Aantal potentiële iPhone-kopers verschilt per regio

Apple heeft straks toegang tot 32,6% van de wereldwijde telefoonmarkt. Meer dan 550 miljoen potentiële klanten kunnen straks de iPhone kopen waardoor het doel van 10 miljoen verkochte iPhones wel haalbaar lijkt.

iPhone ChartAls de iPhone straks (bijna) wereldwijd beschikbaar is, zou Apple’s voorspelling van 10 miljoen iPhones in 2008 wel eens kunnen worden overtroffen. Apple blijft keer op keer vasthouden aan 10 miljoen, maar analisten denken dat het meer wordt: Gene Munster van Piper Jaffray denkt 12,9 miljoen en Oppenheimer-analist Yair Reiner maakt het nog gekker: 14,5 miljoen iPhones in 2008. Merrill Lynch heeft nu een tabel gemaakt, waarin ze aankondigen hoe groot de markt is in de verschillende landen. De tabel maakt ook een einde aan beweringen, dat Apple bijna altijd kiest voor de marktleider in een land.


In de tabel staan ook heel wat nummers 2 te zien: Rogers in Canada, O2 in het Verenigd Koninkrijk en Vodafone in India, Nieuw-Zeeland, en Turkije. In Australië en de Tsjechische Republiek is Vodafone zelfs de nummer 3 en in Australië komt de distributie ook in handen van een nummer 3: Claro.

Tel je het aantal klanten van alle bekende aanbieders bij elkaar op, dan heeft Apple over een paar weken toegang tot 32,6 procent van de wereldwijde telefoonmarkt. Dat zijn 553 miljoen potentiële klanten. Als Apple ook nog een contract met China Mobile afsluit is zelfs de voorspelling van 45 miljoen iPhones in 2009 haalbaar.

Straks is het natuurlijk nog interessanter om te zien hoeveel procent van die potentiële klanten in de verschillende landen daadwerkelijk een iPhone heeft gekocht: houden de Italianen toch vast aan hun Nokia’s en wordt de iPhone een daverend succes in Brazilië en Argentinië? We zullen het zien, al zal het heel wat lastiger zijn om daadwerkelijke verkoopcijfers te achterhalen.

Via: Seeking Alpha

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.