Uitgebreide takenapp 2Do stapt over naar freemium: gratis met in-app aankopen

De populaire en uitgebreide takenapp 2Do stapt over naar een nieuw verdienmodel. In plaats van een eenmalige aanschaf wordt de app een gratis download. Na twee weken kun je met in-app aankopen de functies blijven gebruiken.
Benjamin Kuijten -

2Do voor de iPhone.
2Do is één van de meest uitgebreide takenlijst-app voor de iPhone, iPad en Apple Watch en bestaat al sinds 2009. De app is altijd al een betaalde app geweest en gedurende het bestaan is de prijs langzaamaan omhoog gegaan. Momenteel kost 2Do maar liefst €14,99, maar binnenkort komt daar verandering in. De ontwikkelaar van 2Do stapt over naar een nieuw prijsmodel, waardoor de takenapp in eerste instantie gratis wordt om te gebruiken. De maker kiest niet voor Apple’s nieuwe abonnementenmodel, maar voor in-app aankopen.

2Do: gratis app met in-app aankopen

2Do is niet alleen beschikbaar voor iOS, maar ook op Android. De app wordt gemaakt door een enkele ontwikkelaar die de app gedurende acht jaar vaak vernieuwd en uitgebreid heeft met gratis updates. De app is compleet vrij van advertenties, waardoor de hoge aanschafprijs hierdoor eenvoudig te verklaren is. Dit verdienmodel blijkt echter niet genoeg en daarom wordt binnenkort overgestapt op een nieuw systeem: een gratis download die je gedurende twee weken lang kunt proberen. Je kunt daarbij gebruikmaken van alle functies die de app te bieden heeft.

Na deze twee weken, stoppen bepaalde functies met werken. Het gaat dan om het synchroniseren van taken, het maken van backups en het instellen van meldingen. Wil je toch gebruik blijven maken van deze opties, dan doe je dit met een eenmalige in-app aankoop. Dit nieuwe prijsmodel zal eerst doorgevoerd worden op Android, maar zal later ook naar andere platformen komen. Bestaande gebruikers hoeven in ieder geval niet opnieuw te betalen.

Bekijk ook

2Do projectmanagement app iPhone iPad

Todo-app 2Do toont taken op uitgebreide widget

De uitgebreide takenlijst-app 2Do voor iPhone en iPad bevat nu een uitgebreide widget met taken van vandaag en een ster.

Geen nieuw abonnementenmodel

Het gebeurt de laatste tijd vaker dat ontwikkelaars nieuwe manieren proberen te vinden om inkomsten te genereren. Een eenmalige aankoop met continue gratis updates levert niet meer genoeg op, zo liet ook OmniGroup weten, maker van apps als OmniGraffle. Ook zij stappen over naar dit nieuwe model met gratis download en in-app aankoop voor extra functies. Toch heeft Apple dit jaar ook een nieuw verdienmodel voor ontwikkelaars beschikbaar gesteld, maar de maker van 2Do gaf aan hier geen fan van te zijn. Met het nieuwe abonnementenmodel van de App Store kun je gebruikers nieuwe functies bieden voor een maandelijks vast bedrag. Voor bepaalde apps biedt dit een uitkomst, maar een takenapp is minder geschikt. De maker van 2Do maakt onderscheid tussen een app en een dienst en ziet 2Do nog steeds als eerstgenoemde. Het zogenaamde freemium model met in-app aankopen past daardoor beter bij deze geavanceerde app.

Bekijk ook

App Store op een iPad

App Store krijgt nieuw abonnementenmodel en zoekadvertenties voor apps

Er komen grote veranderingen aan voor de App Store: een nieuw abonnementenmodel, gesponsorde zoekresultaten en een nieuwe verdeling van inkomsten.

Informatie

Laatst bijgewerkt
5 oktober 2016 om 11:10
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 11 reacties

  1. En dan is natuurlijk de vraag of mensen die de app al eerder hebben gekocht nu weer moeten gaan betalen om de app volledig te kunnen gebruiken.

  2. Het zal wel gaan lijken op de diensten van 1password, alhoewel moet zeggen dat beide apps ook voor Mac aan de dure kant zijn….!!! Dus ontwikkelaars gaan naar ander verdienmodellen kijken…

  3. @Isegrimm: Via de link in het artikel: “Existing users will not have to pay again”

  4. Origineel geplaatst door Isegrimm
    En dan is natuurlijk de vraag of mensen die de app al eerder hebben gekocht nu weer moeten gaan betalen om de app volledig te kunnen gebruiken.

    Heb gisteren interview van hem gelezen en daar zegt hij dat huidige betaalde gebruikers geen nieuwe aankoop moeten doen. Voor hen blijft het zoals het is.
    Voor mij toch één van de betere todo apps.

  5. @Isegrimm: Ik heb dit nog aan het artikel toegevoegd. Mensen die al voor de app betaald hebben, hoeven niet nog eens opnieuw te betalen.

  6. Ik ben altijd geïnteresseerd als een app er is voor ios en android want ik heb beide.
    Helaas moet je voor dezelfde app op verschillende platforms vaak wel apart betalen en dan is het wel een duur grapje.
    Weet iemand of dat hier ook is ander begin ik er niet aan.

  7. Ik heb de trial voor macOS net geïnstalleerd en dat ziet er allemaal heel mooi en goed uit. Zou ik best willen gaan gebruiken. Alleen wordt het een erg dure grap als ik 2Do kamerbreed wil gaan gebruiken: 49,95 macOS-versie + 15,00 iOS + 11,00Android (werk) = ruim 75 euro!!! Ik ben heel benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken met het nieuwe verdienmodel…

  8. @Jan Willem: Ik heb ze allemaal maar heb spijt van mijn aankoop op de mac, deze werkt lang niet zo fijn als op een iOS en is daardoor veel te duur,

  9. Kan iemand aangeven hoe dit programma vergelijkt met Wunderlist?

  10. Ik heb ruim een jaar geleden de iOS en macOS versie gekocht, na 3 maanden was ik er wel weer klaar mee. Het synchroniseerde slecht en locatie-afhankelijke herinneringen werkten ook slecht. Dan is de native Herinneringen app toch handiger aangezien die doet waarvoor de bestemt is.

  11. @GJ: geldt ook voor mij: gebruikte 2Do van 2009 tot ongeveer 2012. Maar hij werd mij uiteindelijk toch te complex. Er zijn zoveel mogelijkheden in de app, dat ik meer bezig was met het managen van taken dan met het uitvoeren ervan. Dit is natuurlijk persoonsgebonden, maar het werkte kennelijk voor mij niet.

    Nu gebruik ik de (standalone versie van de) app Swipes voor de uitgebreidere taken, en de Herinneringen app van Apple voor de kleine dingen die ik écht niet mag vergeten. Die laatste werkt ook geweldig met Siri!

    2Do is wel een erg mooie app, en alle functies zijn goed geïmplementeerd.