Reacties voor: Officieel: 32-bit apps werken niet langer in iOS 11

Vanaf iOS 11 maakt Apple definitief de overstap naar 64-bit apps. Verouderde 32-bit apps zijn niet langer te gebruiken in iOS 11 en ook macOS High Sierra neemt afscheid van 32-bit.
Redactie iCulture.nl -

Reacties: 31 reacties

  1. Nog gauw even Radium op mijn Mac gezet. Fijne radio. De app is nog 32-bits en de ontwikkelaar vertikt het om te updaten. Jammer.

  2. Wat ik me dan nog afvraag: hoe zit het dan met programma’s (op macOS) die buiten de App store om zijn geïnstalleerd? Komt de ondersteuning daarvan ook te vervallen?

  3. Daar gaat de flappy bird app die ik er al zolang op heb staan😂😂

  4. Bedankt Apple. 👎🏼 gebruikers hebben veel apps geïnvesteerd die nu waardeloos zijn. Ieder zelf respecteerde os leverancier heeft een mode om oudere software te kunnen draaien.

    Voor dat iedereen begint te gillen je moet bij de ontwikkelaar zijn, sommige apps zijn simpelweg klaar, uitontwikkeld. Werken zonder bugs of andere fouten op een 64-bit machine. Het verhaal dat ze je systeem zouden vertragen of laten crashen is bull…. anders hadden we dat al gemerkt bij de 1 idevice met 64-bit.

    Ze zijn gemaakt door kleine ontwikkelaars, zij die gewoon een progje in nieuwe programmeer taal gemaakt hebben en die niet zomaar kunnen investeren in nieuwe ontwerpsoftware laat staan dat de een jaarlijkse dev account kunnen betalen.

    Hun verdiensten zijn minimaal omdat Apple al veel opslokt per app.

    Deze ontwikkelaars hebben jullie app store groot gemaakt en samen met de gebruikers worden ze nu in de kou gezet. Wat een mentaliteit, er komt een tijd dat jullie de rekening gepresenteerd krijgen. (Hoop ik van harte)

    Voor mij geen update meer en als Apple fan van het eerste moment geen idevices meer. Ik ben er klaar mee!

  5. Origineel geplaatst door Henk
    Bedankt Apple. 👎🏼 gebruikers hebben veel apps geïnvesteerd die nu waardeloos zijn. Ieder zelf respecteerde os leverancier heeft een mode om oudere software te kunnen draaien.

    Voor dat iedereen begint te gillen je moet bij de ontwikkelaar zijn, sommige apps zijn simpelweg klaar, uitontwikkeld. Werken zonder bugs of andere fouten. Ze zijn gemaakt door kleine ontwikkelaars die niet zomaar kunnen investeren in nieuwe ontwerpsoftware laat staan dat de een jaarlijkse dev account kunnen betalen.

    Hun verdiensten zijn minimaal omdat Apple al veel opslokt per app.

    Deze ontwikkelaars hebben jullie app store groot gemaakt en samen met de gebruikers worden ze nu in de kou gezet. Wat een mentaliteit, er komt een tijd dat jullie de rekening gepresenteerd krijgen. (Hoop ik van harte)

    Voor mij geen update meer en als Apple fan van het eerste moment geen idevices meer. Ik ben er klaar mee!

    Sorry Henk, maar het is logisch dat Apple stopt met de ondersteuning. Sinds de iPhone 5s zijn de apps die je build met Xcode standaard 64-bits. Dat bekent dat alleen apps die al 4 jaar niet zijn ge-update buiten de boot vallen.

    Bedenk even dat ook Windows geen software van Windows 98 meer ondersteund 🙂

  6. Origineel geplaatst door Henk
    Bedankt Apple. 👎🏼 gebruikers hebben veel apps geïnvesteerd die nu waardeloos zijn. Ieder zelf respecteerde os leverancier heeft een mode om oudere software te kunnen draaien.

    Voor dat iedereen begint te gillen je moet bij de ontwikkelaar zijn, sommige apps zijn simpelweg klaar, uitontwikkeld. Werken zonder bugs of andere fouten. Ze zijn gemaakt door kleine ontwikkelaars die niet zomaar kunnen investeren in nieuwe ontwerpsoftware laat staan dat de een jaarlijkse dev account kunnen betalen.

    Hun verdiensten zijn minimaal omdat Apple al veel opslokt per app.

    Deze ontwikkelaars hebben jullie app store groot gemaakt en samen met de gebruikers worden ze nu in de kou gezet. Wat een mentaliteit, er komt een tijd dat jullie de rekening gepresenteerd krijgen. (Hoop ik van harte)

    Voor mij geen update meer en als Apple fan van het eerste moment geen idevices meer. Ik ben er klaar mee!

    Grootste onzin ever. Ja, er gaat een deel naar Apple, maar een groot deel gaat gewoon naar de ontwikkelaar. Zo heeft Apple kortgeleden de mijlpaal van 70 miljard dollar aan uitgekeerd geld bereikt.

    Developer account, ja dat kost geld inderdaad. Maar zo lang je app in de App Store te vinden is, moet je die jaarlijks gewoon blijven betalen, ook al dien je geen andere apps in.

    Het stopzetten van de ondersteuning zat er aan te komen, en als tech bedrijf kun je ook niet stilzitten. Het is niet zo dat Apple dit plots heeft gedaan. Ontwikkelaars hebben ruim de tijd gehad om hun app bij te werken.

    Daarnaast is dit een mooie gelegenheid om die oude apps eens uit de App Store te halen, apps die al jaren geen update meer gehad hebben.

  7. Origineel geplaatst door Henk
    Bedankt Apple. 👎🏼 gebruikers hebben veel apps geïnvesteerd die nu waardeloos zijn. Ieder zelf respecteerde os leverancier heeft een mode om oudere software te kunnen draaien.

    Voor dat iedereen begint te gillen je moet bij de ontwikkelaar zijn, sommige apps zijn simpelweg klaar, uitontwikkeld. Werken zonder bugs of andere fouten. Ze zijn gemaakt door kleine ontwikkelaars die niet zomaar kunnen investeren in nieuwe ontwerpsoftware laat staan dat de een jaarlijkse dev account kunnen betalen.

    Hun verdiensten zijn minimaal omdat Apple al veel opslokt per app.

    Deze ontwikkelaars hebben jullie app store groot gemaakt en samen met de gebruikers worden ze nu in de kou gezet. Wat een mentaliteit, er komt een tijd dat jullie de rekening gepresenteerd krijgen. (Hoop ik van harte)

    Voor mij geen update meer en als Apple fan van het eerste moment geen idevices meer. Ik ben er klaar mee!

    Origineel geplaatst door Rick
    Sorry Henk, maar het is logisch dat Apple stopt met de ondersteuning. Sinds de iPhone 5s zijn de apps die je build met Xcode standaard 64-bits. Dat bekent dat alleen apps die al 4 jaar niet zijn ge-update buiten de boot vallen.

    Bedenk even dat ook Windows geen software van Windows 98 meer ondersteund 🙂

    Vreemd dat apps, nu nog in de store met een datum van 2016 bij mijn ipad pro in de lijst staan dat ze niet compatible zijn. Volgens mij maakt de leeftijd niet zo direct uit, meer of het in 32 of 64-bit gemaakt is.

    Wat betreft windows, tja dan praten we wel 14-17 jaar compatible. Dat is iets anders dan 4-5 jaar, maar ach dat schijnt tegenwoordig ook de levensduur van Apple te zijn.

  8. Ook voor mij betekent dit het einde van updaten van iOS, in ieder geval voorlopig. Ik gebruik te veel apps die kennelijk 32-bits zijn.
    Ik hoop dat bijna niemand updatet, zodat Apple zijn besluit heroverweegt. Anders kon dit best eens het begin va mijn einde met Apple-producten zijn.

  9. @Jeroen_O: Lijkt me wel als Apple het 32-bit systeem weg haalt uit macOS

  10. @Nour: Dat je apps “ruimt” is prima, maar dit houdt niet de werking ervan tegen op devices maar een schone “Bibliotheek”. Veel app ontwikkelaars zijn beginners, daar waar Apple zo op zit te wachten, deze vallen zeker niet in de 70 miljard die Apple heeft uitgekeerd, dat zijn de grote jongens die een heel team hebben zitten, voldoende cashflow door de in app aankopen. Dat de apps niet meer werken kan niet bij de ontwikkelaars alleen neer gelegd worden, deze zijn immer afhankelijk van de OS distributie. Dus het motto dan moeten ze maar updaten gaat naar mijn mening niet op. Dat ze misschien langzamer werken oké maar dat is de keuze van de gebruiker en niet van Apple .

    Ik ben zeker geen “piskijker” maar als Apple zo doorgaat vrees ik dat ergens in de toekomst de geschiedenis 1980-1995 zit gaat herhalen en dat zou ik jammer vinden. Zoals Apple de laatste jaren zijn gebruikers en derden behandeld, toekenning app, ontwikkeling pro machines, levensduur ios, ontwikkeling van ios en zo zijn er meer punten valt steeds meer in goede aarde bij die gene waar zijn het bestaansrecht aan ontleden, DE GEBRUIKER.

    Maar goed genoeg erover, tis zo als t is, ieder heeft de keuze voor de toekomst in zijn handen en ik in de mijne.

  11. @Henk: Ja, er zijn grenzen, ook voor Apple, en die grenzen worden door consumenten bepaald. Maar voorlopig zullen nog veel mensen alles slikken wat wordt voorgeschoteld.
    Ik ga ook niet updaten deze keer. Ik hou van eenvoudig en gebruiksvriendelijk en dat zijn sommige apps van het eerste uur. Mijn apparaten werken helemaal niet traag, dat argument is onzin.

  12. Origineel geplaatst door Klaas
    @Henk: Ja, er zijn grenzen, ook voor Apple, en die grenzen worden door consumenten bepaald. Maar voorlopig zullen nog veel mensen alles slikken wat wordt voorgeschoteld.

    Ik ga ook niet updaten deze keer. Ik hou van eenvoudig en gebruiksvriendelijk en dat zijn sommige apps van het eerste uur. Mijn apparaten werken helemaal niet traag, dat argument is onzin.

    Ik deel je mening, ook voor mijn idevices geen update ios maar ook in de toekomst geen update idevice. Zelf denk ik dat er voor Apple geen grenzen zijn, ze gaan steeds verder, alleen dan wanneer het scheef lijkt te lopen, mac pro verhaal bv, alleen dan luisteren ze naar de gebruiker. Nu is het nog te herstellen voor Apple, in 1980-1995 bijna niet meer.

    Nadeel van niet meer updaten is dat je dan blijft zitten met een OS waar bugs en gaten inzitten want je krijgt ook deze binnen met ios update en niet separaat. Maar dat gaat ook voor mij pro 2016 komen over een jaar of 4-5 (zie topic welke idev wel of geen ios 11).

  13. @Rick: Ik kan op mijn Windows 10 pc gewoon software draaien die is ontwikkeld voor Windows 95 hoor. Even een vinkje plaatsen en het probleem is weg. Draaien in “Compatability mode” had Apple natuurlijk ook gewoon kunnen doen.

  14. Vraag aan de redactie ic, jullie hebben op een toestel ios 11 gezet waar zich ook 32-bit apps op bevonden. Kregen jullie een foutmelding of waarschuwing bij installatie dat 32-bit apps niet meer gebruikt kunnen worden? Of staat dit ergens beschreven dat dit gebeurt?

    Zou me voor kunnen stellen dat niet iedere gebruiker van Apple iculture kent of leest (dom natuurlijk). Zij krijgen dan een probleem waar ze niet op gewezen worden.

    Voorbeeld (i know dit is de duivel) bij installatie windows 10 is er een compatibility check voor os installatie, dit gebeurt volgens mij niet bij ios.

    Benieuwd naar jullie reactie.

  15. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  16. Origineel geplaatst door Thijs
    @Jeroen_O: Lijkt me wel als Apple het 32-bit systeem weg haalt uit macOS

    Ja zoiets dacht ik al.

    Nou ja we zien het wel. In geval van nood heb ik ook nog Windows op mijn macbook staan, die ondersteunt nog wel 32 bit.

  17. Tsja, met mijn 32-bit apparaat (iPad 4) hoef ik mij hier geen zorgen om te maken. Ik krijg echter geen iOS 11, dus daardoor zal ik eerder andere problemen krijgen.

    Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat de mainstream apps iOS 11 of hoger vereisen. Een paar maanden? Een jaar? Langer?

    Voorlopig is mijn iPad nog snel genoeg, ik ga pas een nieuwe kopen als deze het echt niet meer doet, of indien er helemaal geen gangbare apps meer op werken.
    Dit in tegenstelling tot vroeger, toen ik vaker nieuwe devices kocht.

    Vanwege verschillende redenen koop ik minder nieuwe devices. Ten eerste omdat de ontwikkeling naar mijn gevoel langzamer gaat, ten tweede omdat de nieuwe functies meestal gimmicks zijn (apps voor iMessage, Siri functies, VR, Apple Cash, noem het maar op), ten slotte omdat ik tegenwoordig al zoveel te doen heb, dat ik geen tijd meer heb om uren per dag van mijn iPad gebruik te maken.

  18. Is de niet meer te updaten TomTom ook niet meer te updaten straks? Zou ik nog steeds smerig vinden van een toch vrij dure app

  19. @Henk: Helaas (nog) geen reactie. Jammer wat mijn 2 punt is dat ik met regelmaat in de iculture deals apps zie die na installatie direct in de lijst van niet 64bit voorkomen. Voor sommige moet je wel betalen en …. wel die werken dus straks niet in ios 11. Weggegooid geld dus.

    Zou goed zijn als jullie hierop controleerde en aangaven of ze 32- of 64 bits zijn buiten welke ios er minimaal nodig is. Verbeterpuntje 👍🏼

  20. Als je nog een oude iDevice hebt die is blijven steken bij IOS 9 (zoals mijn oude iPad) dan zullen je 32bits-apps daar nog perfect op draaien (…denk ik)

  21. Het blijft mij een raadsel waarom een bedrijf als Google niet komt met een 64 bit versie van Google Earth. Die app is straks dus afgeschreven, jammer.

  22. Origineel geplaatst door Toine
    Het blijft mij een raadsel waarom een bedrijf als Google niet komt met een 64 bit versie van Google Earth. Die app is straks dus afgeschreven, jammer.

    Bij mij in mijn lijst met apps not compatible, ik zit nog op ios 10, komt google maps niet voor. Vreemd.

    Sorry iets te snel, zie dat je google earth bedoelt dat heb ik niet.
    Net gecontroleerd en idd moet dus wel een 32-bit zijn, hoewel de laatste datum 3 mei 2016 is. Van de datum dat de app is gemaakt of bijgewerkt kun je dus niet afgaan, vandaar dus ook mijn opmerking over de apps in iculture aanbiedingen, hoer heb ik er al meerdere gezien, ook met een datum in 2016.

  23. Voor mij blijft het voorlopig ook iOS10.3.3 vind het echt belachelijk dat Apple je iOS11 door de strot wil duwen om maar geen 32-bits apps meer te kunnen draaien. Apps als Pro HDR, Videon, Photoloupe en AutoStitch (om er een paar te noemen) zijn apps die ik heel vaak gebruik. Er zijn geen 64-bits alternatieven voor, dus als ik iOS11 straks installeer ben ik ze kwijt. Waarom? Omdat Apple vindt dat je 64-bits app MOET draaien en anders niet! Als Apple gewoon een 32-bits shell erin had gehangen was er niks aan de hand geweest, maar ja Apple’s wil is wet in Apple-land…

  24. Net gekeken en Android File Transfer van Google (buiten de App Store) is ook 32 bits. Betekent dit dan dat ik straks geen bestanden meer kan overzetten van mijn Mac naar mijn Note 4 via de kabel? Zou ik best jammer vinden, omdat ATF echt snel en licht werkt en heel makkelijk in gebruik is.

  25. @Ferryman: Rare vergelijking als je het mij vraagt. Windows kan zich het niet veroorloven om ineens de compatibiliteit van apps te vernauwen tot W7-W10.

    Het zal je verbazen hoeveel gebruikers en bedrijven van oudere Windows software afhankelijk zijn (soms zelfs nog ouder dan W7), omdat het upgraden niet kan (Windows draait op een x-tal merken die wellicht niet meer aan de eisen van Windows voldoen), servers die te oud zijn, het upgraden te duur is, het upgraden in grote bedrijven niet zonder risico is, apparatuur in bijvoorbeeld ziekenhuizen niet onder de nieuwste versies kan draaien, noem het maar op. Samengevat: Windows heeft een véél groter marktaandeel én het betreft desktop besturingssysteem, waardoor zij met veel meer zaken rekening moeten houden

    Ontopic kan Apple kan zich dit permitteren, puur omdat dit bij de ontwikkelaars ligt. Ik snap dat lang niet alle ontwikkelaars daar tijd en/ of geld voor hebben, maar moet Apple hierdoor nieuwe ontwikkelingen uitsluiten omdat er 200.000 apps daardoor niet werken? Onzin.

    Advies: update niet of koop een tweedehands iDevice die niet meer naar iOS kan updaten waardoor je je ene app nog kan spelen.

    Niemand dwingt je te updaten.

  26. En toen moest ik afscheid nemen van iShows.
    Helaas, maar in Serist een mooie vervanger gevonden.

  27. @Evander: Waarom zou me dat verbazen?? Ik werk in de ICT, en zie dat dus met eigen ogen. Vandaar dat ik juist wéét dat dat de praktijk is en dat Apple het dus nog moeilijk gaat krijgen met z’n pro-aspiraties als ze niet heel gauw backwards compatibiliteit véél serieuzer gaan nemen dan ze de afgelopen jaren hebben gedaan. Bedrijven en andere instellingen die IT professioneel gebruiken pikken domweg dergelijke extreem beperkte houdbaarheid van software niet, die eisen continuïteit en hanteren daarom vaak wél het “if it ain’t broken, don’t fix it” principe (en meestal terecht, enkele uitwassen daargelaten).

    Technisch naïeve consumenten is een ander verhaal, die kun je vaak nog wel sprookjes vertellen over ‘technische noodzaak’ die ze voor zoete koek slikken.
    En hoezo zou je “nieuwe onwikkelingen uitsluiten” door wél backwards compatibiliteit te bieden? Waar slaat dat nou weer op!? Over onzin gesproken … 😖

    Dat het bij ‘de’ ontwikkelaars ligt is trouwens ook kolder. Softwarehuizen zonder de tunnelvisie op Apple van veel lezers hier gebruiken vaak platform-overstijgende software van derden (ontwikkelsoftware en/of libraries) om dubbel werk te voorkomen bij het ontwikkelen van hun eigen software voor verschillende (OS-) platformen. Zodat bv de transitie van 32 naar 64 bits niet simpelweg een kwestie is van hun eigen app opnieuw builden met de laatste Xcode versie, zoals sommigen ons willen doen geloven.
    Daarvoor zijn ze afhankelijk van die derde partij die juist vanwege de belabberde backwards compatibiliteit die Apple biedt vaak steeds minder haast krijgt met Apple’s laatste grillen terwille zijn en andere, stabielere, platforms prioriteit geeft…

    Origineel geplaatst door Michel
    Is de niet meer te updaten TomTom ook niet meer te updaten straks? Zou ik nog steeds smerig vinden van een toch vrij dure app

    In dit artikel elders op iCulture kun je lezen hoe je dat kunt controleren.

    De ‘oude’ TomTom app staat niet tussen de apps die gevaar lopen, dus dat is iig niet het geval.

  28. Origineel geplaatst door Henk
    Bedankt Apple. 👎🏼 gebruikers hebben veel apps geïnvesteerd die nu waardeloos zijn. Ieder zelf respecteerde os leverancier heeft een mode om oudere software te kunnen draaien.

    Voor dat iedereen begint te gillen je moet bij de ontwikkelaar zijn, sommige apps zijn simpelweg klaar, uitontwikkeld. Werken zonder bugs of andere fouten. Ze zijn gemaakt door kleine ontwikkelaars die niet zomaar kunnen investeren in nieuwe ontwerpsoftware laat staan dat de een jaarlijkse dev account kunnen betalen.

    Hun verdiensten zijn minimaal omdat Apple al veel opslokt per app.

    Deze ontwikkelaars hebben jullie app store groot gemaakt en samen met de gebruikers worden ze nu in de kou gezet. Wat een mentaliteit, er komt een tijd dat jullie de rekening gepresenteerd krijgen. (Hoop ik van harte)

    Voor mij geen update meer en als Apple fan van het eerste moment geen idevices meer. Ik ben er klaar mee!

    Origineel geplaatst door Rick
    Sorry Henk, maar het is logisch dat Apple stopt met de ondersteuning. Sinds de iPhone 5s zijn de apps die je build met Xcode standaard 64-bits. Dat bekent dat alleen apps die al 4 jaar niet zijn ge-update buiten de boot vallen.

    Bedenk even dat ook Windows geen software van Windows 98 meer ondersteund 🙂

    Origineel geplaatst door Henk
    Vreemd dat apps, nu nog in de store met een datum van 2016 bij mijn ipad pro in de lijst staan dat ze niet compatible zijn. Volgens mij maakt de leeftijd niet zo direct uit, meer of het in 32 of 64-bit gemaakt is.

    Wat betreft windows, tja dan praten we wel 14-17 jaar compatible. Dat is iets anders dan 4-5 jaar, maar ach dat schijnt tegenwoordig ook de levensduur van Apple te zijn.

    Daar kun je Apple niet de schuld van geven. Dat ligt aan de ontwikkelaars.

  29. Begrijpelijk dat Apple een keer deze stap moet maken. Ik was bang dat veel van mijn apps onbruikbaar zouden worden, vooral de dure muziek-synthesizer apps als Animoog-iPhone, iKaossilator, Bloom (van Brian Eno) en de prachtige Kling Klang Machine No 1 waar Kraftwerk in 2011 mee kwam. Mooie app, die continue doorgaat met het zelf maken van muziek en die je zelf ook op allerlei plekken kunt aanpassen. Uiteindelijk is het alleen die Kraftwerk app die niet meer gaat werken. Na 2012 nooit meer een update van gehad. De andere dure apps zijn blijkbaar wel geüpdatet. Ik heb ‘m maar gauw gedownload op mijn 1e generatie iPad mini. Kan ik ‘m daar nog eens gebruiken. Bloom (makkelijk zelf te maken muziek die vanzelf herhaalt en verandert en heerlijk om te relaxen of in slaap te vallen) blijft waarschijnlijk gewoon werken. Verder zijn het alleen wat onbelangrijke apps bij mij.

  30. Origineel geplaatst door Ronald
    <

    (…)

    Daar kun je Apple niet de schuld van geven. Dat ligt aan de ontwikkelaars.

    Nee hoor, dat ligt ’t niet. Maar ja, dat zie je natuurlijk niet als je wel aan die tunnelvisie lijdt 😝
    _

    Denk trouwens dat ‘t bij iOS nog niet zo’n probleem is, daarvan is versie 11 sowieso de eerste die een beetje geschikt is voor pro(fessioneel) gebruik, maar dat ze bij macOS er echt klanten mee gaan verliezen als ze dit doorzetten omdat dat al veel langer professioneel bruikbaar is en dus onvermijdelijk een veel grotere hoeveelheid ‘legacy’ software kent…

    Waarschijnlijk blijft het daar dus nog héél lang bij waarschuwingen zonder dat ze echt het mes in de 32-bits compatibiliteit zullen durven zetten.🤔

  31. Waar kan ik zien of een app 32 of 64 bit is?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.