Problemen met Mac App Store: sommige apps moeten opnieuw worden geïnstalleerd

Er is een probleem met de Mac App Store, waardoor apps zoals Reeder, 1Password en Reeder opnieuw moesten worden geïnstalleerd.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Apps Mac-probleemIn de Mac App Store zijn momenteel meerdere apps ‘beschadigd’ door een authenticatiefout. Daardoor zijn apps zoals 1Password, Tweetbot, Reeder, Byword, Call of Duty 2, DaisyDisk, Zen Timer, iFlicks 2 en Acorn getroffen. Het probleem wordt waarschijnlijk niet direct veroorzaakt door verlopen certificaten, ook al ontstond aanvankelijk die indruk.


Update 18 november: Apple heeft een e-mail aan ontwikkelaars gestuurd, waarin ze uitleggen wat er aan de hand was. Het cachingprobleem met certificaten zal worden opgelost in een OS X-update.

Voormalig iCulture-redacteur Michel merkte de problemen eerder al: hij moest Tweetbot opnieuw autoriseren via de Mac App Store en Reeder moest hij zelfs helemaal opnieuw installeren, omdat de app niet meer reageerde.

Reeder beschadigd Mac App Store

We testten dit op de iCulture-redactie en kregen inderdaad bovenstaande foutmelding. Tweetbot werkte bij ons nog wel gewoon.

De apps geven de volgende foutmelding:

Reeder is beschadigd en kan niet worden geopend. Verwijder Reeder en download het opnieuw uit de App Store.

Ook krijgen Mac-gebruikers een foutmelding te zien als ze bepaalde apps uit de Mac App Store willen installeren.

Volgens Tweetbot-ontwikkelaar Paul Haddad heeft het probleem niet te maken met verlopen certificaten, maar speelt er een genuanceerder probleem. De overstap naar SHA256-encryptie zou problemen geven bij oudere OS X-versies. Ook bij nieuwere OS X-versies kunnen problemen optreden, omdat op een of andere manier het ‘digitale kassabonnetje’ van je app-aankoop niet opnieuw wordt geregistreerd door OS X. Met de ‘receipts’ die Haddad in zijn tweet noemt, controleert Apple of je een app al gekocht hebt.

MAS probleem met apps

Het probleem doet zich bovendien niet voor bij álle apps, zoals sommige gebruikers beweren. Het gaat om apps die recent zijn geüpdatet en die niet door Apple zelf zijn ontwikkeld.

Volgens Haddad kan het herstarten van je Mac op OS X 10.10 het probleem oplossen. Ook het herinstalleren van apps of het opnieuw invoeren van je Apple ID kan helpen. Het probleem zal gaandeweg worden opgelost.

Volgens Twitterrific-ontwikkelaar @chockenberry is een herstart niet eens nodig, maar volstaat het “afschieten” van het verantwoordelijke proces in Terminal.app met dit commando:
killall -KILL storeaccountd

Revisiegeschiedenis:

  • 2015 - 18 november: Apple heeft een e-mail aan ontwikkelaars gestuurd, waarin ze uitleggen wat er aan de hand was en hoe ze het probleem gaan oplossen.
  • 2015 - 12 november: Alternatieve oplossing van Craig Hockenberry toegevoegd.

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.