Hoeveel MacBook garantie heb je nu eigenlijk? Het is afhankelijk van de winkel waar je de MacBook gekocht hebt en ook of je de MacBook zakelijk of privé hebt aangeschaft. In dit overzicht lees je waar je recht op hebt bij schade aan je MacBook en waar je terecht kunt. Zoek je informatie over iPhone garantie of iPad garantie, dan hebben we daarover aparte artikelen.
Hoe zit het met MacBook garantie?
Je hebt bij Apple recht op 1 jaar beperkte MacBook-garantie. Dit betekent in dat je standaard 1 jaar garantie en 2 jaar technische ondersteuning krijgt. Verderop lees je hoe het zit met Europese garantieregels.
Sinds 2012 geeft Apple aan inwoners van de EU twee jaar garantie. In dat jaar paste Apple de garantievoorwaarden voor producten aan, om duidelijker te maken dat Europese consumenten minimaal twee jaar garantie krijgen. Bij alle producten die je als consument via de Apple Store koopt geldt de garantietermijn van minimaal twee jaar, zoals voorgeschreven door de EU-richtlijnen. Bij zakelijke aankopen geldt helaas maar 1 jaar garantie.
Tijdens het eerste jaar kun je bij Apple aankloppen voor garantie, maar als de schade in het tweede jaar optreedt zul je terug moeten naar de winkel waar je het product gekocht hebt. Dat kan dus ook MediaMarkt, Coolblue of een andere winkelketen zijn. Heb je de MacBook via een illustere koopjessite in het buitenland gekocht, dan kan het lastig zijn om de garantie te krijgen waar je recht op hebt. Je kunt daarom je MacBook beter bij Apple of bij een betrouwbare aanbieder in eigen land kopen. Je loopt daarmee het minste risico dat de winkelketen failliet gaat of plotseling onvindbaar is.
Vertoont de MacBook binnen twee jaar een defect dat je niet zelf hebt veroorzaakt, dan moet dit gratis worden gerepareerd. Dit is bijvoorbeeld het geval bij productiefouten, als er knoppen van het toetsenbord vanaf vallen of als er een vreemde streep op het scherm zit. Bij dode pixels heb je soms recht op vervanging, maar niet altijd.
Als een groot probleem met MacBooks zijn ontdekt kan Apple een reparatieprogramma aankondigen. Daarbij heb je recht op gratis reparatie van je MacBook als je aan de voorwaarden voldoet. Vaak geldt zo’n reparatieprogramma ook als je MacBook al buiten de garantie is. Zo heeft Apple jarenlang een programma gehad voor MacBooks voor schermvlekken en voor defecte toetsenborden.
Er kan wel eens discussie zijn of een defect gedekt is onder de MacBook garantie. Bijvoorbeeld bij vochtschade. De medewerker merkt dat er vocht onder het toetsenbord zit, maar jij kun je niet herinneren dat je een glas water over je MacBook hebt gegooid. Als een vriend de MacBook kapot heeft gemaakt, zou je kunnen kijken of de schade via de aansprakelijkheidsverzekering gedekt is.
Bij schades die niet onder de garantie vallen zul je de MacBook-reparatie zelf moeten betalen en dat is vrij prijzig. Je kunt je hiertegen verzekeren door AppleCare+ of een laptopverzekering af te sluiten. Dit kan bij de volgende partijen:
Belangrijk om te weten is dat uitspraken van de rechtbank ook bepalend kunnen zijn, bijvoorbeeld over de vraag of je bij omruilen een nieuw exemplaar kunt eisen of dat een refurbished MacBook ook is toegestaan. Apple werd ooit op de vingers getikt door een Italiaanse rechtbank, omdat Apple consumenten niet wees op hun wettelijke recht op minimaal twee jaar garantie. In plaats daarvan probeerde Apple gebruikers vooral AppleCare+ te verkopen. Het oordeel van de rechtbank zorgde ervoor dat Apple de garantievoorwaarden duidelijker maakte en beter informeert.
Hoe controleer ik of mijn MacBook garantie heeft?
Je kunt via deze webpagina (checkcoverage.apple.com) controleren of er nog garantie op je MacBook zit. Na het invoeren van het MacBook-serienummer zie je meteen waar je recht op hebt. Je ziet wanneer de normale garantie afloopt en of er nog sprake is van AppleCare+ dekking. Loopt je garantie bijna af, dan is het verstandig om je MacBook op alle punten langs te lopen om te kijken of er onderdelen zijn die reparatie nodig hebben.
Garantie bij Apple en andere winkels
De garantie bij Apple is afhankelijk van een aantal factoren:
- Er mag geen sprake zijn van waterschade.
- Als er andere beschadigingen zijn die een MacBook-reparatie in de weg staan, dan moet je dit meteen ook laten fixen. Daardoor kan het duurder uitpakken dan gepland.
- Als de MacBook eerder is gerepareerd door een niet-erkende partij kun je tegen problemen aanlopen. Ga daarom in de periode dat je nog MacBook garantie hebt bij voorkeur naar de Apple Store of naar een Apple Authorised Service Provider.
Apple houdt zich met de MacBook garantie strikt aan de Europese wetgeving en het Nederlandse consumentenrecht. Daarin staat dat de verkopende partij het aanspreekpunt is bij defecten. Heb je problemen met een product dan moet Apple twee jaar garantie bieden. Heb je het product bij een andere winkel zoals Coolblue of MediaMarkt gekocht, dan zul je terug moeten naar de betreffende winkel. Dat kan lastig worden als je bijvoorbeeld je MacBook bij BCC hebt gekocht. Wel zal Apple in het eerste jaar vaak coulant zijn en ook defecten behandelen als je het product elders hebt gekocht.
Zakelijk gekochte producten hebben een kortere garantieperiode van 1 jaar. De bescherming van consumenten geldt (zoals de naam al aangeeft) alleen als je het product als privépersoon hebt gekocht in de EU. Bij producten van buiten de EU kan Apple weigeren om in het tweede jaar nog garantie te geven. Dit geldt bijvoorbeeld voor producten uit de VS en Zwitserland.
Europese garantie en consumentenrecht
In het verleden was er nog wel eens discussie over de vraag of Apple’s 1-jarige garantie wel was toegestaan, omdat je als Europese consument immers recht hebt op minimaal 2 jaar. Sinds Apple de garantievoorwaarden duidelijker heeft geformuleerd is er geen sprake meer van twijfel: je krijgt minimaal 2 jaar Europese garantie op MacBooks als consument. Apple-medewerkers houden dan ook rekening hiermee, zonder dat je er zelf om hoeft te zeuren.
Wel mag Apple de MacBook garantie beperken tot Europese landen. Daardoor kun je tegen de problemen aanlopen met MacBooks die je buiten de EU hebt gekocht, bijvoorbeeld in goedkope regio’s zoals Hongkong en de VS. Met AppleCare+ kun je zorgen dat je wereldwijde garantie hebt, maar dit kost uiteraard wel weer geld.
AppleCare: extra garantie bijkopen
Met AppleCare kun je de MacBook-garantie verlengen met een extra jaar. Dus in plaats van 2 jaar krijg je 3 jaar garantie op je MacBook. Omdat je dankzij de Europese consumentenwetgeving al recht hebt op langere garantie heeft Apple gaandeweg de voorwaarden aangepast, waardoor het nu meer een verzekering is geworden. Je krijgt langere ondersteuning en kunt schadegevallen laten repareren. Hou er rekening mee dat je AppleCare binnen twaalf maanden moet aanschaffen. De dekking geldt ook voor de accu, meegeleverde usb-kabel en lichtnetadapter, het werkgeheugen (RAM), AirPort en USB SuperDrive, voorzover aanwezig.
Garantie bij andere winkels
Koop je je MacBook bij een webwinkel of fysieke winkel, dan is dit het eerste aanspreekpunt bij defecten. Deze winkels geven meestal ook de wettelijke Europese garantie van 2 jaar. Gedurende het eerste jaar kun je ook bij Apple aankloppen als je MacBook problemen geeft. Bij webwinkels kun je een aangeschafte MacBook binnen de wettelijke zichttermijn terugsturen als het product tegenvalt of niet goed functioneert.
MacBook-garantie in België
Sinds 2013 krijg je bij Apple België 2 jaar garantie op de MacBook. Voorheen was er een maximale garantie van 1 jaar, maar dat bleek in strijd met de Belgische wetgeving. De hedendaagse regeling geldt voor de MacBook en andere dure elektronicaproducten die je via de Belgische Apple Store of via diverse winkelketens hebt gekocht.
Garantie en onofficiële reparaties
Als je MacBook kapot gaat kan het verleidelijk zijn om het door een ‘goedkoop mannetje’ te laten repareren. Maar goedkoop kan duurkoop zijn, vooral als je later alsnog terug moet naar Apple als de reparatie is mislukt. Laat daarom de eerste twee jaar je MacBook nakijken door de Apple Store of een erkend Apple-reparatiebedrijf. Buiten de garantie ben je vrij om je reparatiebedrijf te kiezen, bij voorkeur bij een bedrijf die met originele onderdelen werkt.
Bij een MacBook-verzekering wordt minder streng gekeken of er originele onderdelen zijn gebruikt. Zeker bij verlies en diefstal is toch niet meer te achterhalen welke onderdelen erin zaten en of het product beschadigd was.
MacBook-verzekering afsluiten, wel of niet doen?
Moet je een MacBook-verzekering afsluiten? Als je vaak onderweg bent en de kans op diefstal of vallen erg groot is, dan zou je hiervoor een aparte laptopverzekering kunnen afsluiten. In andere gevallen kun je het beste kijken of de laptop onder je inboedelverzekering valt. Je kunt eventueel een extra kostbaarheden- of elektronicaverzekering afsluiten als extra dekking op je inboedelverzekering.
Dit zijn enkele betrouwbare aanbieders:
En natuurlijk kun je ook je toestel verzekeren bij je provider (KPN, Odido of Vodafone) of bij erkende webshops als Coolblue en Mediamarkt.
Garantie op buitenlandse MacBook
Heb je garantie op een buitenlandse MacBook? Die situatie is sinds begin 2013 nogal veranderd. Voorheen kon je vrijwel zonder problemen bij een Apple Store binnenstappen, ook met een MacBook die je in de Verenigde Staten had gekocht. Er moest dan nog wel sprake zijn van garantie: binnen de 1-jarige termijn van Apple of binnen de 2-jarige termijn van AppleCare.
Sindsdien mag Apple zich volgens de voorwaarden beperken tot producten die in de Europese Economische Ruimte en Zwitserland zijn gekocht. Een MacBook uit de Verenigde Staten of een ander niet-Europees land mag garantie weigeren. Je zult in dat geval terug moeten naar het land van aankoop. Het gaat vaak om andere MacBook-modelnummers, een afwijkende toetsenbordindeling en een andere stroomadapter. Bij AppleCare+ geldt wel wereldwijde garantie.
Zoek je een MacBook, kijk dan eens naar de verschillende MacBook-modellen of bekijk alle eigenschappen in onze MacBook vergelijking. Weet je al wat je wilt? Dan kun je hier de MacBook kopen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!