Kevin Rose heeft een nieuwe hobby – en hij denkt er geld mee te kunnen verdienen: polshorloges! Een jaar geleden zou het niet gebeurd zijn: een internet-tycoon die een nieuwsapp over horloges uitbrengt. Maar de hype rondom de Apple Watch en andere smartwatches heeft ook bij Digg-oprichter Kevin Rose geleid tot een goudkoorts rondom horloges. Hij bracht Watchville uit, een vrij simpele app met nieuwtjes over luxe polshorloges. Maar er is meer aan de hand dan je op het eerste gezicht ziet.
In feite is Watchville een nogal gemakzuchtige app. Watchville schraapt horlogenieuwtjes van verschillende blogs bij elkaar en toont ze in de app. Als extraatje krijg je er een atoomklok met maanfasen bij, waarmee je je horloge goed kunt instellen, inclusief maanfasen. Het interessante is dat de app niet gaat over de Apple Watch, de Moto 360 en soortgelijke nieuwerwetse horloges: Watchville is bedoeld voor liefhebbers van klassieke, analoge polshorloges van merken als Rolex, Hublot en Cartier. Zelf is Rose sinds kort eigenaar van zo’n erfstuk: zijn vader overleed en liet hem een goed onderhouden Rolex na. Rose ging op zoek naar informatie over zijn nieuwe obsessie en ontdekte dat er op luxegebied eigenlijk geen apps waren.
Niche voor freaks
Het gaat Rose overigens niet alleen om horloges, maar om luxegoederen in het algemeen. Het idee is om met een horloge-nieuwsapp te beginnen en dit als een template te gebruiken voor soortgelijke op het gebied van handtassen, vintage sneakers, stripboeken en andere liefhebberijen. Rose wil ze bundelen onder één merk. Consumentenapps richten zich nu vooral op een massapubliek, met onderwerpen die iedereen aanspreken, maar met Watchville en de apps die Rose in de toekomt nog wil uitbrengen, draait het meer om een niche: een onderwerp waar een kleine groep mensen enorm gefreakt over raakt. Apps zoals Watchville kunnen een serieuze business worden, want gebruikers besteden veel geld aan hun hobby. Er zijn allerlei manieren om geld te verdienen aan de app. Advertenties of eigen content staat niet op de planning, maar er wordt wel nagedacht over manieren om een marktplaats te bouwen. Als het om luxe goederen gaat, is eBay niet zo geschikt.
We zullen nog regelmatig horen van Kevin Rose. Hij bracht onlangs de app Tiiny uit, die wat meer gericht is op een breder publiek. Maar met zijn bedrijf North is hij van plan om heel veel verschillende apps te gaan ontwikkelen en maar te kijken welke aanslaan. De apps krijgen een bepaalde tijd om zich te bewijzen: daarna worden ze net zo makkelijk weer aan de kant gezet, zodat Rose zich weer op een volgende app met hitpotentie kan richten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties