Achter de schermen bij Apple’s geheime designlab, ochtendvergaderingen en meer
Het Amerikaanse tv-programma 60 Minutes kreeg de unieke kans om achter de schermen mee te lopen met Apple. Zo kregen ze toegang tot de wekelijkse vergadering, het ‘geheime’ designlab en de gloednieuwe Spaceship Campus.
Presentator Charlie Rose kreeg de bijzondere toegang tot Apple’s hoofdkwartier en nam in de periode tussen de onthulling van de iPhone 6s in september tot nu verschillende interviews op.
Geen schokkende onthulling, wel leuke info
De show is duidelijk in samenwerking met Apple gemaakt, en heeft dus weinig schokkende onthullingen in petto. Dat neemt niet weg dat het een boeiend kijkje in de keuken van het bedrijf in Cupertino geeft. Zeker omdat Apple voorheen vooral geheimzinnig deed over wat er achter de deuren gebeurde.
In een gesprek met Phil Schiller vraagt Rose of Apple’s apparaten niet teveel met elkaar concurreren. Met die onderlinge concurrentie is Schiller het eens, al kun je er weinig aan doen:
“De iPhone moet zo goed zijn dat je niet weet dat je een iPad wilt. De iPad moet zo goed zijn dat je geen notebook meer wilt, terwijl de MacBook moet zorgen dat je geen desktop computer meer wilt hebben.”
In het programma krijgt Tim Cook (wederom) de kans om te bewijzen hoe belangrijk privacy en encryptie voor Apple is, een standpunt dat hij de afgelopen maanden talloze keren kracht bijgezet heeft.
Daarnaast antwoordt Cook dat Apple nog steeds ‘het bedrijf van Steve is’ op de vraag of Apple minder perfectionistisch is geworden. “Apple was van Steve Jobs, en zal dat blijven.” Iedere maandagmorgen schuiven alle grote namen van Apple stipt om negen uur aan bij het verplichte wekelijkse vergadermoment.
In het designlab met Jony Ive
Rose mocht daarna mee naar het designlab van Apple, waar uiteraard ook aan toekomstige producten gewerkt wordt. Zo te zien aan de zwarte dekens die over sommige tafels in het laboratorium liggen, blijft toch nog wat geheim in dat geheime lab.
Jony Ive liet daar tien verschillende prototypes van de iPhone 6s zien. De uiteindelijke keuze viel op het ontwerp waar het team een ’emotionele connectie’ mee had. Ook kijkt Rose naar de techniek die schuilgaat in de camera van de iPhone, een stukje techniek waar zo’n 600 mensen aan gewerkt hebben.
Tot slot mag Ross samen met Angela Ahrendts, retail baas, een rondje lopen door een nagemaakte Apple Store. Deze winkel is een testversie van de echte winkels van Apple. De ruimte wordt ook gebruikt om in te vergaderen.
60 Minutes terugkijken
Het volledige programma, inclusief extra online clips, is terug te kijken via de website van CBS News via deze link. Je hebt wel Flash nodig om de video af te spelen, of je moet wachten tot 60 Minutes op YouTube staat.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties