10 mythes iPhone ontrafeld: succes voor providers of niet?
Strand Reports, een onafhankelijk adviesbureau voor mobiele providers, heeft een rapport opgesteld waarin de voor- en nadelen van het voeren van de iPhone voor een provider nader worden onderzocht. Dit hebben ze gedaan door 10 mythes rond de iPhone te onderzoeken en te kijken in hoeverre deze aannames kloppen met de werkelijkheid. Het rapport van Strand probeert een duidelijk antwoord te geven op de algemene vraag of de iPhone voor een provider datgene waar kan maken wat er van verwacht wordt. Ook wordt er gekeken naar de gebruikers: zien zij überhaubt de tekortkomingen van de iPhone wel?
Wedloop
Voor veel providers was het destijds een wedloop wie als eerste en enige de iPhone mocht uitbrengen in de verschillende landen. Bij ons in Nederland kwam T-Mobile als winnaar uit de strijd. De iPhone heeft hen destijds in ieder geval qua aantal nieuwe klanten geen windeieren gelegd. Maar of zo’n toestel uiteindelijk ook zorgt voor meer omzet, en of het zijn unieke marktpositie en andere pretenties waar kan maken is niet altijd duidelijk.
Onderzoek
Strand heeft voor dit onderzoek daarom de volgende punten onder de loep genomen:
- De iPhone zorgt voor meer mobiel dataverkeer op het netwerk van de provider
- De App Store is een groot succes en heeft een revolutie teweeggebracht
- Er is geld te verdienen met het ontwikkelen van applicaties voor de iPhone
- Het zijn voornamelijk iPhonegebruikers die zorgen voor het grootste deel van het totale mobiele dataverkeer
- De iPhone heeft het grootste marktaandeel onder smartphones
- De iPhone was de allereerste telefoon met een touchscreen
- De iPhone is een technologisch zeer geavanceerde mobiele telefoon
- De iPhone trekt nieuwe klanten aan voor de provider
- De iPhone is financieel aantrekkelijk voor de provider
- De iPhone domineert de mobiele markt momenteel
Om antwoord hierop te kunnen geven hebben ze nauw samengewerkt met verschillende providers, de financiële cijfers van dichtbij bekeken en geanalyseerd of de iPhone voor hen het verwachte succes heeft gebracht of niet.
Conclusie
De hoofdconclusie luidt dat het succes van de iPhone zoals dat in de media wordt neergezet, over het algemeen niet terug te vinden is in de omzetcijfers van de provider. Ook wordt duidelijk dat hoe inniger de band van de provider is met Apple, hoe slechter dit uitpakt voor de algemene kijk die aandeelhouders of eventueel geïnteresseerde businesspartners hebben op de provider. Wel zorgt de iPhone voor een hoop buzz rond een provider:
In reality the iPhone is surrounded by a multitude of people, media and companies that are happy to bend the truth to defend the product they have purchased from Apple. If you are one of the many other phone manufacturers: Nokia, Sony Ericsson, Samsung, LG, HTC etc., you will most probably be very envious of the euphoria that Apple has invoked in their customers.
Roze bril?
Ook concludeert het onderzoek dat iPhonegebruikers over het algemeen een te hoge pet op hebben van hun telefoon. Ze willen niets weten van eventuele tekortkomingen en willen dat al helemaal niet toegeven aan de buitenwereld. Dit lijkt volgens de onderzoekers op het Stockholm syndroom, waarbij de gegijzelde sympathie voor de gijzelnemer krijgt. In dit geval dus de Apple-klant die positief tegenover Apple staat, ondanks slechte verhalen over de tekortkomingen van de iPhone en bijvoorbeeld het goedkeuringsproces bij de App Store.
Mee eens?
En wat denken jullie? Zijn jullie het eens of oneens met de punten die Strand heeft gebruikt bij het onderzoek? En hebben iPhonegebruikers een roze bril op, blind voor de onvolkomenheden van hun telefoon of die van Apple? Laat je mening achter in de comments!
Een verkorte samenvatting van het onderzoek lees je hier. Het complete rapport is gratis op te vragen, ook via de website van Strand.
via: TUAW.com
(foto: CC Flickr sebastienpage)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 81 reacties