan te trekken. Nadeel is wel dat op het moment alleen fitness-apps de nieuwe functie gebruiken. Het is nog even wachten op de eerste apps die op andere slimme manieren gebruikmaken van bewegingsdata. We vermoeden dat er naast sporten nog genoeg andere mogelijkheden zijn.
4G op de iPhone 5s
In Nederland maken we verbinding met het snellere 4G-netwerk via de 800MHz-frequentie en 1800MHz-frequentie. En hoewel dit soort frequentiebanden normaal gesproken niet echt aan de orde komen, waren we bij de iPhone 5 opeens gedwongen om goed te kijken naar deze draadloze verbindingsmethode. De iPhone 5 ondersteunde namelijk alleen de 1800MHz-frequentie, waardoor netwerken die op 800MHz werken opeens niet bruikbaar zijn. Met de iPhone 5s (en de iPhone 5c) heeft Apple een einde gemaakt aan dit probleem: alle Nederlandse 4G-frequenties worden voortaan ondersteund. De toevoeging van de 800MHz-frequentie in de iPhone 5s is voor operators zeer goed nieuws, want deze lagere band heeft een groter bereik. Hierdoor is het een stuk makkelijker om een groot deel van Nederland 4G te bieden. Ook de Belgische 4G-netwerken maken gebruik van door de iPhone 5s ondersteunde frequenties.
De iPhone 5s ondersteunt alle 4G-netwerken in Nederland, maar uiteraard moet je abonnement dan wel toegang bieden tot dit snellere netwerk. In ons dossier lees je meer informatie over 4G voor iPhone en iPad.
Conclusie
Over het algemeen zijn we erg tevreden over de iPhone 5s. Dit is een vertrouwd toestel, maar er zitten genoeg vernieuwingen in om de Apple-fans enthousiast en tegelijk ook benieuwd te maken. Wat voor toepassingen gaan we nog zien dankzij de M7-processor en de vingerafdrukscanner? De 64-bits processor en M7-chip zijn interessant, maar we hebben nog apps nodig om te zien wat er echt mee mogelijk is. Apple heeft met de iPhone 5s ook gezorgd voor functies-die-je-blij-maken, zoals slow motion-video’s. Als Apple-fan zijn er genoeg redenen om de nieuwe iPhone 5s in handen te krijgen.
Verkrijgbaarheid
De iPhone 5s is momenteel verkrijgbaar in de Nederland, België en tientallen andere landen. In Europese landen geldt een prijs vanaf €699 voor de 16GB iPhone 5s. Meer informatie over prijzen en verkrijgbaarheid lees je in ons artikel ‘iPhone kopen’.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!