De 3D Touch-functie van de iPhone 6s blijkt gevoelig genoeg om het scherm te gebruiken als weegschaal. Je kunt bijvoorbeeld het gewicht van twee appels of pruimen vergelijken. Gooi je keukenweegschaal voorlopig nog niet weg, want echt nauwkeurig is de meting niet. De app die ontwikkelaar Simon Gladwell heeft gemaakt kan alleen aangeven welk van de twee objecten het zwaarst is.
Je legt de twee appels (of andere voorwerpen) op de twee cirkels op het iPhone-scherm en de app geeft aan welke van de twee het zwaarst is.
Daarbij kijkt de app naar het gewicht van de appels, relatief gemeten ten opzichte van de maximale druk die je op het scherm kunt uitoefenen. Omdat het multitouch-scherm van de iPhone vijf objecten tegelijk aan kan, is het mogelijk om ook noten of pingpongballen in gewicht met elkaar te vergelijken. Het laat goed zien dat het 3D Touch-scherm van de iPhone 6s gevoeliger is dan alleen het herkennen van hard en zacht indrukken. Vandaar dat je het ook kunt gebruiken om de snelheid te variëren in een racegame zoals AG Drive.
Overigens is het idee om objecten te wegen op een smartphone-scherm niet helemaal nieuw. Huawei had al plannen om de Force Touch-functie van Apple te kopiëren. Ze toonden daarbij het wegen van een sinaasappel als voorbeeld.
Let op dat de Plum-O-Meter-app niet zomaar te downloaden is vanuit de App Store. Je zult het moeten sideloaden via de GitHub-pagina van de ontwikkelaar. Daarvoor is geen jailbreak nodig, maar je loopt wel wat extra risico omdat je apps installeert buiten het goedkeuringsproces van Apple om.
Update 27 oktober: Het is nu mogelijk om op de gram nauwkeurig fruit te wegen op de iPhone. Te vinden op GitHub: Grape-O-Meter. Ook deze app moet je via sideloading op je toestel zetten.
https://www.youtube.com/watch?v=SytXwjGGikA
- 2015 - 27 oktober: Informatie over Grape-O-Meter toegevoegd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 16 reacties