Hollywood-films laten al jarenlang Apple-producten zien, maar afgelopen jaar bleek het aantal getoonde iPhones, iPads en iPods flink te zijn toegenomen. In 2011 zaten er 40 procent meer iDevices in de populairste box office-films. Dat terwijl het aantal voorkomende Apple-producten met 45 procent groeide van 2009 tot 2011. Deze tijd op het scherm zou inmiddels veel waardevoller zijn dan de reclames tussen series in.
Businessweek noemt als voorbeeld de film Mission Impossible: Ghost Protocol. Hierin waren de iPhone, iPad en iMac 8 minuten in beeld. Volgens Front Row Marketing Services was deze tijd 23 miljoen dollar aan reclamegeld waard. Autofabrikanten deden ook mee aan de film, maar maakten op hun beurt ook reclame voor Mission Impossible.
Naarmate steeds meer tv-kijkers programma’s kunnen opnemen, wordt het ook makkelijker om reclameboodschappen over te slaan. Hierdoor zou productplaatsing steeds belangrijker worden: je slaat immers een belangrijke scène niet over, omdat daar toevallig een Apple-product in gebruikt wordt.
Het reclamebureau Ace Metrix stelt dat Apple’s recente reclames ook niet heel erg positief ontvangen werden. Een recente advertentie voor iAd werd 15 procent minder positief dan eerdere reclames ontvangen door kijkers.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 11 reacties