3D-beelden ook zonder bril op iOS-apparaten mogelijk
Dankzij de film Avatar gingen veel mensen voor het eerst naar een 3D-film in de bioscoop. De beelden maakten misschien wel indruk, maar minder prettig was het feit dat je steeds een speciale bril moest dragen. Maar tegenwoordig is dat niet meer nodig. Nintendo heeft met het 3D-scherm in de Nintendo 3DS al laten zien dat het ook zonder 3D-bril kan. En nu zijn er twee onderzoekers, die een manier hebben gevonden om het ook op de iPad 2, iPhone 4 en vierde generatie iPod touch mogelijk te maken. Het bijzondere is dat er niet alleen diepte aan de beelden wordt toegevoegd, maar dat er ook een monoculair 3D-effect ontstaat.
Dit houdt in, dat je je hoofd kan bewegen en vanuit verschillende hoeken toch nog steeds een 3D-ervaring krijgt. Om dit te realiseren houdt de camera aan de voorzijde van de iPad de locatie van je hoofd in de gaten. Het beeld wordt daarbij realtime aangepast, zodra je je hoofd beweegt. Het resultaat is een erg realistische 3D-functie. Het scherm van de iPad bevat dus geen ‘verborgen’ functie, maar er is gewoon sprake van een slimme truc. Helaas is de app niet zomaar te downloaden, zodat anderen er gebruik van kunnen maken. Wel zou het mooi zijn als bijvoorbeeld gameontwikkelaars ermee aan de slag gaan. Je hebt dan wel een toestel met camera aan de voorzijde nodig, zoals de iPhone 4.
De oplossing is gemaakt door Jeremie Francone en Laurence Nigay van het Laboratorium voor Informatica in Grenoble (Frankrijk). Beide mannen werden geïnspireerd door het werk van Johnny Lee, die een soortgelijke oplossing maakte met een Wii-spelcomputer.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 50 reacties