Kickstarter-koelbox Coolest Cooler laat deelnemers in de kou staan
Het verhaal van de Coolest Cooler begon zo mooi. Er was duidelijk interesse in deze slimme koelbox met USB-lader, Bluetooth speaker, flessenopener en genoeg ruimte om je drankjes koud te houden. Op crowdfundingwebsite Kickstarter haalde de koelbox maar liefst 13 miljoen dollar op, maar daarna ging het al snel bergafwaarts. Productieproblemen stapelden zich op, en vandaag blijkt dat het bedrijf achter de koelbox door de volledige 13 miljoen dollar heen zit. Noodgedwongen zijn ze op zoek naar een investeerder, met boze Kickstarter-investeerders tot gevolg.
Eind 2015 zagen we het eigenlijk al aankomen: het zou nog wel even duren voordat mensen die het Kickstarterproject van de Coolest Cooler gesteund hadden hun koelbox daadwerkelijk zouden krijgen. Een staking bij het bedrijf waar de motor werd gemaakt gooide roet in het eten, er moest een andere fabrikant gezocht worden en om wat extra geld in te zamelen werden reeds geproduceerde koelboxen op Amazon verkocht.
Coolest Cooler in geldnood
Ondertussen zaten veel mensen die geld in de Kickstartercampagne gestoken hadden nog te wachten op hun exemplaar. Ze waren (en zijn) terecht verontwaardigd, want door het steunen van de crowdfundingcampagne zouden ze bij de eerste groep horen die de Coolest Cooler zou krijgen.
Het nieuwe bericht dat Coolest Cooler vandaag naar Kickstarter-investeerders stuurt maakt het er niet beter op. Het project zou stilgevallen zijn, totdat ‘de juiste partner’ gevonden is die genoeg kapitaal en strategische bronnen heeft om de productie af te ronden.
Men weet dan ook niet wanneer alle uitstaande bestellingen geleverd kunnen worden. Ook lijkt het bedrijf niet zomaar geld terug te geven aan investeerders die er schoon genoeg van hebben. The Next Web sprak met Susan Towers van Coolest Cooler, en zij beweert dat er inmiddels 30.000 koelboxen verscheept zijn. De vraag is alleen of het hier vooral om exemplaren gaat die op Amazon zijn verkocht, of die voor Kickstarter-ondersteuners bedoeld zijn.
De valkuilen van crowdfunding
Om iedereen weer een beetje af te laten koelen, houdt Coolest morgen een Google Hangout voor alle investeerders van de Kickstartercampagne. Een erg vloeiend gesprek zal het echter niet worden, want iedereen moet van tevoren zijn vragen al indienen.
Het verhaal van de Coolest Cooler is wederom een waarschuwing dat er altijd risico’s verbonden zijn aan crowdfundingcampagnes. Als je er geld in investeert, wil het lang niet altijd zeggen dat je het product ook daadwerkelijk krijgt op het beloofde tijdstip. Ook NuDock, een Apple Watch en iPhone oplaadstation waar we in het verleden over geschreven hebben kampt met problemen. Op de reactiepagina van het oplaadstation regent het inmiddels klachten, terwijl het bedrijf op zoek is naar een oplossing.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple verkoopt nu een Thunderbolt 5-kabel voor de Mac mini (en aanstaande MacBook Pro) (30-10)
- Deze Apple-producten met Lightning verkoopt Apple nog steeds (29-10)
- Met deze stekelige iPhone-hoes schrik je dieven pas echt af (26-10)
- Astropad Bookcase maakt van je iPhone een e-reader (24-10)
- AirPods 4 vs AirPods 3: de verschillen op een rij (23-10)
Reacties: 16 reacties