Apple-historie: de legendarische 1984-reclame is jarig

Alweer 35 jaar oud! 👨🏼‍🦳
Vandaag is het 35 jaar geleden dat Apple tijdens de finale van de Super Bowl de legendarische 1984-reclame uitzond. Er waren twijfels of dat wel moest gebeuren. Niemand kon toen nog beseffen dat dit de bekendste Apple-reclame ooit zou worden.

1984 reclame

De reclame veroorzaakte destijds binnen Apple flink wat onrust. Vandaag blikken we terug op een legendarische reclame die 35 jaar geleden de toon zette voor Apple’s toekomst. In de reclame zie je een leger aan kale, grijze figuren die emotieloos marcheren. Daarna komt er een sportieve vrouw in beeld met een hamer in haar handen. In een voice-over hoor je een motiverende speech van David Graham over een ideologische tuin waar alles mogelijk is, doelend op de voor die tijd zeer uitgebreide functies van de Macintosh. “We zullen zegevieren,” klinkt de stem.


Vrijwel het bekendste fragment uit de reclame is “…and you’ll see why 1984 wont be like 1984,” doelend op het gelijknamige boek van George Orwell over het constant in de gaten gehouden worden door Big Brother.

Het bestuur van Apple vond het geen goede reclame voor een computer. Over het design, de specificaties of een prijs werd namelijk niets gezegd. De enige directe verwijzing naar Apple zat aan het einde, waar een stem vertelt dat Apple op 24 januari 1984 “de Macintosh” zal onthullen. Twee dagen later bleek dat Apple een revolutie in de computerwereld had ontwikkeld.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Twijfels over de reclame
De reclame zou worden uitgezonden tijdens de finale van de Super Bowl, wat sinds jaar en dag tientallen miljoenen kijkers trekt. Daarom was het een lastige keuze voor Apple om de vreemde reclame al dan niet uit te zenden, want het zou een dure grap worden mocht de advertentie niet aanslaan. De reclame kostte Apple destijds 800 duizend dollar, wat omgerekend met inflatie nu 1,3 miljoen dollar zou zijn.

Apple’s oprichters Steve Jobs en Steve Wozniak waren groot fan van de reclame die ontwikkeld was door reclamebureau Chiat\Day. Wozniak bood zelfs aan om de helft van de zendtijd uit eigen zak te betalen. De toenmalige CEO John Sculley had zijn twijfels:

De anderen keken elkaar aan, met verdwaasde uitdrukkingen op hun gezicht. De meesten vonden het de slechtste commercial die ze ooit hadden gezien. Geen enkel extern bestuurslid vond het wat.

Reclameprijzen voor 1984
Dat de reclame een succes werd is inmiddels duidelijk. 1984 wordt beschouwd als de beste reclame van Apple en sleepte meerdere prijzen in de wacht. In 2007 won het de prijs voor Beste Super Bowl-spot ooit.

In 2004 gebruikte Apple de reclame opnieuw om het 20-jarige bestaan van de reclame te vieren, maar daarin draagt de sportvrouw een iPod op haar middel.

https://www.youtube.com/watch?v=9pTHlG8USUg

Het bestuur van Apple had door dat ze het mis hadden. Zo mis zelfs, dat het Mac-team een staande ovatie kreeg in een bestuursvergadering, later die maand.

Bekijk ook
Steve Jobs wilde superefficiënte eigen fabrieken – maar dat mislukte

Steve Jobs wilde superefficiënte eigen fabrieken – maar dat mislukte

Voormalig Apple CEO Steve Jobs had ooit zijn zinnen gezet op het maken van computers in eigen fabrieken in de VS. Na 8 jaar bleek het faliekant te zijn mislukt, zo blijkt uit het verhaal van een voormalig engineer. Niet alles wat Jobs aanraakte, veranderde in goud.

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.