Volgens het Britse advertentiebureau Adfonic verscheen 63 procent van alle mobiele advertenties in het derde kwartaal op een iPhone, iPad of iPod touch. Dit betekent dat iOS met drie procent is gegroeid ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Dat terwijl concurrent Android juist 6 procent minder reclame-impressies zag. Adfonic baseert zich op alle verwerkte advertentiedata van meerdere cliënten. Onder andere Warner Bros, Samsung, Peugeot, Ebay en Universal adverteren via de tools van Adfonic. Het zou gaan om meer dan 100 miljard mobiele impressies per maand.
Volgens Adfonic wordt 35 procent van alle mobiele advertenties getoond op een iPhone en ligt dit percentage bij de iPad op 21 procent. De iPod touch bereikt slechts 6 procent van alle reclamekijkers, maar dit is alsnog meer dan de hoogst scorende Apple-concurrent: de Galaxy S3. Kleine kanttekening: Adfonic telt alle iPhones, iPads en iPods bij elkaar op, terwijl de Galaxy-telefoons in de data gesplitst worden getoond. Een andere grafiek laat zien dat Samsung in totaal slechts 20 procent van de reclamemarkt bereikt, dik een derde van Apple’s 63 procent, maar als je alle Samsung-apparaten in het overzicht bij elkaar optelt verslaan ze alsnog de iPod touch.
Helemaal rooskleurig zijn de cijfers voor Apple overigens niet: hoewel de iPhone het meeste in reclamecijfers opduikt, kromp het bereik alsnog met 5 procent. Omdat de iPod touch 2 procent groeide en de iPad maar liefst met 13 procent steeg, wist iOS alsnog een algemene groei van 3 procent te bereiken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 5 reacties