Er zijn al 1.650 apps voor iMessage

Er zijn al 1.650 apps voor de iMessage App Store, voornamelijk stickerpacks. Maar ook spelletjes doen het goed, blijkt uit de eerste cijfers.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Emojis vervangen woorden in iOS 10.

iMessage heeft in korte tijd een eigen App Store opgebouwd. In iets meer dan een week tijd is het aanbod gegroeid tot meer dan 1.650 apps, zo heeft Sensor Tower berekend. Het merendeel bestaat uit stickerpacks. Het is een interessant getal, omdat het hoger ligt dan bij de eerste iPad (1.000 apps), maar lager dan bij de eerste Apple Watch (ruim 3.500 apps). Volgens cijfers gaat het om 1.250 stickerpacks en 400 andere apps.

1.650 iMessage-apps

Met de iMessage App Store probeert Apple nieuw leven in de berichten-app te blazen. Tot nu toe was de berichten-app niet veel meer dan een veredelde sms-app. Sinds iOS 10 probeert Apple met stickers en leuke effecten ervoor te zorgen dat berichten uitwisselen ook nog leuk wordt. Het betekent wel dat er een aparte App Store naast de normale App Store is ontstaan, wat bij nieuwe gebruikers wat verwarring kan veroorzaken – geen nood, hoe je gifjes zoekt lees je hier:

https://www.iculture.nl/tips/gifjes-imessage-app-giphy/

De komst van de iMessage App Store valt samen met een opruimactie van Apple, omdat de gewone App Store te druk is geworden. Er staan te veel apps in die niet meer worden bijgewerkt of meteen crashen na het opstarten. Heel wat apps zijn ooit ontwikkeld en daarna in de steek gelaten.

Bij de iMessage App Store pakt Apple het anders aan. In plaats van een losse app die je waarschijnlijk weer vergeet, zijn ze te vinden binnen een app die je toch al gebruikt: de Berichten-app. De grootste categorie bestaat dus uit gifs, emoji en stickers, waarvan het grootste deel betaald is. De meeste aanbieders (86%) vragen 99 cent en de duurste is 3,99 euro.

iMessage stickers gratis vs betaald

Als je stickerpacks buiten beschouwing laat, vormen games de op één na grootste categorie, zo blijkt uit dit overzicht:

iMessage apps per categorie

Sensor Tower keek naar de 400 iMessage-apps die geen stickerpack zijn en ontdekte dat een kwart bestaat uit games. Daarna volgen Entertainment en Diensten. Boeken, muziek en medisch bungelen onderaan de lijst. Wat echter opvalt is dat er relatief weinig nieuws-apps tussen zitten. Dat is anders bij iMessage’s concurrent Facebook Messenger, waar nieuwsbots behoorlijk talrijk zijn. Sensor Tower vond in de iMessage App Store slechts zes.

Bekijk ook

De beste iMessage-apps, games en stickers voor de iPhone

De beste iMessage-apps, games en stickers voor de iPhone

iMessage werkt met apps voor stickers, spelletjes en andere nuttige apps. In dit artikel vind je de beste iMessage-apps. Ben je op zoek naar stickers, het versturen van gifs of wil je extra productief zijn in iMessage? Dan ben je hier op het goede adres.

Bekijk ook

iMessage-apps downloaden en gebruiken: zo werkt het

iMessage-apps downloaden en gebruiken: zo werkt het

iMessage werkt met speciale apps, zoals stickers, spelletjes en meer. In deze tip lees je alles over iMessage-apps, de iMessage App Store en hoe je deze kunt gebruiken en installeren. Lees hier hoe je iMessage-apps kunt instelleren, hoe je ze kan verwijderen en meer handige tips.

Reacties: 8 reacties

  1. Dit is de beste ontwikkeling sinds de App Store. Dit kan veel verder gaan dan alleen het versturen/delen van content. Zorg voor een goede veilige basis die alle voordelen van het Apple environment geniet (continuïteit, handoff, sleutelhanger, enz, enz.). en laat gebruikers het uitbreiden met add-ins. Ze hebben zelf al een begin gemaakt met Kaarten, maar dat zal binnenkort waarschijnlijk ook een eigen App Store krijgen. Daarmee zou je bijvoorbeeld de Apple Kaarten app kunnen uitbreiden met FlitsMeister en zo in de auto met CarPlay ook flitsmelding binnen kunnen krijgen. Op deze manier hoeft Apple zelf niet te voorzien in deze behoefte, maar kan het overlaten aan partijen die er al in gespecialiseerd zijn. Ook kunnen VoIP diensten nu binnenkomen als zijnde telefoongesprekken. Ook een eventuele aanwijzing dat er over wordt nagedacht om vanuit de Telefoon app andere diensten kunnen kiezen. Zelf zie ik het ook gebeuren in de Agenda app. Add-ins voor bepaalde weergaven waar in het verleden nogal wat over te doen was. Ga zo maar door. Aangezien we allemaal andere apps gebruiken voor dezelfde doeleinden houdt in dat geen enkele app perfect is. Als je een goede basis krijgt en zelf kan uitbreiden bouw je in feite je eigen persoonlijk perfecte app. Ik zie een toekomst waarin we veel apps zelf samen kunnen samenstellen. Ik ben benieuwd hoe iCulture hierover denkt. Ik zie het wel zitten.

  2. Ik vind Messages erg rommelig nu en heb ook contacten die al gretig gebruik maken van deze ontzettend kinderachtige en storende effecten, stikkers en apps. Ik zie het al gebeuren dat mensen mij binnenkort gaan spammen met allerlei memes, spelletjes en leuzen in plaats van dat op hun Facebook-prikbord te delen (waar ik het ook niet zie). Dat Apple geen uit-knop heeft ingebouwd, neem ik ze erg kwalijk. Voor mij is Messages nog steeds voor eenvoudige communicatie bedoeld, niet als vervanging voor een sociaal netwerk. Wat mij betreft gaat iMessage binnenkort uit.

    Ik zie ook niet de toegevoegde waarde om alles in één app te gaan doen. Dat Maps uitgebreid kan worden, vind ik dan weer een goede stap, maar de insteek is toch echt anders dan met Messages. Hetzelfde geldt voor VoIP. Het aanvullen van andere apps met informatie, vind ik toch echt iets anders dan geheel een deel van een app over te nemen zoals dat nu in Messages gebeurt.

  3. Ja maar het is en blijft een SMS App.

    Achterhaald en overbodig voor de meeste Nederlanders lijkt mij.

    Ik gebruik het in ieder geval al jaren niet meer en zal het ook niet meer gebruiken. Ook vindt ik de apps die je kunt downloaden die ik zag voor messager nogal kinderachtige troep.

  4. Ik vind het prachtig en de meesten gebruiken het ook nu , heb mijn account op whatsapp verwijderd . Maar smaken verschillen gelukkig anders zou het een saaie wereld zijn .

  5. En het blijft bijzonder dat mensen betalen voor een app met stickers! Disney vraagt zelf 2 euro. Wtf!

    Hopelijk wordt de eerst lichting weggespoeld met kwaliteits apps.

    Overigens is een Android versie nu wel weer uitgesloten. Jammer. Want het meeste gebeurt toch in whatsapp.

  6. Het voelt een beetje als Hyves, rommelig en onoverzichtelijk. Ik mis enkel de dansende banaan nog. Misschien dat ik de doelgroep niet meer ben maar het strakke design in iOS gaat hier wel mee verloren. Ook heb ik het idee dat 9/10 mensen eerder een Whatsapp-bericht versturen dan een iMessage

  7. Waar kan een mens zich allemaal druk om maken.
    Het werkt en doet wat het moet doen PUNT

  8. @Higuan: In Europa misschien maar in Amerika is iMessage de norm. WhatsApp is vrij onbekend daar, bijna iedereen gebruikt of iMessage of SMS omdat de kosten van SMS daar heel laag zijn.

    En voor de mensen die het kinderachtige troep vinden, de doel markt van deze nieuwe update lijkt mij voornamelijk tieners en jongeren van 14 tm 25 jaar die heel veel Emoji-packs gebruiken/kopen zoals Kimoji, Justmoji etc. en allerlei gekke effecten gebruiken in Snapchat. Het is begrijpelijk dat je dit als volwassenen niet echt aanstaat…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.