Reacties voor: ‘56% van mobiele ontwikkelaars kiest iOS’

iPhone-ontwikkelaars zijn in de meerderheid: uit een onderzoek van Millennium Media ontwikkelt 52% van de mobiele ontwikkelaars voor iOS en het grootste deel daarvan richt zich op één platform.
Lees het complete artikel → ‘56% van mobiele ontwikkelaars kiest iOS’

Reacties: 18 reacties

  1. En terecht, ik vind het zelf ook een super platform als developer 😀

  2. Ook niet heel gek, inderdaad. Ontwikkelen voor RIM en Symbian is een ramp met al die verschillende handhelds. En Android gaat dezelfde richting uit.. Maakt het voor ontwikkelaars lastig, al die fragmentatie. Dat heb je in iOS dus niet.

  3. @Marco: dat probleem heb je op iOS net zo erg, bepaalde games kunnen crashen of laggen op een 3GS toestel, en niet op de oudere toestellen.. daarnaast is er de iPad met een veel grotere resolutie, en nu komt er ook de iPhone 4 aan. .. dat zijn dus dezelfde problemen met “fragmentatie” die Android ook zou hebben.

    Fragmentatie wordt iets te makkelijk gebruikt tegenwoordig, dat een toestel nieuwe functies heeft of een groter scherm wil niet zeggen dat het fragmentatie is.. op het J2ME (java op mobieltjes) platform heb je duidelijk wel fragmentatie omdat elke telefoon-maker zijn eigen “versie” van j2me gebruikt en er dus opeens bugs zijn in het ene toestel dat niet in het andere toestel voorkomt – met meestal geen mogelijkheid om dat in de code optelossen, waardoor je dus per toestel soms een aparte versie moet maken.

    Ik ontwikkel zowel op iOS als Android en beide systemen bieden gelijkwaardige mogelijkheden voor developers … de bedrijven achter de systemen zijn wel een groot verschil qua afhandeling en openheid naar developers toe 😉

  4. Het is eigenlijk ongelovelijk hoe Apple in een paar jaar heel de mobiele telefoonmarkt 3x op z’n kop heeft gezet.

    Erg knap

  5. Ik ken het. Ik ben zelf nu aan het beginnen als developer voor de iphone, en ik vind wat ik tot nu toe heb gelezen enzo erg duidelijk. Het hele os voelt aan alsof het prima ontworpen is, heel veel dingen gebeuren automatisch. Het programmeren vond ik makkelijker en duidelijker dan een java applicatie, ook omdat je niet 100 tegensprekende tutorials hebt.

    Go, apple! (noem me gerust een fanboy als je je daar gelukkiger door voelt)

  6. ik wilde zelf ook beginnen als apple dev, tot ik erachter kwam dat Xcode alleen werkt op OS X (had ik kunnen weten…). Dus tegen de tijd dat ik mijn nieuwe macbook heb ga ik daar eens aan beginnen, leuk icm mijn ICT studie die ik dit jaar start.

    Jammer trouwens om te zien dat maar 10% voor meerdere operating systems ontwikkeld, het zou leuk zijn als bepaalde applicaties niet alleen tussen apple producten werken, maar ook met android etc. Denk aan Ping!

  7. @Erik Steenman:

    welke bron gebruik jij voor handleiding of boeken? want ik wil in de zomer ook beginnen met programmeren..

  8. @Ali: Ik kijk de afleveringen van ‘iphone application programming (cs 193P) op itunes u, en ik lees alle guides in het developer center van apple zelf. Ik heb al vrij veel ervaring (imho) met andere talen programmeren, dus de hele basis heb ik al te pakken 😉

  9. Niemand ervaring om de SDK in bv Visual Studio te gebruiken?

  10. Ja nog zo’n 10 jaar en dan zien de statistieken er ook uit voor de desktop markt 🙂

  11. @Monsta:

    Dat denk ik niet, tenzij je voor 600 euro een fatsoenlijke gezins Apple kunt krijgen, anders zal het grote publiek nooit aan een Apple PC beginnen en blijft het marktaandeel te klein om voor ontwikkelaars interessant te zijn.

  12. @Pascal: Gelukkig komt er voor iOs 4 een functie die de resolutie van de spellen naar de juiste zet…

  13. “Millennial Media is het grootste onafhankelijke mobiele advertentienetwerk”

    Ach ja zeg, voor elke stelling is wel een onderzoeksbureau in te huren. En in elke zzp-er schuilt wel onderzoeksbureau. En elk van deze ziet zich wel weer als “grootste onafhankelijke”.

    Waar deze jongens zitten weet ik niet maar het zal niet op de Nokia Campus in Helsinki zijn….

  14. Origineel geplaatst door Pascal
    Ik ontwikkel zowel op iOS als Android en beide systemen bieden gelijkwaardige mogelijkheden voor developers … de bedrijven achter de systemen zijn wel een groot verschil qua afhandeling en openheid naar developers toe

    @Pascal:

    je hebt nog niet voor RIM/Symbian ontwikkeld, waar mijn commentaar vooral op sloeg.
    Er is *wel* fragmentatie als je specifiek voor een bepaald model moet ontwikkelen om dezelfde functionaliteit te krijgen.
    Ik heb het niet over evolutie, want krachtigere processoren komen steeds meer. Ik heb het over diversiteit en gedwongen variatie waar je dan als ontwikkelaar omheen moet bouwen.

  15. @Pascal:

    Ben het niet met je eens omdat een goede zakenrelatie al 2 jaar volop Apps maakt voor veel bedrijven op de IPhone.
    Hij heeft mij verteld dat Apple zeer gemakkelijk Apps te maken zijn en niet op andere toestellen als Android en RIMM

  16. @Klaas van Vlaanderen: uhm ok, hele goede argumenten inderdaad 🙂 maar dat komt misschien omdat hij niet kan programmeren in Java ? want de moeilijkheidsgraad is echt geen verschil.

    Als ik games omzet van iPhone naar Android (of andersom) is dat zo’n 80% copy+paste werk, en 10% aanpassingen maken, en 10% testen.. voor Rimm weet ik het niet maar ik geloof dat dat ook op Java werkt, dus zal ook dat niet heel veel anders zijn om op te ontwikkelen

  17. @Humphrey: dat heeft Android inderdaad ook en kan een hele hoop schelen (alhoewel het nooit perfect is)

  18. @Marco: nee ik nam even het voorbeeld van J2me wat waarschijnlijk nog erger is dan iig de Symbian omgeving omdat J2ME meestal als een extraatje (boven op vaak Symbian) is mee geïnstalleerd en waarbij elke telefoonmaker zijn eigen api’s en andere aanpassingen gebruikt waardoor het hele platform dus een fragmentatie opleverd en er geen standaard J2ME versie te vinden is op alle mobieltjes.

    Dat een toestel geen camera of wel een camera heeft hou je op zowel iOS als Android en dat was dus volgens mij het hele punt wat je probeerde te maken?

    Mijn iPod Touch kan volgens mij veel minder dan de nieuwe iPhone 4 of zelfs de iPhone 3GS.. en het scherm is vele malen kleiner dan een iPad dus of dat is ook fragmentatie op iOS, of dat valt op beide platformen niet onder fragmentatie 😉

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.