Apple gaat MacBook Pro’s met videoprobleem gratis repareren
Apple heeft aangekondigd dat ze MacBook Pro’s die te maken hebben met video- en systeemproblemen, gratis gaan repareren. Het gaat om MacBooks uit de periode 2011 tot 2013 waarover al langer werd geklaagd. Heb je een dergelijke MacBook Pro in huis, dan kun je via een website bij Apple kijken of je in aanmerking komt voor reparatie.
Volgens Apple heeft een klein percentage van de MacBook Pro’s uit die periode last van vervormd beeld, geen beeld of het onverwacht opnieuw opstarten van het systeem. De MacBooks zijn verkocht tussen februari 2011 en december 2013. Apple of een erkende Apple-serviceprovider zal de MacBook Pro gratis repareren vanaf 27 februari 2015.
Update 19 februari 2016: Apple heeft het reparatieprogramma voor MacBook Pro’s met dit specifieke probleem verlengd. Je kunt nog tot 31 december 2016 (of tot vier jaar na de aanschafdatum) beroep doen op een gratis reparatie van de getroffen MacBook Pro-modellen. Oorspronkelijk zou dit programma op 27 februari 2016 ten einde lopen.
Kijk op de Apple-website of jouw MacBook Pro in aanmerking komt voor het reparatieprogramma. Het gaat om de volgende modellen:
- MacBook Pro (15-inch, begin 2011)
- MacBook Pro (15-inch, eind 2011)
- MacBook Pro (Retina, 15-inch, medio 2012)
- MacBook Pro (17-inch, begin 2011)
- MacBook Pro (17-inch, eind 2011)
- MacBook Pro (Retina, 15 inch, begin 2013)
Het loont dus de moeite om even te kijken of je nog zo’n MacBook Pro met 15-inch of 17-inch scherm thuis hebt liggen, of misschien wel dagelijks gebruikt. Symptomen zijn onder andere:
- Een vervormd of een verdraaid beeld op het computerscherm
- Geen beeld op het computerscherm (of extern beeldscherm), zelfs wanneer de computer is ingeschakeld
- De computer start onverwacht opnieuw op
Er kunnen ook nog andere symptomen optreden; zo had iCulture-redacteur Michel niet alleen te maken met problemen met zijn videokaart, maar ook met opstarten:
De problemen met de videokaarten van de MacBook Pro’s zijn de afgelopen jaren regelmatig besproken op de supportforums van Apple, maar het leidde niet tot een oplossing. Nu Apple toegeeft dat er inderdaad problemen zijn met de videokaart van deze MacBooks zal dat voelen als eindelijk erkenning. Klanten die eerder al voor een reparatie hebben betaald kunnen ook contact opnemen met Apple of een geautoriseerd serviceprovider, om te kijken of ze geld terug kunnen krijgen.
Er liep overigens al een class action lawsuit in de VS, aangespannen door inwoners van Californië en Florida. Zij hadden tussen februari 2011 en mei 2012 een MacBook Pro gekocht, waarmee problemen waren. Uit documenten van de rechtbank bleek dat de technische problemen waren ontstaan door het gebruik van loodvrij soldeermateriaal, waardoor kortsluiting ontstond. In 2008 was er een soortgelijk probleem met de MacBook Pro’s uit die tijd, waarna Apple een terugroepactie moest doen. Bij de MacBooks uit 2011 heeft Apple geprobeerd om de problemen op te lossen met software-updates, maar dat bood geen soelaas.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 16 reacties